Stoelverwarming E36

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
SL-BN-27

Stoelverwarming E36

Bericht door SL-BN-27 » 10 jan 2013, 15:42

Hallo beste liefhebbers, na enige tijd met kapotte stoelverwarming te hebben rondgereden ben ik nu toch wel echt toe aan een warme bips. :P

Toen ik mijn auto net gekocht had werkte de stoelverwarming wel (lees beide rug en kontmodules), maar nadat ik mijn radio had vervangen werkten alle vier de modules niet meer, ik heb al achter de radio gekeken of ik een kabeltje los had getrokken maar dit is niet het geval.

Als ik de moter start branden wel de lampjes van het verhitte stoeltje, maar niet de lampjes van de hoge of lage stand van de stoelverwarming.
Ik heb zekering F23 gechecked maar deze is in orde, ook zag ik dat volgens het zekeringschema er een zekering in F4 moet zitten, echter deze ontbreekt en tevens ook de contactpunten hiervan.

De stoelverwarming heeft 100% gewerkt, iemand suggesties wat ik kan controleren of nakijken?

Het betreft een E36 318i uit 1997 op LPG

BMW Clubsport

Re: Stoelverwarming E36

Bericht door BMW Clubsport » 10 jan 2013, 15:55

Onder het dashboard aan de kant van het stuur zit een relais welke tot de stoelverwarming hoort.
Is deze nog in orde en aangesloten?
Ik zou ook even alles na meten met de multimeter en ook de matjes. Misschien toch door kortsluiting ergens iets kapot gemaakt.

deepbass909

Bericht door deepbass909 » 10 jan 2013, 20:45

Het lampje met verhitte stoeltje zit helemaal los van de stoelverwarming. Dat die als enige werkt bij beide knoppen is gelijk een goede hint.

De stoelverwarming inderdaad via zekering F4 moeten lopen. Vanaf de zekering loopt een draad naar een relais onder het dashboard een de linkerkant (dit is een algemeen relais type). Vanaf het relais loopt een rode draad, met gele lijn naar een distributiepunt (zit op dezelfde plek als het relais) en vanaf daar maar de beide schakelaars (waar ook de controle-modules ingebouwd zitten).
Je probleem zal ergens tussen de zekeringenbak en het distributiepunt zitten.

Mijn eerste ingeving is een zekering. Controleer ze desnoods allemaal, het zou een 15A-zekering moeten zijn. En anders wordt het meten of op de geel-rode draad wel spanning krijgt als de auto op contact staat.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

SL-BN-27

Bericht door SL-BN-27 » 11 jan 2013, 12:22

Na met Renova Breda gesproken te hebben blijkt het interieur van mijn auto er later door de vorige eigenaar ingebouwd te zijn. dit gaat het natuurlijk een stukje lastiger maken aangezien mijn auto origineel geen stoelverwarming had, maar er dus later is ingezet. Verklaard ook meteen de zwarte hemel :P

Volgende week haal ik mijn stoelen eruit en ga even de bekabeling in en rondom de stoel bekijken en doormeten.
Als iemand nog advies heeft is dat altijd welkom!

ik houd jullie op de hoogte

deepbass909

Bericht door deepbass909 » 11 jan 2013, 13:30

Dan klopt de draadkleur zo goed als zeker niet, tussen knoppen en zekeringenkast. Redelijke kans dat het relais dan ook ontbreekt.

Probeer in ieder geval te achterhalen hoe de stoelverwarming afgezekerd is, dan als het achteraf is ingebouwd, is het logisch dat het niet op zekering F4 zit.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”