Koelvloeistof zeikt eruit achterkant motor...

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Supergrover

Koelvloeistof zeikt eruit achterkant motor...

Bericht door Supergrover » 19 dec 2012, 22:32

Ojee, grote problemen hier met mijn 2005 316 Touring (LPG; 220 dkm). Motortype zou N42 of N46 ?? zijn.

Aan de achterkant van de motor (schutbord kant dus) zeikt aan de onderkant de koelvloeistof eruit. Het loopt ook op de uitlaat dus geeft een enorme rookontwikkeling. De auto loopt en rijdt verder echt perfect.

Ik heb aan de bovenkant alle plastic kappen en het gedeelte waar het interieurfilter inzit weggehaald, maar ik kan niks zien of voelen. Ik heb er ook al ondergelegen met een lamp, maar alles zit zo vol dat ik daar net zo weinig kan zien.

Ik heb de auto eerst warm laten draaien zonder te rijden, maar toen gebeurde er eigenlijk weinig. Toen even een klein stukje (2km) gereden, nou toen was het een groot rookgordijn! En idd, toen zeikte de kvs er uit.

Maar heeft iemand een idee waar het vandaan zou kunnen komen? Ik weet namelijk niet wat daar zit, want ik kan niks zien. Ik dacht eerst dat de gevreesde flens aan de achterkant gescheurd zou zijn, maar dat blijkt alleen bij het oude motortype (M43?) te zijn en niet bij deze. In de catalogus van realOEM kan ik daar idd eigenlijk niet echt iets vinden.

Afgelopen zomer heb ik al het gescheurde expansievat vervangen en daarna geen problemen meer gehad, tot nu dus.

Iemand tips / adviezen? :s :s

JdM

Re: Koelvloeistof zeikt eruit achterkant motor...

Bericht door JdM » 19 dec 2012, 22:34

Misschien heb je het al gedaan, maar kun je met een spiegeltje en een lamp wat verder kijken?

Supergrover

Bericht door Supergrover » 19 dec 2012, 22:41

Nee, nog niet met een spiegel. Ik zal morgen kijken of iets van die aard in huis heb.
Ik zit te denken misschien aan de kachelslangen ofzo of de doorvoer daarvan. Maar geen idee hoe die precies lopen. Ik ben vroeger wel automonteur geweest en handig zat, maar eigenlijk totaal geen kennis van/ ervaring met BMW's. Maar nu moet ik toch aan de bak, want na veel probleemloze jaren komt er nu vanalles.

Onder het rijden is trouwens niks te ruiken, maar zodra ik stilsta dan komt de welbekende zoete geur van kvs naar binnen. Maar da's niet zo gek met de hoeveelheid die hij eruit gooit.

buutnhuus

Bericht door buutnhuus » 19 dec 2012, 23:42

Je vacuumpomp zit achter opt blok kik maar: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=15

Deze lekte bij mij ook. Ik heb toen alleen de ringen vervangen en niet de hele pomp.
En anders zit er nog een afsluitplaatje aan de achterkant. Staat op dezelfde pagina.
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008

Supergrover

Bericht door Supergrover » 20 dec 2012, 08:43

Dank je, buutnhuus! Als het straks licht is ga ik weer even kijken.

Maar eh, de vacuumppomp? Loopt daar kvs doorheen? De o-ring van de vavuumpomp is voor de olie-afdichting neem ik aan.
En dat dekseltje met die 2 o-ringen. Dat lijkt me dan iets waarschijnlijker. Is één van de gaten een koelvloeistof gat?

Hoe dan ook, ook hoop vandaag wat wijzer te worden hierover en laat het weten.

Supergrover

Bericht door Supergrover » 20 dec 2012, 08:50

Ik heb deze foto gevonden, waarop beiden heel goed te zien zijn:
Afbeelding

Lekker makkelijk plekje... :'(

Supergrover

Bericht door Supergrover » 20 dec 2012, 12:51

Okee, ik ben eruit. Het is idd het zwarte ('driehoekige') dekseltje die op de foto te zien is. Stationair gebeurt er niet veel, maar bij even flink gasgeven stroomt het er zo uit.
Ik ga het dekseltje zo even ophalen (kost wel 7-euro-nog-wat) en dan kijken of ik het er tussen gefrommeld krijg...

Wel een erg lullig dingetje zeg...

rob75

Bericht door rob75 » 20 dec 2012, 13:33

Het zwarteplaatje heeft ook een losse pakking die je kunt bestellen. Maar hele ding vervangen is wel beter, schijnt een probleem te zijn bij deze motoren.

Vervangen is te doen, maar wel priegelen. Je moet het op de tast doen. Demonteer wel de wand tussen motorruimte en paravan, dan heb je tenminste nog wat ruimte. Via het net zijn verschillende handleidingen te vinden.

Vergeet niet het pasvlak goed schoon te maken. Verder is een ring-ratelsleutel erg handig.

