Motor niet op temperatuur?
Re: Motor niet op temperatuur?
Na het lezen van dit topic heb ik ook even op de mijne gelet en vandaag tot de ontdekking gekomen dat, op de snelweg (130km/h op de cruise control, buitentemperatuur -3,5), de temperatuurmeter tot in het blauw zakt! Ik let altijd goed op de temperatuur van de auto en vandaag is het de eerste keer dat het tot in het blauw zakte. Normaal (voor zover ik de auto ken) stond hij nooit lager dan het eerste streepje, onafhankelijk van de type weg (stad, provinciaal of snelweg). Omdat hij in het blauw stond, natuurlijk rustig aan gedaan en geen toeren gemaakt.
In de stad later kwam hij keurig op temperatuur, en schoot zelfs iets voorbij het midden. Ik verdenk dat er toch teveel koeling in de motor komt en dat het regelmechanisme ergens kapot is, de naald maakt redelijk wat fluctuaties en bewegingen, soms zelfs voor het oog zichtbaar. Ook vond ik het verbruik erg hoog op de snelweg (10 liter ipv 6-8 liter).
Is dit ook de EGR thermostaat?
Het betreft een '99 320ci Steptronic met 184000km op de teller.
In de stad later kwam hij keurig op temperatuur, en schoot zelfs iets voorbij het midden. Ik verdenk dat er toch teveel koeling in de motor komt en dat het regelmechanisme ergens kapot is, de naald maakt redelijk wat fluctuaties en bewegingen, soms zelfs voor het oog zichtbaar. Ook vond ik het verbruik erg hoog op de snelweg (10 liter ipv 6-8 liter).
Is dit ook de EGR thermostaat?
Het betreft een '99 320ci Steptronic met 184000km op de teller.
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||
-
matheeuwissen
- Contacteer:
Een 320 benzine heeft geen EGR thermostaat. Dit is gewoon je normale thermostaat.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Dus met andere woorden, het is de normale thermostaat die kapot of foute aanwijzingen geeft? Of wat zou het anders kunnen zijn? De motor vertoont verder geen gebreken en loopt nog steeds als een zonnetje, het meerverbruik erbuiten latend. Ook is de olie op pijl en vanavond als de motor echt koud is ga ik het koelvloeistofpijl nog even controleren.
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||
-
matheeuwissen
- Contacteer:
Als een motor niet op temperatuur komt, verbruikt hij ook meer. Ik zou ook eens even kijken of er wel genoeg KVS in zit.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
Koelvloeistof lijkt iets aan de lage kant te zijn. Het flottertje ligt een paar millimeter onder waar het zou moeten zijn, maar het lijkt mij heel erg sterk dat dit het probleem is. Verder, geen (of heel weinig) witte rook wanneer de motor in de stad warm is, geen zoete of andere luchtjes en ook geen "mayonaise" in de olie. Het lijkt me dus sterk dat hij KVS lekt.
In de stad overigens is hij na ongeveer 2,5 kilometer al boven het blauwe gedeelte aan het uitkomen en bij stilstand loopt ie keurig op naar ongeveer het midden. Ik vermoed dat de thermostaat in de "open" positie vast zit. Kan ik dit zelf verhelpen door het gangbaar te maken of is vervangen het makkelijkste?
In de stad overigens is hij na ongeveer 2,5 kilometer al boven het blauwe gedeelte aan het uitkomen en bij stilstand loopt ie keurig op naar ongeveer het midden. Ik vermoed dat de thermostaat in de "open" positie vast zit. Kan ik dit zelf verhelpen door het gangbaar te maken of is vervangen het makkelijkste?
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||
Gebeurt vaker dat het thermostaat open blijft staan waardoor de motor niet op temperatuur kan komen.
Een thermostaat kost iets van 10 a 20 euro en dan heb je een nieuwe.
Zou persoonlijk niet gaan lopen kloten aan en gebruikt exemplaar als een nieuwe en paar euro kost.
Ik heb zelf nog geen thermostaat vervangen van een e46 maar neem aan dat het niet moeilijker is dan een e39.
Iedereen kan het als je goed gereedschap hebt!
Is ongeveer 10 a 15min werk!
Een thermostaat kost iets van 10 a 20 euro en dan heb je een nieuwe.
Zou persoonlijk niet gaan lopen kloten aan en gebruikt exemplaar als een nieuwe en paar euro kost.
Ik heb zelf nog geen thermostaat vervangen van een e46 maar neem aan dat het niet moeilijker is dan een e39.
Iedereen kan het als je goed gereedschap hebt!
Is ongeveer 10 a 15min werk!
530d E61 titan silber 2005 daily,
728i E38 oxford grunn 1996,
325i E36 mauritius blau 1992,
318is E36 techno violet 1996,
540i E39 techno violet 1996,
318is E36 madeira violet 1997 driftcar,
Ah oké.. Morgen breng ik 'm sowieso even langs een garage, het is een automaat en ik las dat het iets lastiger is om de thermostaat bij een automaat te vervangen... En dan kunnen ze gelijk preventief een nieuwe waterpomp erin stoppen. Moet volgende week weer een rit van 700km maken...
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||
Daar heeft een hand of automaatbak niks mee te maken die zitten aan de andere kant van de motor.
De thermostaat zit achter je viscofin (dat ding wat draait met vinnen) daar lopen als goed is 2 dikke slangen naartoe beide afkomstig van je radiateur 1 gaat naar onderen en 1 gaat naar boven (Let wel op ik heb een e39 weet niet hoever dit verschilt van een e46).
Maar goed waar die 2 slangen samenkomen zeg maar dat is jouw thermostaat huis,
En daarachter of erin zit jouw thermostaat.
Wel verstanding om inderdaad je waterpomp direct mee te vervangen
De thermostaat zit achter je viscofin (dat ding wat draait met vinnen) daar lopen als goed is 2 dikke slangen naartoe beide afkomstig van je radiateur 1 gaat naar onderen en 1 gaat naar boven (Let wel op ik heb een e39 weet niet hoever dit verschilt van een e46).
Maar goed waar die 2 slangen samenkomen zeg maar dat is jouw thermostaat huis,
En daarachter of erin zit jouw thermostaat.
Wel verstanding om inderdaad je waterpomp direct mee te vervangen
Nieuw koelvloeistof en een nieuwe thermostaat zit er nu in. Temperatuur staat stabiel in het midden, en de auto is feller en zuiniger. De waterpomp ook nog even laten bekijken en die ziet er nog goed uit en geeft genoeg water.
Bedankt voor jullie hulp!
Bedankt voor jullie hulp!
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||
Nou kijk eens aan weer iemand blij.
Had ik inderdaad ook toen ik mijn thermostaat had vervangen motor is zuiniger,reageert vlotter en automaat schakelt nu ook bij en mooi toerental wat natuurlijk weer beter voor de motor is.
Had ik inderdaad ook toen ik mijn thermostaat had vervangen motor is zuiniger,reageert vlotter en automaat schakelt nu ook bij en mooi toerental wat natuurlijk weer beter voor de motor is.