523 proefgereden

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
fitskie90

523 proefgereden

Bericht door fitskie90 » 30 dec 2012, 14:29

Hallo,

Ik zal mij eerst even voorstellen, ik ben Frank 22 jaar.
Ik ben werkzaam in de metaalsector, machinebouw en heb als bijbaantje altijd bij een garage gewerkt.
Ik ben al enige tijd op zoek naar een E39 sedan.

Ik ben gisteren wezen kijken bij een handgeschakelde 523 uit 1998 (geimporteerd in 2009). KM stand volgens advertentie 205.000 bleek 197.000 te zijn.
De verkoper belde mij de avond ervoor nog op dat het lampje van de remblokken was gaan brandden en hij zou deze nog laten vervangen voordat we gingen kijken. Via de mail had ik al gevraagd wat de laatst uitgevoerde reparaties waren, dit was de kabel om de motorkap te openen.

Gisterenmorgen belde de verkoper weer op, de remblokken waren vervangen en de lampjes waren uit. Hij vertelde ook dat de motorkap niet openging, hij vermoedde dat de kabel was losgeschoten. Toch besloten om te gaan kijken en rijden met de wagen.

De wagen zag er redelijk netjes uit voor zn leeftijd, startte goed en liep mooi. Remblokken voorzijde waren inderdaad vervangen. Er zat achteraf ingebouwde xenon in de mistlampen wat ik al een keer zag knipperen met het contact aan, met de motor draaiende brandde ze ook niet heel constant(storingsgevoelig) Er was ook iets met LED en de lampen en de verkoper zei dat LED minder weerstand vroeg dan gewone verlichting en zei dat het hierdoor kwam.

Zaten enkele roestplekken op de motorkap door vermoedelijk steenslag, ook aan de rechterzijkant zat aan de onderkant een oppervlakkige roestplek die ik kon volgen tot ik de kunststof platen tegenkwam.
Zat geen originele sleutel meer bij, ramen dakraam etc ging wel allemaal open via de sleutel.

Tijdens het rijden vond ik de auto zwaar aanvoelen maar dat is niet zo gek, ben een auto onder de 1000kg gewend.
Bij het sturend kwam een raar geluid naar boven, de verkoper zei dat hij dit sinds het vervangen van de remblokken(gistermorgen) heeft. Het geluid kon ik niet helemaal plaatsen maar het was een beetje een jankend geluid en niet constant. Ik wist in ieder geval zeker dat dit de remblokken niet konden zijn.

Ik twijfelde teveel en besloot erover na te denken. Bij thuiskomst zag ik dat de verkoper al had gemaild, hij was ermee naar de garage geweest en het geluid bleek een los zittende beschermkap van de remschijf te zijn.

Wat denken jullie van deze auto?

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... ousPage=lr

Kevv18

Re: 523 proefgereden

Bericht door Kevv18 » 30 dec 2012, 18:21

Hallo Frank!

de advertentie op Marktplaats begind met : Hallo, Hierbij verkoop ik mijn zeer goed onderhouden BMW....
zo goed onderhouden was die niet aangezien de remblokken op waren. Dit is zoals iedereen weet niet van de een op de andere dag. En de motorkap gaat niet eens open..

Met de km stand zou die zich uiteraard vergist te kunnen hebben. Aan het kenteken te zien, is de auto nog niet zo heel erg lang in Nederland. Hij heeft vast en zeker nog vanalles van de aankoop uit (Duitsland) erbij. Vraag hier eens om.
Dat hij storingen geeft met de xenon en LED's overal wil al iets zeggen lijkt mij.. De eigenaar had waarschijnlijk niet zo veel geld over voor de auto om er OEM spullen in te schroeven.

Hoe zag het interieur van de auto eruit? Scheuren in de bekleding?

Bijgeluiden is niks, dat moet EERST opgelost worden voordat jij de auto koopt! Anders koop je hem maar niet. Staan zat andere auto's tekoop lijkt mij.

De motorkap gaat niet open..
Waarschijnlijk zit daar iets wat jij niet mag zien als 'koper'

Beens1

Bericht door Beens1 » 30 dec 2012, 21:19

Na invoering heeft hij al redelijk wat eigenaren gehad.
De laatste eigenaar (waar je dus geweest bent) heeft hem zelfs nog maar sinds oktober.

