320i Dynamo kapot?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Alex400

320i Dynamo kapot?

Bericht door Alex400 » 08 jan 2013, 21:22

Ik had al vaker last van dat mijn accu soms net te leeg was om te starten. Dat gebeurde steeds vaker.
Vandaag wou ik de accu vervangen en een gloednieuwe accu gekocht. Helaas bij het ophalen van de accu begon mijn rode accu lampje steeds sterker te knipperen. Uiteindelijk was mn oude accu leeg en heb ik geswapt met de nieuwe. Deze was niet geheel opgeladen, zal hem nog bijladen.

Alleen nu brandt het rode accu plaatje continue om heel af en toe te knipperen. Googlen en zoeken op dit forum leert dat het iets met de dynamo zou kunnen zijn.

Maar ik heb een aantal concrete vragen

1. Hoe meet ik de dynamo door en wat moet de spanning wezen?
2. Ik las iets over spanningsregelaar, waar zit deze? En hoe controleer ik of die goed is?
3. Ik zag diverse DIY over dynamo vervangen, is dat echt zo makkelijk als het lijkt?
4. En als ik dat bij een garage zou doen, hoe lang zouden ze daar mee bezig wezen? (wat zou zoiets plm kosten)

Ik weet dat het een hele waslijst is. Toch hartelijk dank voor het meedenken.

eleulu

Re: 320i Dynamo kapot?

Bericht door eleulu » 08 jan 2013, 21:32

1 gewoon op de behuizing van de dynamo de min klem houden en op de rode klem u plus draad, bij spanning, het moet meer dan 14 volt geven.. dan is het redelijk goed
2 dat zit aan u behuizing aan de zwarte kap.. je moet het dynamo eruit halen om er bij te komen
3 bij een e46 is het niet moeilijk, als je kan sleutelen kan je in half uurtje drie kwartier eruit halen.
4 bij een dealer gaat de dynamo ongeveer 350 euro kosten, en een anderhalfuur werk, dat gaat ongeveer 500 euro kosten

Alex400

Bericht door Alex400 » 08 jan 2013, 21:38

Ik heb deze gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=3AajTPsJyPI

Net getest, de dynamo doet het heel eventjes en dan zie ik de spanning bij de accu oplopen (richting de 14)
maar daarna is het accu lampje aan. En als die aan is zie ik geen spanning opbouw bij de accu.

Na wat filmpjes van slechte dynamos http://www.youtube.com/watch?v=pP3mj4qU410
heb bij mij onder de motorkap gekeken en geluisterd en het is hetzelfde ...

Bijna 100% mijn dynamo.

Verheeske

Bericht door Verheeske » 09 jan 2013, 10:20

koolborstels versleten of de sleepringen op de rotor. ff naar de revisieboer brengen.
-- Houdoe wanne --

AlexS

Bericht door AlexS » 09 jan 2013, 10:32

Moet de dynamo er echt uit bij het vervangen van de spanningswisselaar? Dan heb ik t over een N42 in mijn geval...
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Alex400

Bericht door Alex400 » 09 jan 2013, 15:01

Ik heb mijn dynamo uit mijn auto gehaald. Was een werkje (ik ben geen monteur) maar toch gelukt dankzij dit filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=7Z959grnL7s

AlexS: Je zou het in principe kunnen zonder hem er uit te monteren maar niet aan te raden ivm vallen van de schroeven in de motor(ruimte).

Grappige dude, maar heel duidelijk.

Daarna kwam ik er achter dat ik een Valeo Dynamo heb en die zijn berucht om versleten koolborstels.

http://www.youtube.com/watch?v=aVvPzwtxdrM

Haalde de plastic kap van de dynamo en vol met bladeren en ander rotzooi. Echt niet normaal.
Daarna volgens verder gedemonteerd (erg makkelijk) en alles bekeken wat werd genoemd in het laatste filmpje en voila:

Afbeelding
Gelukkig lijken de lagers ok. En ook beide ringen lijken goed. Op deze foto zijn de ringen schoongemaakt. Toen ik openmaakte was 1 ring zwartig (en de koolborstel raakte hem daar dus niet)

Afbeelding
Afbeelding
Zoals je kan zien zijn de koolborstels helemaal versleten/op

Ik heb nu voor minder dan 8 euro nieuwe koolborstels besteld via:
http://www.mobiel2000.nl/index.php?opti ... 5&Itemid=1
(sorry voor de reclame maar dit lijkt mij erg nuttig ook voor forumleden)
En via ebay zijn ze ook te krijgen voor nog goedkopere prijzen, maar ik wil niet zo lang wachten.

