E46 325i/328i/330i
E46 325i/328i/330i
Hallo,
Ik ben al een tijdje rustig op zoek naar een andere auto. De keuze is gevallen op een E46. Het liefst wil ik een auto die niet langzamer is dan mijn vorige (E36 328i), dus dan zou het een 325i, 328i of 330i worden. Nu vraag ik me alleen een paar dingen af en misschien dat jullie hier antwoorden op hebben.
Wat is het verschil tussen een E46 325i en 328i qua prestaties etc. En is er veel verschil tussen die en een E36 328i? Verder weet ik dat een 330i meer vermogen heeft, maar als ik acceleratiefilmpjes op YouTube zie, dan zie ik niet heel veel verschil met een 328i? Dus is er ook nog een groot verschil tussen een 330i en 325i/328i?
Alvast bedankt!
Ik ben al een tijdje rustig op zoek naar een andere auto. De keuze is gevallen op een E46. Het liefst wil ik een auto die niet langzamer is dan mijn vorige (E36 328i), dus dan zou het een 325i, 328i of 330i worden. Nu vraag ik me alleen een paar dingen af en misschien dat jullie hier antwoorden op hebben.
Wat is het verschil tussen een E46 325i en 328i qua prestaties etc. En is er veel verschil tussen die en een E36 328i? Verder weet ik dat een 330i meer vermogen heeft, maar als ik acceleratiefilmpjes op YouTube zie, dan zie ik niet heel veel verschil met een 328i? Dus is er ook nog een groot verschil tussen een 330i en 325i/328i?
Alvast bedankt!
Re: E46 325i/328i/330i
http://www.autoweek.nl/autovergelijker? ... waar=specs
Als het puur om specificaties gaat, kan je hier goed vergelijken (zelfs tot 3 auto's naast elkaar). Succes met kiezen, klinkt aardig als een luxeprobleem (welke dikke 6 cylinder zal ik nou eens nemen?)
Als het puur om specificaties gaat, kan je hier goed vergelijken (zelfs tot 3 auto's naast elkaar). Succes met kiezen, klinkt aardig als een luxeprobleem (welke dikke 6 cylinder zal ik nou eens nemen?)

soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Re: E46 325i/328i/330i
328 is een M52 blok, de andere zijn M54 blokken. Zou eens op autoweek/e46fanatics enz zoeken naar meer informatie wat betreft bekende problemen (prefacelift-facelift/subframe/olieverbruik).
Verschillen liggen volgens mij in uitlaattraject, koelsysteem, materiaalsoort van het blok zelf.
Verschillen liggen volgens mij in uitlaattraject, koelsysteem, materiaalsoort van het blok zelf.
Re: E46 325i/328i/330i
Verschil met een e46 328i en e36 328i lijken me verwaarloosbaar? Zelfde motor en 75kg verschil zul je denk ik qua snelheidsbeleving niet merken.
Ik ben aan dezelfde zoektocht bezig, dus ik vind het ook wel interessant wat de ervaringen zijn. Collega van me rijdt een e46 328i dus binnenkort eens vragen of ik stukje mee kan rijden.
Ik ben aan dezelfde zoektocht bezig, dus ik vind het ook wel interessant wat de ervaringen zijn. Collega van me rijdt een e46 328i dus binnenkort eens vragen of ik stukje mee kan rijden.
Re: E46 325i/328i/330i
Zou altijd voor een 330i gaan. Een 328i en zeker een 325i zijn gewoon fors langzamer en meer soepel dan echt snel. Als snelheid belangrijk voor je is dan.
Re: E46 325i/328i/330i
Ik heb een E36 325i gehad, een E36 328i cabrio met net het nieuwere type blok en daarna een E46 330i.
Persoonlijk vond ik de 328i het minst en wel omdat die bovenin geknepen is en daardoor krijg je niet echt de beleving dat hij bovenin toeren echt flink loskomt als het ware. Dat had ik met de 325i wel en daarna met de 330i ook, om niet te spreken van de M3 die daar weer op volgde maar dat is weer een heel ander verhaal.
Nou was die 325i natuurlijk wel een M50 dus dat is niet helemaal een vergelijk.
Ik zou absoluut voor een 330i gaan in ieder geval want dat loopt echt heel veel beter/mooier.
Maargoed dat moet dan eerst ook wel in het kostenplaatje passen, want ik kan me zo voorstellen dat een 330i wel iets duurder is in aanschaf.
Persoonlijk vond ik de 328i het minst en wel omdat die bovenin geknepen is en daardoor krijg je niet echt de beleving dat hij bovenin toeren echt flink loskomt als het ware. Dat had ik met de 325i wel en daarna met de 330i ook, om niet te spreken van de M3 die daar weer op volgde maar dat is weer een heel ander verhaal.
Nou was die 325i natuurlijk wel een M50 dus dat is niet helemaal een vergelijk.
Ik zou absoluut voor een 330i gaan in ieder geval want dat loopt echt heel veel beter/mooier.
Maargoed dat moet dan eerst ook wel in het kostenplaatje passen, want ik kan me zo voorstellen dat een 330i wel iets duurder is in aanschaf.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Re: E46 325i/328i/330i
Ik denk dat je ook ff goed moet bedenken wat je allemaal aan opties op de auto wil hebben. Ik was namelijk redelijk gelijktijdig met n maatje op zoek naar E46 328/330. Hij had n 330 gekocht (redeljik kaal) ik een 328 (af fabriek vrijwel hele boekje erop). Mn maatje heeft toch spijt gekregen ondanks dat de auto echt sneller was. Ik heb de 328 nog steeds. Tis een heel fijn blok, beresterk onderin ook. Bij mij geen spat olie verbruik. Heb de auto nu bijna 3 jaar. Blok heeft nooit problemen gehad.
