Auto is gechipd iddKDD schreef:Was deze gechipd?
Grtz
Motor heeft minder vermogen
- Schmiedmann530
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10
Re: Motor heeft minder vermogen
- henri.thijssen
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 05 okt 2008, 09:48
- Locatie: Eindhoven
Re: Motor heeft minder vermogen
Ik geloof niet dat hier een timing aan gekoppeld.
Niet bij onze motor.
Als brandstofpomp niet goed zou werken (wat dan gevolg zou zijn als je dat bedoelt,) dan zou je ook een melding "reduced power" krjigen. of zit ik erlangs ?
wie heeft de reparatie uitgevoerd dan ?
Niet bij onze motor.
Als brandstofpomp niet goed zou werken (wat dan gevolg zou zijn als je dat bedoelt,) dan zou je ook een melding "reduced power" krjigen. of zit ik erlangs ?
wie heeft de reparatie uitgevoerd dan ?
E60 530D 2005
265hp 667nm
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
E34 520i 24V 1995
Sold ** E46 323CI - E87 120i - E90 320i **
- Schmiedmann530
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10
Re: Motor heeft minder vermogen
Een ervaren monteur heeft het gedaan. Ik krijg geen storingen op mijn idrive. Uitlezen kan ik nog niet wacht nog op het bestelde kabeltje.
Re: Motor heeft minder vermogen
Over meeting Eindhoven: Als 't mooi weer is en het is in de buurt van Eindhoven dan kom ik ook wel aankarren
.
- Schmiedmann530
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10
Re: Motor heeft minder vermogen
Probleem opgelost, stekker van luchttemperatuursensor bij de intercooler zat er niet op.
Hij rijd weer als een brandweer
Hij rijd weer als een brandweer
Re: Motor heeft minder vermogen
Hoe kwam je daar achter dan, dat zie je toch niet zomaar?
Re: Motor heeft minder vermogen
Mooi dat 't weer klaar is!
Heb jij nou ook een grotere intercooler er op? Hoe schat je de vermogenswinst ?
Heb jij nou ook een grotere intercooler er op? Hoe schat je de vermogenswinst ?
F10 N57N
- Schmiedmann530
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10
Re: Motor heeft minder vermogen
Ja als je bukt kan je het zien, ik het toevallig erover met de monteur wat ik allemaal had vervangen dus ook de temperatuursensor, en toevallig keek ik ernaar en zag dat de stekker er niet op zat, dus ff zoeken waar hij was terug erin geklikt, heel zenuwachtig meteen in de auto stappen om te kijken of nu al het vermogen weer terug is, en ja hoor het lag allemaal aan dat kleine stekkertje wat tijdens het vervangen van de dynamo niet terug erin geklikt is.
Over de intercooler zie je dat bij alle auto;s met grotere turbo er een mega intercooler op zit, hoe groter de intercooler hoe meer koude lucht je krijgt in je inlaat.
Als je vermogen uit je auto wilt halen is het belangrijkste zo koud mogelijk inlaat en zo warm mogelijke uitaat. Als deze 2 het geval zijn dan heb je vermogen winst. Wil het liefst zo groot mogelijke intercooler erop en een rs500 is super groot en met minimale aanpassingen erin te krijgen, op de Amerikaanse fora zijn er 2 mensen 1 530d en 1 535d die deze intercooler erin hebben, en zij vervolgens op de testbank zijn geweest met 30pk+. Zelfs voordat je de auto gaat testen op de rollerbank de intercooler ijskoud maakt heb je al hogere meetwaarden.
De rs500 intercooler is 3a4 x groter dan originele 530d intercooler. En ik wil als ik de nog heb in de zomer heel mijn uitlaat vanaf de spruitstuk losmaken en deze tapen met ceramische tape, dit zorgt ervoor dat je uitlaat warm blijft dus weer enkele pk's erbij, sommigen denken dat het fabeltje is maar nee hoor totaal niet, voordeel hiervan is ook dat het minder warmer wordt in de motorruimte.
Ik adviseer jullie allen een SIMOTA luchtfilter te kopen, deze simpele luchtfilter is echt merkbaar tijdens het accelereren. Vooral in de lage toeren
Edit: ik heb nog geen grotere intercooler maar wil de rs500 nemen in de zomer
Over de intercooler zie je dat bij alle auto;s met grotere turbo er een mega intercooler op zit, hoe groter de intercooler hoe meer koude lucht je krijgt in je inlaat.
Als je vermogen uit je auto wilt halen is het belangrijkste zo koud mogelijk inlaat en zo warm mogelijke uitaat. Als deze 2 het geval zijn dan heb je vermogen winst. Wil het liefst zo groot mogelijke intercooler erop en een rs500 is super groot en met minimale aanpassingen erin te krijgen, op de Amerikaanse fora zijn er 2 mensen 1 530d en 1 535d die deze intercooler erin hebben, en zij vervolgens op de testbank zijn geweest met 30pk+. Zelfs voordat je de auto gaat testen op de rollerbank de intercooler ijskoud maakt heb je al hogere meetwaarden.