Morgen zouden ze binnen moeten komen dus ben benieuwd en ik zal morgen wel even fotos maken bij het monteren en laten weten of het allemaal heeft gewerkt.

Hopelijk wel want dat zou rond de 100 euro schelen (dat is wat 2de hands niet gereviseerde dynamo kost, nieuw en gereviseerd zelf vanaf 200-300 euro). :)

Verheeske

Bericht door Verheeske » 09 jan 2013, 17:32

Bij de revisieboer had ik voor 8 euro nieuwe koolborstels. meteen in huis en geen verzendkosten

dat kapje wat eroverheen geschoven zat kun je er beter aflaten (Was een tip) zodat alles wat afbrokkelt en slijt van de koolborstels gewoon weg kan en niet gaat liggen vonken.

Verder vind ik de sleepringen toch al redelijk ingesleten. Bij zijn de sleepringen vervangen + koolborstels en de rest doorgemeten. en omdat het rotor eruit moest toch ook maar een lager. voor 75 euro. Geen geld
-- Houdoe wanne --

Alex400

Bericht door Alex400 » 09 jan 2013, 19:31

Koolborstels heb ik morgen in huis en ik betaalde geen verzendkosten. Voor nog geen 8 euro vind ik prima. En ik heb op dit moment geen vervoer dus even naar de revisie boer is niet echt een optie.

Sleepringen lijkt mee te vallen. (tenminste als ik het filmpje mag geloven)

Over dat kapje heb ik mijn twijvels. ik zag dat via de luchtkoeling ook bladeren en andere zooi binnen kan komen.
(wat ik niet begrijp dat er zon rooster zit zoals bij de luchtfilter). Dat kan uiteindelijk ook je kooltjes blokkeren.

Ik had wel gezien nadat ik dat plastic kapje er af had gehaald er een hoeveelheid koolstof uitviel. Dus ik twijvel ...

Verheeske

Bericht door Verheeske » 09 jan 2013, 19:34

Doe maar gewoon. Werd me verteld door de revisie boer die al >25 jaar in dat vak zit.
-- Houdoe wanne --

AlexS

Bericht door AlexS » 09 jan 2013, 20:59

Ben benieuwd hoe het lukt, want ondanks dat de mijne nog werkt zie ik bij de koude start de lampen wel wat onregelmatig branden/'stotteren'

Alex400

Bericht door Alex400 » 10 jan 2013, 21:55

Vandaag de koolborstels binnengekregen. Heb de oude koolborstels volgens de instructies van het filmpje gedesoldeerd. En ze waren flink op. Hier zie je de nieuwe en de oude koolborstels:

Afbeelding

Koolborstels installeren was ook makkelijk, veer er weer in, koolstofborstel er in en ff vastgezet met plakbandje en weer vast gesoldeerd. Wat een tip is, soldeer niet van boven af. Dan heb je kans dat teveel soldeer naar binnen drupt en de koperdraadje bedekt, waarbij daarna het koperdraadje dus hard wordt en na een paar keer dus afbreekt.

Afbeelding

En koolborstels geinstalleerd

Afbeelding
Afbeelding

Nog een tip als je de spanningsregelaar weer op de dynamo schroeft. Druk de koolborstels met een sateprikker oid naar binnen. Dat is makkelijk dan met je vingers zoals ze het in het filmpje doen. Dat kreeg ik niet voor elkaar.

Ik heb zoals verheeske al voorstelde de kap niet op de slipringen gedrukt. Dus maar kijken of dat inderdaad beter is.

Ik was vandaag helemaal kapot van gisteren. Gisteren had ik de dynamo uit mijn auto gehaald in de stromende regen. Dus morgenvroeg met daglicht maar weer monteren. Ik ben benieuwd of het allemaal heeft geholpen. Heb zon idee van wel :) Keep you guys updated.

Alex400

Bericht door Alex400 » 11 jan 2013, 12:19

Vandaag alles gemonteerd wat een gedoe. Vooral de bouten van de dynamo waren hel! 1mm verschuiven en de bout wou niet door het gat of net geen schroefdraad. Wat een tip is: gebruik een sate prikker om te voelen of beide gaten netjes uitgelijnd zijn.

Toen ik de accu net had ingebouwd was 14 volt maar na even rijden ging het naar 13,4 volt. Totdat ik zag dat ik de dop achterop de pluspool (die de plusaansluiting vast moet houden) niet goed vast zat. Even goed aangedraaid, en de accu laadspanning werd 14 volt en bleef 14 volt.

Kortom missie geslaagd! Dynamo nieuw is 350 euro en kooltjes 8 euro, dus 342 uitgespaard :)
En arbeidsuren, sja normaal is het 1,5-2 uur heb ik begrepen dus scheelt mij ook weer 150-200 euro :)

Totale besparing, zeker 400-500 euro.

Ik ben geen monteur en het was af en toe bloed zweet en tranen maar je leert je auto wel kennen. En natuurlijk voldoening. :duimen:
Laatst gewijzigd door Alex400 op 12 jan 2013, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

dw70

Bericht door dw70 » 12 jan 2013, 14:41

ja sorry hoor, maar om al dat werk te doen om dan alleen 2 koolborstels te vervangen is jouw methode.

-sleepringen vervangen (een sleepring ziet er al uit als een een poelie, daar gaat je nieuwe koolborsteltje heel snel van slijten), lagers vervangen, spanningsregelaar vervangen inclusief koolborstels, stof uitblazen met een compressor en je hebt dan pas weer een betrouwbare dynamo. Ja dat kost geld. Maar in jouw geval gaat de spanningsregelaar net zo snel defect als bij alle andere auto's en kun je weer eronder kruipen. En 2 maanden later weer voor de lagers.

Ja echt niet.

En zonder sleutelervaring al roepen dat valeo's ergens berucht om zijn is roddelen. Als koolborstels er zo uitzien heeft dat niks met de valeo te maken maar met een bestuurder van de auto en zijn verbruikers. Lekker de auto stationair laten draaien bij het stoplicht met de verwarming op stand 4 en de stereo op 20. Liefst nog de achterruit verwarming aan. Ja daar krijg je wel rokende borstels van.

Je sleutelt goed, maar bezuinigt verkeerd.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

AlexS

Bericht door AlexS » 12 jan 2013, 17:43

Met alle respect voor jouw mening, is het echt nodig zo fel te reageren? Je mag zelf kiezen of je er gebruik van maakt of niet, maar hij heeft in ieder geval de moeite willen nemen zijn ervaring te delen, inclusief het plaatsen van foto's en alles. Ik vind dat hij een nuttige bijdrage heeft geleverd, geheel in de gedachte van het forum.

En aangezien we vrijwel allemaal niet de eerste eigenaar van de auto zijn, kunnen we slecht gebruik nooit uitsluiten.

Hugo M

Bericht door Hugo M » 12 jan 2013, 18:01

AlexS schreef:Met alle respect voor jouw mening, is het echt nodig zo fel te reageren? Je mag zelf kiezen of je er gebruik van maakt of niet, maar hij heeft in ieder geval de moeite willen nemen zijn ervaring te delen, inclusief het plaatsen van foto's en alles. Ik vind dat hij een nuttige bijdrage heeft geleverd, geheel in de gedachte van het forum.

En aangezien we vrijwel allemaal niet de eerste eigenaar van de auto zijn, kunnen we slecht gebruik nooit uitsluiten.
Hier sluit ik mij geheel bij aan!
Wellicht van te voren wat opbouwende kritiek meegeven is zeker zinvol, maar dit leest echt niet leuk. :nee:
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”