Historie
Aantal Eigenaren tot nu toe: 4
Datum eerste toelating NL: 03 april 2009
APK verloopdatum: 24 aug 2013
Import auto: Ja

Huidige Eigenaar
Type Eigenaar: Particulier
Eigenaar van: 15 oktober 2012
Dagen Eigenaar: 77
Eigenaar tot: heden

Eigenaar 3
Type Eigenaar: (erkend) bedrijf
Eigenaar van: 08 oktober 2012
Dagen Eigenaar: 7
Eigenaar tot: 15 oktober 2012

Eigenaar 2
Eigenaar van: 25 mei 2011
Dagen Eigenaar: 502
Eigenaar tot: 08 oktober 2012

Eigenaar 1
Eigenaar van: 03 april 2009
Dagen Eigenaar: 782
Eigenaar tot: 25 mei 2011

In combinatie met deze gegevens (te vinden op zomoto.nl) en wat je hebt ondervonden bij de bezichtiging, zou ik de wagen laten staan.
Er zijn inderdaad genoeg andere wagens te koop en dan zou dit een vrij groot risico zijn. Waren de boekjes e.d. allemaal compleet?
Dat er geen originele sleutels en slechts 1(?) sleutel aanwezig zijn/is, dat baart mij ook zorgen.
Ik zou zeggen: Kijk verder naar een andere wagen en laat deze staan!

fitskie90

Bericht door fitskie90 » 30 dec 2012, 21:39

Bedankt voor jullie reactie's!'

Hij heeft de auto gekocht ivm zijn zoontje, nu heeft hij een auto van de zaak en daarom is deze auto overbodig geworden. Hij is zelf erg van de LED verlichting en heeft daarom van alles veranderd naar LED.

De bekleding zag er netjes uit (M stoelen? was in ieder geval met hoge zijwangen en verstelbaar zitvlak in de lengte), er zat geen multifunctioneel stuur in, maar een simpel stuur met airbag. Ik vermoed dat dit is geweest ivm de bpm bij de invoering.

Ik heb besloten er eerst nog meer te gaan bekijken, heb verder nog geen ervaring met BMW dus het is ook lastig beoordelen. Dit was een handgeschakelde maar mede dat het een zwaardere auto is dan ik ben gewend vond ik het niet echt bij elkaar passen. Ik ga morgen een 523 en 528 automaat bekijken.

Ik weet dat een automaat zwaarder en iets langzamer is dan een handbak, daarom heb ik mijn twijfels over de 523 automaat, komt het wel "lekker" van zn plek af of moet je dan flink in de toeren gaan?

Zomoto.nl, handig dat je de eigenaar historie kan achterhalen zeg! wel interessant om te weten.

streamline

Bericht door streamline » 30 dec 2012, 22:12

Als je bij de eerste indruk geen goed gevoel krijgt moet je de betreffende auto nooit kopen, dan krijg je er spijt van.

Verhalen zoals de kabel is losgeschoten van de motorkapontgrendeling vlak voor de bezichtiging vind ik een beetje ongeloofwaardig overkomen. en dat er vanaf 2009 al 4 voorgaande eigenaren zijn en de huidige hem pas sinds oktober heeft zijn dit voor mij no-go's op autogebied.

Er zijn genoeg e39's op de markt die betrouwbaarder overkomen, zou zelf ook altijd voor een originele nederlandse auto gaan.

fitskie90

Bericht door fitskie90 » 30 dec 2012, 22:15

Dat hoor ik vaker, liever een origineel Nederlandse auto.. Waarom is dat?

streamline

Bericht door streamline » 30 dec 2012, 22:52

Bij import weet je nooit wat er met een auto gebeurd is. hij kan total loss geweest zijn waardoor hij eigenlijk niet meer op de weg mag verschijnen. en er zijn wat andere kleine dingen zoals kilometerstanden terugdraaien.