De rs500 intercooler is 3a4 x groter dan originele 530d intercooler. En ik wil als ik de nog heb in de zomer heel mijn uitlaat vanaf de spruitstuk losmaken en deze tapen met ceramische tape, dit zorgt ervoor dat je uitlaat warm blijft dus weer enkele pk's erbij, sommigen denken dat het fabeltje is maar nee hoor totaal niet, voordeel hiervan is ook dat het minder warmer wordt in de motorruimte.
Ik adviseer jullie allen een SIMOTA luchtfilter te kopen, deze simpele luchtfilter is echt merkbaar tijdens het accelereren. Vooral in de lage toeren
Edit: ik heb nog geen grotere intercooler maar wil de rs500 nemen in de zomer
Re: Motor heeft minder vermogen
Met inpa kan je zien dat de inlaattemp idd behoorlijk wat graden oploopt tijdens flink gas geven. Ik weet dus niet of er meerdere inlaattemperatuursensors zijn maar de meest logische lijkt me na de intercooler maar mss zit er ook nog wel een direct na de turbo?
De effectiviteit van een grotere intercooler neemt wel steeds verder af naarmate het verschil tussen uitgang temp intercooler en buitenluchttemp steeds kleiner wordt. Bijvoorbeeld een intercooler van 1m2 koelt gemiddeld 10 graden bij volgas (ik noem maar wat) dan zal 2 m2 wellicht nog eens een paar graden van af halen maar geen 10 etcetera. Maar goed wel bruut natuurlijk. Haha ja we gaan er ijsblokjes op leggen
Ik denk dus dat het in jouw geval wel zin heeft omdat jouw turbo ook aangepast is maar bij mij bijvoorbeeld minder omdat mijne niet opgevoerd is.
Dat van de warmere uitlaat snap ik niet? Wat maakt het nou uit of de uitlaat warm of koud is? Warmere lucht bezit meer volume dus zou juist meer weerstand in het uitlaattraject geven. BMW heeft de uitlaat wel goed over gedimensioneerd want ik heb maandenlang met een dubbelgebogen uitlaat gereden waarbij de diameter nog maar 1/3 van het oorspronkelijke was maar na het monteren van een nieuwe uitlaat (het was de einddemper) merkte ik helaas weinig verschil zelfs niet bij volgas.
En nu een strikvraag haha levert een auto met turbo+intercooler in de winter meer vermogen dan in de zomer!
De oude 205 Turbo D had geen intercooler en leverde 78 pk. De atmosferische 205 D versie 60 pk. De versie met intercooler leverde 90 pk (BX TRD turbo). Dus de intercooler verdubbelde bijna de vermogenswinst van de turbo!!!
De effectiviteit van een grotere intercooler neemt wel steeds verder af naarmate het verschil tussen uitgang temp intercooler en buitenluchttemp steeds kleiner wordt. Bijvoorbeeld een intercooler van 1m2 koelt gemiddeld 10 graden bij volgas (ik noem maar wat) dan zal 2 m2 wellicht nog eens een paar graden van af halen maar geen 10 etcetera. Maar goed wel bruut natuurlijk. Haha ja we gaan er ijsblokjes op leggen
Dat van de warmere uitlaat snap ik niet? Wat maakt het nou uit of de uitlaat warm of koud is? Warmere lucht bezit meer volume dus zou juist meer weerstand in het uitlaattraject geven. BMW heeft de uitlaat wel goed over gedimensioneerd want ik heb maandenlang met een dubbelgebogen uitlaat gereden waarbij de diameter nog maar 1/3 van het oorspronkelijke was maar na het monteren van een nieuwe uitlaat (het was de einddemper) merkte ik helaas weinig verschil zelfs niet bij volgas.
En nu een strikvraag haha levert een auto met turbo+intercooler in de winter meer vermogen dan in de zomer!
De oude 205 Turbo D had geen intercooler en leverde 78 pk. De atmosferische 205 D versie 60 pk. De versie met intercooler leverde 90 pk (BX TRD turbo). Dus de intercooler verdubbelde bijna de vermogenswinst van de turbo!!!
F10 N57N
- Schmiedmann530
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 23 nov 2012, 02:10
Re: Motor heeft minder vermogen
http://www.tuning-gids.nl/uitlaat_isolatie.htm
Hier zie je waarom uitlaat warm moet blijven, en hier zie je ook meteen het keramische tape waar ik het over had.
Hier zie je waarom uitlaat warm moet blijven, en hier zie je ook meteen het keramische tape waar ik het over had.
Re: Motor heeft minder vermogen
Geldt dat dan niet voor atmosferische motoren? De turbo zelf is natuurlijk 1 grote luchtweerstand. Maar goed baat het niet schaadt het niet.
F10 N57N