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: E46 325i/328i/330i
Zou een 325i nou niet meteen uitvlakken, een 330 is best iets sneller maar een 325 is alles behalve traag.
Re: E46 325i/328i/330i
Bedankt voor de reacties! Ik heb zelf voor de 328i ook een E36 325i gehad, en om heel eerlijk te zijn viel die auto me een beetje tegen. Ik vond de 328i persoonlijk veel lekkerder, soepeler en toch sneller rijden. Dus als dat met E46 ook vergelijkbaar is zou voor mij de 325i afvallen. In principe zou dan een E46 328i aan mijn eisen voldoen, maar als een 330i echt duidelijk betere prestaties heeft heb ik het extra geld er wel voor over. Ik heb inderdaad de cijfers op papier al vergeleken, maar dat zegt me niet zoveel. Mijn 328i was bijvoorbeeld wat sneller dan op papier. Daarom ben ik vooral benieuwd naar eventuele ervaringen van mensen hier!
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: E46 325i/328i/330i
Nog ff wat nagezocht, een E46 325 is in vergelijking met de e36 325 0,7 seconde sneller op de 100 en 7km hogere top.
De e46 328 is qua 1 naar 100 0,3 seconde sneller dan de e46 325. De top is gelijk.
De e46 328 is qua 1 naar 100 0,3 seconde sneller dan de e46 325. De top is gelijk.
Re: E46 325i/328i/330i
Ik heb met elke normale E46 gereden behalve de 325i en het verschil tussen een 328i en een 330i merk je toch wel behoorlijk.. Verbaasde mij zelfs..
Als je voor snelheid gaat en je komt uit een E36 328i is een 330i de enige oplossing, anders ga je het verschil niet merken denk ik.
Welk type carroserie zoek je eigelijk? Dat scheelt ook qua snelheid..
Als je voor snelheid gaat en je komt uit een E36 328i is een 330i de enige oplossing, anders ga je het verschil niet merken denk ik.
Welk type carroserie zoek je eigelijk? Dat scheelt ook qua snelheid..
Re: E46 325i/328i/330i
Een 330 is zeker sneller, echter niet te vebazen toch? hij heeft 40 pk en 20 nm meer dan de 328. Daar hoef je geen genie voor te zijn om te kunnen stellen dat hij sneller is. Maar een 328 is zeker niet sloom te noemen, die van mij knalt er vrolijk op los en een hoop auto's houden hem niet bij. Gewoon een top blok, erg probleemloos. Kan je het makkelijk betalen, zeker voor de 330 gaan!
Re: E46 325i/328i/330i
Carrosserie maakt me niet zoveel uit. De voorkeur gaat uit naar coupé of sedan. Het allermooist is een facelift coupé, maar helaas zijn die prijzen nog wat hoog. Dan is een 330i sedan wat betaalbaarder. Ik wist niet dat er verschil in prestaties zijn tussen de carrosserievormen. Dat een cabrio weer wat langzamer is snap ik, maar verder wist ik niet? Verder gaat mijn voorkeur uit naar een handbak. Voor mijn gevoel zijn 330i's meer uitgerust met automaat?
@Stefan328 ik weet dat een 330i meer pk en koppel heeft en dus logischerwijs sneller zou moeten zijn en ook weet ik dat een 328i niet traag is, heb er zelf een gehad. Alleen vielen acceleratiefilmpjes op YouTube me mee van een 330i.(kan ik ook fout hebben) Daarom was ik wel nieuwsgierig naar persoonlijke ervaringen van mensen hier op het forum. Er is wel prijsverschil tussen een 328i en een 330i dus ik dacht als er niet heel veel verschil in prestaties is, kan ik net zo goed weer voor een 328i gaan.
@Stefan328 ik weet dat een 330i meer pk en koppel heeft en dus logischerwijs sneller zou moeten zijn en ook weet ik dat een 328i niet traag is, heb er zelf een gehad. Alleen vielen acceleratiefilmpjes op YouTube me mee van een 330i.(kan ik ook fout hebben) Daarom was ik wel nieuwsgierig naar persoonlijke ervaringen van mensen hier op het forum. Er is wel prijsverschil tussen een 328i en een 330i dus ik dacht als er niet heel veel verschil in prestaties is, kan ik net zo goed weer voor een 328i gaan.
Re: E46 325i/328i/330i
Zelf heb ik een 330i. Cijfers zeggen niet alles. Beleving wel.
325 schijnt mooi te lopen. 328 blijkt ten opzichte van een 330 minder vloeiend te lopen.
Mijn ervaring is, de 3 liter is een heerlijke allrounder. Elk toerengebied wilt die wel vooruit. En gaat hard door tot de toeren begrenzer. En het belangrijkste voor de beleving, welk toeren bereik ook, hij blijft doortrekken.
Ga proefrijden in alle motorisaties, baseer daar je keuze op. Verbruik scheelt vrijwel niks.
325 schijnt mooi te lopen. 328 blijkt ten opzichte van een 330 minder vloeiend te lopen.
Mijn ervaring is, de 3 liter is een heerlijke allrounder. Elk toerengebied wilt die wel vooruit. En gaat hard door tot de toeren begrenzer. En het belangrijkste voor de beleving, welk toeren bereik ook, hij blijft doortrekken.
Ga proefrijden in alle motorisaties, baseer daar je keuze op. Verbruik scheelt vrijwel niks.
BMW E46 330i
Re: E46 325i/328i/330i
Zeer tevreden met mijn E46 328i Executive uit 1999.
Snel zat, zuinig, geen olieverbruik (droog aan de onderkant en uitlaat mooi schoon van binnen).
Snel zat, zuinig, geen olieverbruik (droog aan de onderkant en uitlaat mooi schoon van binnen).
1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat