EGR en swirl-klepjes: aanpassen of niet?
EGR en swirl-klepjes: aanpassen of niet?
Ik heb een BMW 330D Touring uit okt-2004.
Ik hoor verschillende geluiden over de EGR en de swirl-klepjes (inlaatspruitstuk).
En dan bedoel ik het al dan niet buiten spel zetten van de EGR en het verwijderen van de klepjes.
Vwb de EGR:
ik rij met regelmaat met constante belasting (cruise control ivm traject controle) en heb daarna met gas geven last van de bekende rookpluim.
Vandaar mijn idee om de EGR uit te schakelen.
Vwb de klepjes:
Ik heb gelezen dat deze kunnen breken en de motor behoorlijk kunnen beschadigen. Nu kocht ik mijn (uit Duitsland geïmporteerde) auto met 2 ton op de teller.
En hoewel ik hem ADAC heb laten keuren en nu prima rijdt, weet ik niet hoe er voorheen mee gereden is.
Een vriend van mij is BMW monteur en hij raadt beide aanpassingen af ("die dingen zitten er niet voor niets en het geeft zeer waarschijnlijk foutmeldingen).
Vwb de klepjes stelde hij voor om een nieuw inlaatspruitstuk met nieuwe swirl-klepjes te plaatsen. Kost natuurlijk wat, maar de latere klepjes schijnen van een betere kwaliteit te zijn.
Wat vinden jullie?
En bij evt. uitschakelen van de EGR, kun je hem dan beter blokkeren (gesloten plaatje ertussen) of de slangen loskoppelen en die afdoppen?
Ik hoor verschillende geluiden over de EGR en de swirl-klepjes (inlaatspruitstuk).
En dan bedoel ik het al dan niet buiten spel zetten van de EGR en het verwijderen van de klepjes.
Vwb de EGR:
ik rij met regelmaat met constante belasting (cruise control ivm traject controle) en heb daarna met gas geven last van de bekende rookpluim.
Vandaar mijn idee om de EGR uit te schakelen.
Vwb de klepjes:
Ik heb gelezen dat deze kunnen breken en de motor behoorlijk kunnen beschadigen. Nu kocht ik mijn (uit Duitsland geïmporteerde) auto met 2 ton op de teller.
En hoewel ik hem ADAC heb laten keuren en nu prima rijdt, weet ik niet hoe er voorheen mee gereden is.
Een vriend van mij is BMW monteur en hij raadt beide aanpassingen af ("die dingen zitten er niet voor niets en het geeft zeer waarschijnlijk foutmeldingen).
Vwb de klepjes stelde hij voor om een nieuw inlaatspruitstuk met nieuwe swirl-klepjes te plaatsen. Kost natuurlijk wat, maar de latere klepjes schijnen van een betere kwaliteit te zijn.
Wat vinden jullie?
En bij evt. uitschakelen van de EGR, kun je hem dan beter blokkeren (gesloten plaatje ertussen) of de slangen loskoppelen en die afdoppen?
- buhrmann
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:05
- Locatie: Im Osten (backcorner | hinterwinkel)
Re: EGR en swirl-klepjes: aanpassen of niet?
Vwb de klepjes:
ik heb een 320D met inmiddels bijna 220000 op de klok. Zo'n 80000 km geleden aangeschaft. Na alle verhalen over de klepjes heb ik besloten ze eruit te laten halen. Heb ze laten vervangen door 'blanking plates' uit engeland (nu zo'n 30000km geleden). Ik heb geen foutmeldingen, en het rijdt een stuk geruster. Ik merk geen significant verschil (positief noch negatief) qua verbruik, vermogen o.i.d. Ook bij de keuring (duitse HU/AU) was geen probleem.
Een vriend van mij is monteur (universeel) en zag niet het nut van de klepjes (swirls) en kon zich niet voorstellen dat er zo iets fragiels in een bmw blok zou zitten. Zijn compagnon (ook bmw rijder en monteur) besloot zijn BMW ook aan te pakken na het zien van de staat van mijn klepjes... Misschien dat die vriend van je een beetje 'preekt voor eigen parochie' (of hoe zeg je dat ook weer?)
Vwb de EGR:
geen idee, Ik heb em er nog tussen zitten. Wel laten reinigen bij het demonteren van de klepjes, maar vindt het eigenlijk wel leuk om af en toe zwarte strepen te kunnen trekken op het asfalt
ik heb een 320D met inmiddels bijna 220000 op de klok. Zo'n 80000 km geleden aangeschaft. Na alle verhalen over de klepjes heb ik besloten ze eruit te laten halen. Heb ze laten vervangen door 'blanking plates' uit engeland (nu zo'n 30000km geleden). Ik heb geen foutmeldingen, en het rijdt een stuk geruster. Ik merk geen significant verschil (positief noch negatief) qua verbruik, vermogen o.i.d. Ook bij de keuring (duitse HU/AU) was geen probleem.
Een vriend van mij is monteur (universeel) en zag niet het nut van de klepjes (swirls) en kon zich niet voorstellen dat er zo iets fragiels in een bmw blok zou zitten. Zijn compagnon (ook bmw rijder en monteur) besloot zijn BMW ook aan te pakken na het zien van de staat van mijn klepjes... Misschien dat die vriend van je een beetje 'preekt voor eigen parochie' (of hoe zeg je dat ook weer?)