Succes,

Rob

Supergrover

Bericht door Supergrover » 20 dec 2012, 14:21

Dank je, Rob!
Ik heb het onderdeeltje net opgehaald. Klein, lullig plaatje.
Ik heb de bak waar het interieurfilter inzit al weggehaald. Ik denk dat je dat bedoelt? Meer kan er niet weg, toch? De kunststof afdekkap van het kleppendeksel is ook weg. Scheelt ook veel.

Ratel-ringsleutels heb ik helaas niet, dus ik zal het met het gewone, conventionele gereedschap moeten doen.

neville

Bericht door neville » 20 dec 2012, 16:49

Is het je gelukt, en kun je er een beetje makkelijk bij??.

rob75

Bericht door rob75 » 20 dec 2012, 17:25

Het bovenste deel van de scheidingswand tussen interieur en motor heeft een kunststof deel. Dit kun je ook nog losmaken. Dit gedeelte zit net achter de motor. Hieronder zie je leidingen voor airco en verwarming naar binnen gaan. De luchtverzamelbak (die je er al af hebt) zit hier aan de bovenkant met 4 schroeven op vast.

Ik zie net dat tis.spaghetticoder.org geen BMW meer heeft. Jammer.

Groet,

Rob

buutnhuus

Bericht door buutnhuus » 20 dec 2012, 18:34

@supergrover,

ja ik heb ff nagevraagt aan mn broertje, maar loopt alleen maar olie doorheen :leip:
tja ben ook geen automonteur.

maar mooi dat je waarschijnlijk het probleem hebt gevonden :duim:
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008

Supergrover

Bericht door Supergrover » 20 dec 2012, 21:49

Zo, voor mekaar! :shine:
Althans daar lijkt het op. Het viel me nog alles mee eigenlijk. Nu heb ik ook geen grote kolenschoppen, dat scheelt misschien nog. Wel een ontzettend priegelklusje. Aftappen en oude dekseltje eraf was een half uurtje ofzo. Gelukkig is het geen franse auto en dus draaien de boutjes heel makkelijk ;)
De rubberen ringen die het deksel afdichten waren behoorlijk aan gort. Beetje jammer hoor!
Het pasvlak had niks geen resten of wat dan ook. Toch even opgeschuurd en ontvet en toen het nieuwe dekseltje erop gefriemeld. Tussen 2 vingertopjes de boutje 'aan' draaien en dan proberen met een sleutel goed vast te krijgen. Dat was eigenlijk het lastigste.
Gevuld en proefgereden. Voorlopig geen rook of stank, dus ziet er goed uit. Morgen nog even na ontluchten en bijvullen en hopen dat de kous daarmee af is. :driving:

Supergrover

Bericht door Supergrover » 16 feb 2013, 20:48

Ik moet hier toch nog even op terug komen, want ik blijf problemen houden met het koelsysteem.
Bovenstaande reparatie is op zich wel gelukt. De pakking van het afdekplaatje was echt weggeteerd dus vervanging noodzakelijk en de lekkage daar aan de achterkant is ook weg.

Maar ik bleef toch heel vaal die koelvloeistofgeur ruiken bij het uitstappen en bij stilstand (en warme motor) rookt hij (lichtjes) vanuit de grille.
Nu heb ik vandaag de luchtinlaat en daaronder de koelfan weggehaald. Ik zie eigenlijk overal wel KVS sporen dus dat maakt het zoeken niet makkelijker. Dat verwaait natuurlijk door heel de ruimte. Ik ben ermee wezen rijden (een km of 10) en alleen de bovenkant van de radiator was heet (wel echt heel heet). Alles slangen ook gewoon heet. Ik zie niet daadwerkelijk KVS lekken ergens helaas.

Op het oppervlak van de radiator (aan de binnenkant v/d motorruimte) zie ik donkerdere plekken met sporen naar beneden. Die plekken zien er vochtig uit in vergelijk met andere/normale oppervlakte van de radiator.

Dan zou je/ik denken: radiator is lek. Maar voor dat er één koop: is dit iets bekends bij de E46? En is het niet wat vreemd dat hij lek zou zijn? De airco condensor zit er voor en vangt dus in principe de klappen(stenen) op ipv de radiator. Of zijn er andere bekende zwakke plekken in het E46 koelsysteem (316).
Ik heb reeds vervangen: expansievat, niveausensor, expansievatdop, afsluitplaatje op achterzijde van de motor.

Ik weet dat jullie dat niet vanaf daar kunnen beoordelen, maar hoe groot zijn ongeveer mijn kansen dat de radiator lek is? Het is een 2005 316i touring met 225dkm op het klokje.

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 16 feb 2013, 21:36

Kijk eens aan de onderkant van de radiateur. De radiateur van een e46 wil nog wel eens uitzakken. Dan gaat de onderkant bol staan en vervolgens lekken. Het heeft bij mij ook een tijd geduurd voordat ik dit in de gaten had.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”