Ik heb een 318i automaat (N42) waarbij ik me afvraag of deze de juiste stappen neemt. Bij doortrekken in D gaat het tot ca. 120 km/h goed waarna de bak schakelt en daardoor een toerenval maakt van bijna 2500 toeren. Op dat moment valt de motor terug van 5800 toeren naar 3200 toeren (geschat, lastig af te lezen). Dit betekent dat de motor terugkomt in een niet zo erg best toerental, aangezien hier niet al te veel koppel voorhanden is.
Vraag is nu, is bovenstaande herkenbaar? Of is er iets aan de hand met de bak?
Alvast bedankt,
Rob
Toerenval automaat 318i 2002
Re: Toerenval automaat 318i 2002
En als je rustig naar de 120 accelereert met max 3000 toeren, komt ie dan ook in de lockup terecht?
Want dat is de laatste stap die de automaat doet in de 5e, dan gaat de slip er uit.
Werkt de manuele stand ook zonder problemen?
Het is een groot verschil wat je beschrijft, ik kom nooit boven de 3500 toeren uit.
Als de auto 120 loopt en 3200 toeren, kun je daarna met een kickdown weer een spurt forceren.
Als bovenstaande allemaal werkt, zie ik nog niet direct een probleem, maar wie weet hebben anderen een idee.
btw, ik rijd 316I autom N42
Want dat is de laatste stap die de automaat doet in de 5e, dan gaat de slip er uit.
Werkt de manuele stand ook zonder problemen?
Het is een groot verschil wat je beschrijft, ik kom nooit boven de 3500 toeren uit.
Als de auto 120 loopt en 3200 toeren, kun je daarna met een kickdown weer een spurt forceren.
Als bovenstaande allemaal werkt, zie ik nog niet direct een probleem, maar wie weet hebben anderen een idee.
btw, ik rijd 316I autom N42
Bedankt voor je reactie. Ik heb het nog niet rustig geprobeerd en manueel doet deze hetzelfde. De lockup werkt, aangezien je de toeren bij constant gaspedaalstand nog wat ziet zakken (ca 300 toeren)
Ben ook even aan het rekenen geslagen met de bakverhoudingen, eindreductie en bandenmaat. Je kunt dan een toerentalsnelheid diagram maken. Daar zie je de grote toerenval ook in terug.
Ondertussen de bak eens gereset en eens zien of dat beter gaat.
Groet,
Rob
Ben ook even aan het rekenen geslagen met de bakverhoudingen, eindreductie en bandenmaat. Je kunt dan een toerentalsnelheid diagram maken. Daar zie je de grote toerenval ook in terug.
Ondertussen de bak eens gereset en eens zien of dat beter gaat.
Groet,
Rob
Ik trapte vandaag ook even een kickdown, maar idd bij 5k toeren liftte ik het gaspedaal iets en valt ie direct terug naar 3k toeren. Het zal wel zo horen denk ik.
Gisteravond even tijd gehad om wat uit te proberen.
Bij deze auto draait de motor ca 2600 toeren bij 120 km/u. Het gas tot ongeveer de helft intrappen zorgt voor uitschakelen lock-up en een iets toerentalverhoging naar 3500-4000 toeren. Precies daar waar je wilt zijn voor koppel en dus de sensatie van versnellen.
Groet,
Rob
Bij deze auto draait de motor ca 2600 toeren bij 120 km/u. Het gas tot ongeveer de helft intrappen zorgt voor uitschakelen lock-up en een iets toerentalverhoging naar 3500-4000 toeren. Precies daar waar je wilt zijn voor koppel en dus de sensatie van versnellen.
Groet,
Rob
Is dat niet de overdrive versnelling? deze zorgt ervoor dat een automaat op de snelweg in lage toeren rijdt waardoor je tevens brandstof bespaard. Deze versnelling heeft idd geen/weinig koppel waardoor de bak ook terugschakeld zodra je het gas ook maar een beetje verder induwt.
Geld moet rollen, en wat rolt er nu beter dan een BMW?