Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Bericht door tom_il » 03 mar 2013, 18:20

ik had ze al een jaar liggen en vandaag dan toch eindelijk geplaatst. Gril Flappen.

Zie nummer 3 in onderstaande tekening.

Afbeelding

Wagen voor de flaps :

Afbeelding

Na de flaps :

Afbeelding

Met de bumper terug gemonteerd :

Afbeelding

Deze flappen openen als de motor 90°C bereikt (of als de ventilator draait).
De bedoeling van deze is om de motor sneller op temperatuur te brengen, en tevens word de stroomlijn iets verbeterd.
Bij de pre-LCI zijn deze na te monteren zonder codering, altans deze van mij sluiten maar ik krijg ze niet geopend aangezien ik momenteel mijn motor niet op 90°C krijg.
Hij gaat perfect en snel tussen de 70°C en 80°C maar niet hoger. Hiervoor moet ik de thermostaat veranderden, dit staat als volgende op agenda. Was wel een beetje verbaast dat met ge kleppen gesloten (heb gecontroleerd) de motor nog steeds niet tot 90°C gaat.

Indien er interese is wil ik wel een DIY maken.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
stefsel
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 nov 2012, 18:16

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Bericht door stefsel » 03 mar 2013, 20:45

Mooi stukje knutselwerk!!
Stef de Moor
BMW 520d / 03-2006

Gebruikersavatar
BMW318I
Berichten: 537
Lid geworden op: 14 nov 2007, 21:00

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Bericht door BMW318I » 03 mar 2013, 22:05

Deze zitten al standaard op benzine uitvoeringen.
BMW Bayerische Motoren Werke

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Bericht door tom_il » 03 mar 2013, 22:57

Toch niet, op sommige zitten ze, op sommige niet, benzine of Diesel het maakt niet uit. Er is geen logisch verklaring waarom sommige ze hebben en andere niet.
525d E61 2007 pre-LCI

Lowkey
Berichten: 566
Lid geworden op: 24 mar 2012, 11:56
Locatie: Groningen

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Bericht door Lowkey » 04 mar 2013, 01:33

Vreemd ja... ik heb ze wel standaard. Ik dacht dat de vroege diesels van 2003/2004 ze altijd hadden? Van welke datum is jouw 525d? De mijne is prod. datum 7-2003. Ik dacht dat bij benzine juist vaker niet zag dan bij diesel?? Tis wel een vet extraatje imho... :duimen: Houdt je radiateur ook wat schoner lijkt me..

Hoe werkt de aansturing precies? Is dit slechts een magneetklep oid? Ik weet wel dat de wind ze als het ware open moet blazen als ze "los" staan. Aangezien mijn motor zelden 90 graden bereikt (behalve in de zomer voor stoplicht) staan ze altijd "vast" best wel vreemd. Net als die oude 2CV met een dekentje voor de radiateur :shine:
F10 N57N

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Bericht door tom_il » 04 mar 2013, 08:25

Klopt dat de oudere ze veel vaker hebben. Ik heb een van de laatste pre-LCI.

Het is idd een magneetklep die ze gesloten houden, en de wind blaast ze open. Daarom dat het niet gecodeerd moet worden, er is geen afvraging of ze open of dicht staan.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
Mistafa
Berichten: 282
Lid geworden op: 26 mei 2008, 13:29

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Bericht door Mistafa » 04 mar 2013, 08:49

Ziet er wel vet uit, ga eens kijken of deze bij mij erop zitten, maar heb ze nog nooit opgemerkt iig...

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Bericht door tom_il » 04 mar 2013, 09:13

Misschien goed om te weten. De LCI heeft een geavanceerdere versie met een motortje waardoor ze beter geregeld kunnen worden. Deze kunnen ook geretrofit worden maar hier dienen ze gecodeerd te worden.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
balblas
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2010, 17:55
Locatie: Bronkhorst

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Bericht door balblas » 04 mar 2013, 10:40

Ik heb die flaps ook op m'n 2004 E61 530d. Bij mij kwam de temperatuur ook nauwelijks boven de 70 graden. Heb onlangs beide thermostaten vervangen (hoofd- en EGR) en nu komt-ie op een nette 90 graden.

Als je motor constant onder de 80 blijft zou ik daar eens naar kijken. Juiste motortemperatuur is belangrijk voor je levensduur en verbruik.
Showroom viewtopic.php?f=120&t=41130
*** sold *** E61 530d 2004/E60 523i 2005/E39 530d 2001

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Bericht door tom_il » 04 mar 2013, 11:53

Klopt, Heb de EGR reeds een jaar geleden gedaan, de hoofdthermostaat ga ik binnen 2 weken doen.

Flappen zijn zeker nuttig als men korte afstanden doet om de opwarming te versnellen. Maar zijn geen lapmiddel voor slechte thermostaten.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
kenza750
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 jun 2016, 08:30

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Bericht door kenza750 » 07 mei 2018, 13:07

@tom_il: heb jij de actieve (LCI) of de passieve flaps geinstalleerd?

indien actief, hoe heb jij deze verbonden aan de auto en evt gecodeerd?
Ben er wel in geinteresseerd. Ik kwam namelijk bij een aanbieder de actieve flaps tegen, maar als ik daarvoor de hele auto uitelkaar moet halen om de bedrading aan te leggen, dan moet ik er nog een keer over nadenken :duimen:
BMW 530d G31 LCI
Afbeelding

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Bericht door tom_il » 07 mei 2018, 13:50

De LCI flappen werken niet op een pre-LCI. Omgekeerd denk ik ook niet.
Ik heb dus de pre-LCI flappen gemonteerd.
Beide zijn actief in de zin dat ze openen onder bepaalde condities.
Alleen zijn de LCI flappen aangedreven door een motor waar deze van de pre-LCI openen door de wind zodra de magneet de kleppen lost.
Dit betekend ook dat de pre-LCI zijn flappen alleen kunnen sluiten bij als de rijwind wegvalt. In de praktijk gaan ze zelden open.

Voor de pre-LCI dient er niet gecodeerd te worden, direct aansluiten op de DDE.
Ik vermoed dat de LCI wel gecodeerd dient te worden.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
kenza750
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 jun 2016, 08:30

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Bericht door kenza750 » 07 mei 2018, 14:46

merk je voordeel, in de zin van snelheid van opwarmen van de motor?
BMW 530d G31 LCI
Afbeelding

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Bericht door tom_il » 07 mei 2018, 14:54

Ik durf ik niet zeggen gezien de problemen dit ik momenteel heb met mijn thermostaten.
Tijdje terug zou ik ja gezegd hebben. Het lost in elk geval de problemen van de thermostaten niet op :) .

Een tweede voordeel zou een lager verbruik zijn omdat de stroomlijn wat beter is.

Ik vond het vooral cool :) .
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
kenza750
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 jun 2016, 08:30

Re: Vandaag actieve gril flappen geplaatst.

Bericht door kenza750 » 07 mei 2018, 14:58

ik kan me goed voorstellen dat de temperatuur sneller oploopt. Ik heb in het verleden (toen ik ook thermostaatproblemen had) een karton tussen de grille en de radiator geplaatst en toen werd de motor goed warm (90 graden). vooral in de winter is de koude rijwind echt ijskoud.

het aansluiten op de DDE, hoe heb je dat gedaan? draden getrokken naar vrije pinnen op de connector of zelf iets in elkaar gesoldeerd?
BMW 530d G31 LCI
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”