Kevv18

Bericht door Kevv18 » 30 dec 2012, 23:51

nou ik denk dat dat wel mee valt. Als met een auto al 3 ton gelopen is, zie je dat aan de staat van het blok en de stoelen.
als een auto goed oogd, denk ik dat het wel goed zit. Ook in het buitenland.

streamline

Bericht door streamline » 31 dec 2012, 00:08

Een set andere stoelen is zo geplaatst en een motorblok is schoon te maken.
Waar het wel aan te merken is, is het rijden en geluiden uit blok en aandrijflijn. klinkt dat goed. dat is het allemaal wel logisch.

Maar enige technische kennis is daarvoor wel een must.

Sjonnie

Bericht door Sjonnie » 31 dec 2012, 08:41

streamline schreef:Bij import weet je nooit wat er met een auto gebeurd is. hij kan total loss geweest zijn waardoor hij eigenlijk niet meer op de weg mag verschijnen. en er zijn wat andere kleine dingen zoals kilometerstanden terugdraaien.

Dat hoeft niet hè.... Als je alles erbij hebt en alles kunt aantonen is import geen enkel probleem.
Sterker nog, meestal zijn de Duitse imports dikker uitgevoerd, minder kilometers en beter onderhouden.
Althans dat is mijn ervaring en schade kan een NL auto ook gehad hebben.
Importautos waar niks bij zit aan documentatie zou ik inderdaad links laten liggen.

Als ik het zo hoor zou ik deze ook laten staan. Zijn genoeg andere te koop toch?
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
'08 BMW E61 525dA T

pnbmw

Bericht door pnbmw » 31 dec 2012, 13:14

Sjonnie, helemaal mee eens. Anders gewoon zelf importeren. Veel keuze, lage kilometerstanden voor een nette prijs. Succes.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002

streamline

Bericht door streamline » 31 dec 2012, 17:46

Sjonnie schreef:
streamline schreef:Bij import weet je nooit wat er met een auto gebeurd is. hij kan total loss geweest zijn waardoor hij eigenlijk niet meer op de weg mag verschijnen. en er zijn wat andere kleine dingen zoals kilometerstanden terugdraaien.

Dat hoeft niet hè.... Als je alles erbij hebt en alles kunt aantonen is import geen enkel probleem.
Sterker nog, meestal zijn de Duitse imports dikker uitgevoerd, minder kilometers en beter onderhouden.
Althans dat is mijn ervaring en schade kan een NL auto ook gehad hebben.
Importautos waar niks bij zit aan documentatie zou ik inderdaad links laten liggen.

Als ik het zo hoor zou ik deze ook laten staan. Zijn genoeg andere te koop toch?
Nee dat klopt, heb je helemaal gelijk in. Maar wanneer een auto ingevoerd wordt, en je koopt hem naderhand is al die informatie vaak al ergens blijven hangen of kwijtgeraakt bij een van de vorige eigenaren.
Dan kun je hem beter zelf importeren uit het buitenland

pikkebaas

Bericht door pikkebaas » 31 dec 2012, 17:52

fitskie90 schreef:Bedankt voor jullie reactie's!'

Ik weet dat een automaat zwaarder en iets langzamer is dan een handbak, daarom heb ik mijn twijfels over de 523 automaat, komt het wel "lekker" van zn plek af of moet je dan flink in de toeren gaan?
Ik wil mijn 523i automaatje wel 's met 'n schakelbakje meten. Gewoon al snel, maar in de sportstand....? Tja, die toeren..... 't is 'n Bimmer, nietwaar? Geluid, snelheid en comfort wat wil je nog meer?

Maarrrrr.... is 't gevoel niet goed, zijn er vreemde geluiden of iets dergelijks? LATEN STAAN!!! That's my advice.
Afbeelding

Martijn.

Bericht door Martijn. » 01 jan 2013, 11:49

Gewoon verder kijken. Dit lijkt me alles behalve een goed onderhouden auto.
En dat jankende geluid zal wel een kapot stuurhuis of kapotte stuurpomp zijn en dat is duur.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

fitskie90

Bericht door fitskie90 » 13 jan 2013, 22:07

Sinds zaterdag ben ik in het bezit van een donker blauwe 523aut uit 2000 met 155.000 op de klok.
Via een dealer overgenomen van de 1e eigenaar. Wat rijd dat fantastisch zeg :D
Alleen de eerste keer tanken was even schrikken, gaan aardig wat liters in :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”