N42 Bougiepijp vervangen.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Holographic91

N42 Bougiepijp vervangen.

Bericht door Holographic91 » 24 feb 2013, 20:00

Ik heb me nieuwe bobines gekocht voor een N42 motor van Bosch.
Nu passen deze niet in de oude bougiepijp en moeten er nieuwe pijpjes besteld worden.
Er zit een modificatie op dit onderdeel.
Kunnen deze makkelijk verwijderd worden met het kleppendeksel erop, of moet het kleppendeksel verwijderd worden?
Ik kom hier zelf liever niet aan, hetzelfde geldt voor de bougies bij een aluminium blok. Als deze hiervoor ook verwijderd moeten worden laat ik het liever doen. Heb daar ook niet het juiste gereedschap voor.

AlexS

Re: N42 Bougiepijp vervangen.

Bericht door AlexS » 25 feb 2013, 10:59

er zijn inderdaad 2 types staafbobines; is t niet gewoon makkelijker om ze om te ruilen voor de juiste? Of lekt je kleppendekselpakking een beetje en kan je die zo meenemen?

Oh; dus ja, het kleppendeksel moet ervoor worden gedemonteerd.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Rene08

Bericht door Rene08 » 25 feb 2013, 13:32

Sterker nog. De motor voor je variabele kleptiming moet er ook af -_-

Om bij de pijpjes van cilinder (bougie) 2 en 3 te komen.

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 25 feb 2013, 15:40

Bedankt voor de reacties. Kleppendekselpakking lekt niet, in princiepe is het kleppendeksel eraf halen niet een groot karwei, alleen de valvetronic stekkers er nog afhalen. maar ben dan ook bang voor lekkages.
De elektromotor verwijderen zou indd wel "minder" zijn. Dacht dat de gaten er net genoeg buiten vielen om ze gewoon eruit te trekken.
Rene, heb jij deze ook toen zelf vervangen?
De reden dat ik voor die van Bosch heb gekozen is dat dat de gemodificeerde versies zijn. Ik wil mijn auto nu in orde maken en alle zwakke punten aanpakken, zet ik er weer bremi's in heb je kans dat vroeg of laat ze kapot gaan. Weet dat er wel nog Beru's gebruikt worden.

edit:
Een foto van een heel vies blokje, maar doet er ff niet toe:
http://i200.photobucket.com/albums/aa12 ... 6Vtr37.jpg
De metalen behuizing/plaat onder de elektromotor, moet deze ook losgehaald worden?

Rene08

Bericht door Rene08 » 25 feb 2013, 16:15

Die plaat moet idd los. Omdat de kleptiming motor buiten het gesmeerde deel van de motor zit. Alles is dus olie dicht afgesloten. Dus niet genoeg ruimte om de pijpjes er tussen uit te halen.

Ik heb het bij de garage laten doen.

Kleppendeksel er af en er op is idd niet veel werk. Als je het doet, pas wel op hoe hard je hem weer vast draait. Te vast: breken de bouten. Te los: lekkage. Moet ook op moment vast gedraaid worden. Ik weet niet exact hoeveel.

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 25 feb 2013, 16:57

De bougies zitten vast aan het metaal dus die kunnen blijven zitten, daar kwam ik ook liever niet aan.
Ik heb alle onderdelen binnen, een deze dagen beginnen als het beter weer is. Bedankt voor de hulp.

Rene08

Bericht door Rene08 » 25 feb 2013, 17:01

De bouten om je kleppendeksel vast te zetten bedoelde ik ;)

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 26 feb 2013, 19:39

Bobines zijn vervangen samen met 2 bougiepijpjes. Rene had indd gelijk, de 2 middelste krijg je niet eruit, niet door de elektromotor maar door de aluminium plaat die er direct onder zit, en die zit natuurlijk weer vast aan een paar belangrijke onderdelen (laten zitten dus :bang: ). Gelukkig paste de Bosch bobine er perfect in, heb alleen de buitenste 2 pijpjes vervangen. Dat kleppendeksel losmaken en weer monteren was een behoorlijk karwei als je het de eerste keer doet, al die kabels zitten vastgeklemt.
De motor zag er van binnen heel schoon uit ondanks de vele korte stukken (nokkenassen/klepveren enz), alleen tegen het deksel en in een paar slangen zat "mosterd" (zo ze zien nog niet verstopt.
Donderdag kijk ik nog eens of er geen olie lekt bij pakking en in de bobine/bougieruimte.

