motor slaat soms moeizaam aan
motor slaat soms moeizaam aan
hallo forum vrienden.Ik heb al een tijdje een probleem met het aanslaan van de motor N42 van 2004 met 100000 km en hier met name warme motor.Naar aanleiding hiervan heb ik de nokken sensoren en de krukas sensor vervangen voor origineel bmw sensoren. Na een tijdje wilde de warme motor weer niet aanslaan ,auto uitgelezen kreeg ik 2781 Camshaft Sensor Intake.Dus weer terug naar de dealer verteld wat er aan de hand is en met moeite heb ik een nieuwe sensor meegekregen met als opmerking dat de oorzaak toch ergens aders aan ligt maar ja zo lekker eigenwijs ging ik weg met het idee dat de sensor kapot is.Nu komt de storing inderdaad weer terug met de zelfde code.Ondertussen drie verschillende sensoren erin gehad met dit als gevolg.Het lijk mijn sterk dat alle sensoren kapot zijn, dus nu ben ik weer bij af. Ik heb zelf het vermoede dat dit probleem te maken zou kunnen hebben met verstelling van de nok as en hier met name het motortje van valvetronic. Hebben jullie een idee. bedankt.
Re: motor slaat soms moeizaam aan
Stekker is helemaal schoon en olie-vrij? geen kabelbreuk?
-- Houdoe wanne --
Hallo .De stekker heb ik ook gereinigd en uitgeblazen ,bedrading is nog een idee om te bekijken.Wat wel vreemd lijkt is het feit dat als ik de oude sensor in zet lijkt de auto toch beter te starten.Hier zijn de verbeterde versies sensoren die voor dit probleem lijken te zorgen .Originele sensoren zijn iets anders van bouw maar die gaan op den duur door lekken naar de stekker''bekend probleem''maar toch lijken ze beter signaal door te geven dan de nieuwe. Dit is mijn idee.Misschien moeten de nieuwe sensoren in de DME opnieuw geprogrammeerd worden?
Ik ben net ff bezig geweest met mijn laptop. Met inpa zie ik dat de adaptatie van de nok as inlaat 118.9 is, daarbij de max waarde word met 120 aangegeven.Weet iemand misschien wat ik hier uit kan opmaken .De code die ik kreeg had waarschijnlijk met deze overschrijding mee te maken 2781.
vroeg ik me steeds ook af; mijn inlaatwaarde staat altijd boven de 119, meestal 119.2-119.5. Misschien normaal? Ik heb geen startproblemen ermee in ieder geval
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
-
Holographic91
Ik heb mijn beide nokkenassensoren 2 weken geleden vervangen. Alleen de plus pool eraf gehaald, verder niks ingeprogrammeerd. De nieuwe zijn een stuk dikker. Verder geen problemen.
Begin steeds meer te denken aan een andere probleem wat dit veroorzaakt ook vanwege de waardes van 118.9 grad.De code 2781 verwijst naar de sensor maar wel de waarde overschrijding dus ik denk dat ie over de 120 heen is geweest.Waar zou ik moeten beginnen?Holographic91 weet jij de gegeven van je nok as is het 118 of lager en waar heeft dit mee te maken?
Net ff de sensoren weer uitgewisseld .Auto gestart ,stekker los van sensor .Auto start en loopt natuurlijk. Fout melding in het geheugen. Die uitgewist stekker erop, starten de adaptatie waarde staat nu op117.Stukje gaan rijden gas los en de waarde gaat weer naar 118 .Dit is een adaptatie wat ie aanneemt en vasthoudt deze waarde veranderd niet.De sensoren zijn het dus niet maar wat kan het wel zijn?
Vandaag monteur gesproken .Hij denkt, net zoals ik, over de nokas verstelling .Wij gaan morgen ff de magneet ventielen schoonmaken nieuwe pakkingen erop doen.Volgende stap zou zijn de verstel motor opnieuw in leren.
verstelmotor opnieuw inleren? Mis ik iets?
dit is de motor voor de variabele kleplift, niet voor de nokkenassturing. Deze motor hoef je niet opnieuw in te leren, kan wel via DIS (meen ik) voor als je t hebt losgehad of vervangen. Ik geloof zelfs dat ie zichzelf inleert als ie een verandering waarneemt ten opzichte van de laats opgeslagen positie, contact aan en z'n werk laten doen. (ergens gelezen op een US forum)
wat ik ook vreemd vind is dat de auto gewoon start met stekker af van de nok sensor.ik weet het ff niet meer?
net ff de vanos ventielen los gehad schoon gemaakt en nieuwe ringen erop gedaan nu ff kijken wat het doet ondertussen voor iedereen dit nog https://wiki.bentleypublishers.com/disp ... ault+codes
zonder krukas sensor start hij niet. Nokkenas is 'extra' puur voor de ontsteking en inspuiting. Die kan ook berekend worden a.d.h.v. het krukassignaal. niet zo netjes natuurlijk.jasi schreef:wat ik ook vreemd vind is dat de auto gewoon start met stekker af van de nok sensor.ik weet het ff niet meer?
Er zijn ook auto's die met alleen een werkende nokkenassensor kunnen draaien. (ook kwestie van berekenen dat de krukas dus 2x draait in die tijd) Maar dat heeft bmw hier nog niet toegepast.
-- Houdoe wanne --