Motor start niet, geen fouten in OBD2

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
SubCityZero

Motor start niet, geen fouten in OBD2

Bericht door SubCityZero » 14 feb 2013, 10:44

Beste mede BMW drivers,

Vorige maand ben ik met mijn auto op het werk stil komen te staan omdat de auto van tijd af was.
Dit was al overduidelijk aan het feit dat de auto absoluut niet meer wilde starten.
Gister heb ik de kleppendeksel eraf gehad, de auto (op gevoel) op tijd gezet.
Toen heb ik nog even de auto aan de computer gehangen na de eerste poging om te start, toen kreeg ik op de DME één enkele fout van de 'Outlet camshaft sensor', toen heeft ie heel even 2 seconden gelopen.
De pogingen erna kreeg ik 'm niet meer gestart, maar was ie volgens mij ook verzopen.
Maar het vreemde vind ik, ik krijg nu absoluut geen enkele error meer in DME. Ook als ik een paar keer probeer te starten, wetend dat ie niet aan gaat, 'no errors'.
Is dat normaal?

Weet wel dat de motor verzopen was, gister voor het slapen gaan de bougies eruit gehaald, afgedroogd en neergelegd, en de cylinders open laten liggen om de benzine eruit te laten dampen, maar toch, blijf het raar vinden dat ik geen errors had terwijl ik echt juist gewend ben om minimaal 2 of 3 errors te krijgen, en dan vooral van de camshaft.
Of het moet juist echt toeval zijn dat ie juist op tijd staat, anders had ik wel errors moeten krijgen lijkt mij.

Iemand hier een gedacht over?
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998

Verheeske

Re: Motor start niet, geen fouten in OBD2

Bericht door Verheeske » 14 feb 2013, 12:25

krukassensor al ooit vervangen?

Als de motor direct, zonder eerst vreemd te gaan lopen, afslaat is er geen tijd om een storing waar te nemen/op te slaan. En als de motor niet aan slaat wordt er ook geen storing waargenomen/opgeslagen.
-- Houdoe wanne --

SubCityZero

Bericht door SubCityZero » 14 feb 2013, 13:08

Eerst liep ie even een beetje, (daarvoor liep ie helemaal niet, omdat ie van tijd af was) maar nu als je em probeert te starten hoor je soms alleen de startmotor, maar af en toe hoor je ook wel dat ie iets sneller gaat en wat meer gaat schommelen, net het punt voor de motor aanslaat. Maarja, aangezien de cylinder zeiknat waren gisteravond was ik er maar mee opgehouden, vanavond maar weer proberen.

En krukassensor heb ik volgens mij nooit vervangen nog.

Verheeske

Bericht door Verheeske » 14 feb 2013, 14:06

Die gaan net zoals de nokkensassensoren scheuren --> Olie erin --> slechte werking --> Motor krijg verkeerd of geen krukas-signaal --> motor slaat direct af, vaak zonder storing op te slaan.
Dus wellicht dat het deze keer niks met de stand van de nokkenassen te maken had? Of had je een duidelijke aanleiding om direct de nokkenas te gaan verstellen?

Oh en als hij verzuipt, even bougies eruit, schoon blazen en weer terug. Kun je meteen verder met proberen en weet je ook zeker dat hij verzopen is.
-- Houdoe wanne --

SubCityZero

Bericht door SubCityZero » 14 feb 2013, 18:45

Nou ja de vorige keer was dit ook het geval.
Maar we hebben de nokkenas al los gehad.
Waar zit vliegwiel bij de N42 motor? Want die moet ik blokkeren ..
Net startte hij ook weer even, maar slaat al snel weer af, na enkele seconden draaien.

AlexS

Bericht door AlexS » 16 feb 2013, 13:21

Vliegwiel zit bij elke moderne auto op dezelfde plek, aan de krukas -> versnellingsbakzijde (waar je koppeling op zit). Krukassensor zit aan de inlaatkant van de motor, ter hoogte van de startmotor
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

SubCityZero

Bericht door SubCityZero » 16 feb 2013, 15:15

Bedankt.
En waar kan ik het timing gaatje vinden waar ik een pen in moet steken?

SubCityZero

Bericht door SubCityZero » 16 feb 2013, 23:43

De motor is nu weer redelijk op tijd, maar niet goed genoeg. Eerst sloeg ie even aan, en daarna was ie gelijk dood.
Echter, nu heb ik het e.e.a nog gewijzigd, nu start ie, loopt ie, maar moet ik wel gas geven want anders valt ie uit, maar blijft ie het wel doen, met af en toe een beetje schudden. Ik krijf nog wel een paar foutmeldingen, onder andere van de camshaft sensor outlet, camshaft control outlet VANOS0, en enkele misfire directions, maar die zullen ongetwijfeld aan bovenstaande gerelateerd zijn, want die meldingen kwamen eerst, en daarna pas de misfires na een tijdje.

AlexS

Bericht door AlexS » 17 feb 2013, 14:47

kan je de nokkenas sensoren voor in en uitlaat niet eens omwisselen om te zien of de melding meeverhuist? Of een goeie sensor lenen en daarmee testen?

SubCityZero

Bericht door SubCityZero » 19 feb 2013, 10:58

De sensoren ligt het niet aan, heb gister nog het e.e.a. afgesteld, alleen is het gewoon NET niet. Zal vanavond weer de motor open halen. Probleem is dat ik het vliegwiel niet kan locken, want ik weet niet waar ik dat gat kan vinden. Die plaatjes op de VANOS kan ik wel redelijk goed zetten, alleen voor ik dat fatsoenlijk kan doen, de nokkenassen en de VANOS op tijd zetten, moet ik eerst zorgen dat het vliegwiel op ontsteking punt vast gezet kan worden, zodat ik zeker weet dat die niet meer kan bewegen.
Irritant dat die gereedschap zo een paar honderd euro kost, alleen als je ff je auto op tijd wilt zetten. Dus het blijft even een paar weken knutselen tot ie goed staat.

AlexS

Bericht door AlexS » 19 feb 2013, 13:19

http://www.ccw-tools.com/uploads/images ... VS4800.pdf

Figuur 4 is een afbeelding van het locken van je vliegwiel! Succes; ben benieuwd of het gaat uitmaken!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”