AlexS

Bericht door AlexS » 26 feb 2013, 19:42

Goed nieuws!! en.. hoe rijdt ie? :)
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 26 feb 2013, 20:19

De bobines die erin zaten waren volgens mij al eens vervangen (meen dat er een datum op stond van 2007) Weet wel dat die van Bosch een metalen mantel hebben, dus waarschijnlijk ook degelijker zijn. Op de originele stond gewoon een bmw teken. De bougies die er nu 2 jaar inzitten zijn trouwens NGK platium, kan me niet voorstellen dat deze slecht waren voor dit model (het type bougie dan).

Ik durf helaas nog niet te zeggen of die veel soepeler/krachtiger is, ik heb maar even gereden en alle kappen moeten nog gemonteerd worden. Hij reedt in princiepe altijd goed (stationair stabiel, geen bijgeluiden), alleen vanaf de 3e versnelling bij 2000 toeren bleef die altijd inhouden. Ik dacht bij het vervangen van de luchtmassameter ook verschil te merken in het begin, maar na een paar weken vondt ik hem toch weer wat inhouden, vandaar dat ik er nog niks over kan zeggen (eerst een paar dagen rijden).

Soms dacht ik dat het aan de koppeling lag. Die heb ik een jaar geleden laten vervangen alleen lijkt het als die een paar dagen heeft stil gestaan dat die totaal anders aanvoelt en ook sneller doorstrekt na hem in een hogere versnelling te zetten.
Als voorbeeld, na lang stil te hebben gestaan maakt die een hele soepele slag en pakt die op het laatste moment in 1 keer direct op (wat erg wennen is). Na een paar dagen erin te hebben gereden voel je meer trillingen bij het intrappen van de koppeling naarmate het toerental hoger wordt, verder pakt die vroeger op, i.p.v op het laatste moment.
Nu zijn de koppelingen zelfstellend aan de persoon die er in rijdt, of ik dan te vlug koppel of hem teveel laat slippen. Hoe gek het ook klinkt, je merkt het verschil in ieder geval duidelijk.
Nu maar eens kijken hoe die nu gaat rijden.
Laatst gewijzigd door Holographic91 op 26 feb 2013, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.

blitzyj

Bericht door blitzyj » 26 feb 2013, 20:20

wat is het nut van het vervangen van deze bougiepijpjes? Bij mij paste de bosch bobine gewoon in de originele bougiepijp, heb deze vandaag nog vervangen aangezien ik gisteren ineens op 3 cilinders reed :|

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 26 feb 2013, 20:23

Deze zouden mee vervangen moeten worden om ze passend te krijgen. Maar dit geldt voor auto's van voor 2003.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... 05&lang=nl

blitzyj

Bericht door blitzyj » 26 feb 2013, 20:29

Mijne is van 02-2002 en de nieuwe bosch bobine ging er gewoon in dus snap niet echt wat het nut is van deze nieuwe bougiepijpjes? Misschien was mijne al uitgevoerd met de nieuwe pijpjes, had wel nog oude bobines erin zitten van het merk remi dacht ik.

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 26 feb 2013, 20:39

Ik moet zeggen dat ik ook weinig verschil zag, hij past er sowieso in, alleen heb je mss wat meer speling? Ik hou me alleen aan wat bmw zegt :) .

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 04 mar 2013, 23:05

Helaas merk ik na een paar dagen geen verschil meer, vanaf de derde versnelling blijft die het niet lekker vinden om vanaf 2000 toeren te gassen. Ik ga er mee leren leven :bang: . Wel denk ik niet dat dit aan het blok ligt, maar zoals eerder gezegt aan de aandrijving/koppeling.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”