Vwb de EGR:
geen idee, Ik heb em er nog tussen zitten. Wel laten reinigen bij het demonteren van de klepjes, maar vindt het eigenlijk wel leuk om af en toe zwarte strepen te kunnen trekken op het asfalt

Volvo V70 2.5D remap 170pk (2000) *current*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Re: EGR en swirl-klepjes: aanpassen of niet?
Maakt het nog uit dat ik een 330D heb?buhrmann schreef:Vwb de klepjes:
ik heb een 320D ....
Heb ze laten vervangen door 'blanking plates' uit engeland ....
En kun je die blanking plates toelichten? Zijn dat ook klepjes?
- buhrmann
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:05
- Locatie: Im Osten (backcorner | hinterwinkel)
Re: EGR en swirl-klepjes: aanpassen of niet?
Nou, dat maakt 2 cilinders uitMaakt het nog uit dat ik een 330D heb?

Lees je ff in in het topic met een titel zoiets als "het wel en wee van de 320d". Daar staan ervaringen van mensen met schades door afbreken (wat mij onrustig maakte gezien de variatie in kilometers). Ook informatie in welke motortypes de swirls (waarschijnlijk) hebben. In dat topic vindt je een DIY voor het verbouwen van de klepjes met wat m5 boutjes e.d., maar ook het vervangen door blanking plates http://www.pmwltd.co.uk/?page_id=155 het lijkt me toe dat het dan wel duidelijk wordt.
Volvo V70 2.5D remap 170pk (2000) *current*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Re: EGR en swirl-klepjes: aanpassen of niet?
Bij mij zijn de swirlflaps 40K (bij 220K) geleden vervangen voor de blanking plates waar buhrmann het over heeft. Het systeem die de klepjes open en dicht zet hebben wij zo gelaten waardoor we het systeem nu voor de 'gek' houden
. Als je dat niet zou doen kun je wellicht wel storingen krijgen?...
Mijn BMW specialist gaf toen ook aan dat hij contact met BMW had opgenomen en dat ze zeiden dat de klepjes in principe niet af kunnen breken...kan ik daar ook garantie op krijgen? Uhhh nee
...toen bij een beunhaas eruit laten halen wat toch wel een stuk fijner rijd
.
EGR is bij mij deels afgedopt, kabel eruit en die is afgedopt. Een plaatje ertussen is niet gelukt (vorm is niet zo makkelijk af te doppen begreep ik van mijn beunhaas). Ook is hij al 2x schoon gemaakt. Alleen als ik vol gas geef zie ik wat rook maar dat is te verwaarlozen...

Mijn BMW specialist gaf toen ook aan dat hij contact met BMW had opgenomen en dat ze zeiden dat de klepjes in principe niet af kunnen breken...kan ik daar ook garantie op krijgen? Uhhh nee


EGR is bij mij deels afgedopt, kabel eruit en die is afgedopt. Een plaatje ertussen is niet gelukt (vorm is niet zo makkelijk af te doppen begreep ik van mijn beunhaas). Ook is hij al 2x schoon gemaakt. Alleen als ik vol gas geef zie ik wat rook maar dat is te verwaarlozen...
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 02 jul 2012, 21:00
- Locatie: Venray
Re: EGR en swirl-klepjes: aanpassen of niet?
hallo
is er iemand die bij mij deze swirl flaps ook kan vervangen door die plaatjes.
of kent iemand een monteur die dit kan doen..?
(ik woon in venray)
is er iemand die bij mij deze swirl flaps ook kan vervangen door die plaatjes.
of kent iemand een monteur die dit kan doen..?
(ik woon in venray)
- buhrmann
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:05
- Locatie: Im Osten (backcorner | hinterwinkel)
Re: EGR en swirl-klepjes: aanpassen of niet?
Mijn garage zit in Nijmegen, en die heeft al ervaring ermee... Als je zn nummer wilt, moet je me maar ff mailen of PM sturen...
Volvo V70 2.5D remap 170pk (2000) *current*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Re: EGR en swirl-klepjes: aanpassen of niet?
Eerste types waren ijzeren plaatjes, laatste types (204pk motoren) zijn de plaatjes van hard plastic. Heb zelf bij deze latere motoren nog niet meegemaakt dat ze afbraken....
Re: EGR en swirl-klepjes: aanpassen of niet?
Mijn (Duitse) 330D is van oktober 2004.
Volgens mij heb ik een M57N motor, klopt dit?
Hoe zeker is het dat ik de harde plastic klepjes heb?
Volgens mij heb ik een M57N motor, klopt dit?
Hoe zeker is het dat ik de harde plastic klepjes heb?
- buhrmann
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 16 aug 2010, 14:05
- Locatie: Im Osten (backcorner | hinterwinkel)
Re: EGR en swirl-klepjes: aanpassen of niet?
Mijne waren van plastic, en eentje was al een stukje vanaf... heb ze net een paar weken geleden weggemikt... heb er geen fotos van gemaakt...
Volvo V70 2.5D remap 170pk (2000) *current*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Honda Vision 110 (2015) *current*
E46 320d Touring (2002) *exit*
VW Polo 1.4D Steilheck (1991) *exit*
VW Golf III Variant 1.9tdi (1997) *exit*
Re: EGR en swirl-klepjes: aanpassen of niet?
"Natuurlijk" zijn mijn swirls eruit en sinds kort is ook de EGR buiten werking gezet omdat de auto te veel roet uit stootte (tevens andere verstuivers). Over beide is genoeg geschreven maar mijn 320D loopt als nooit tevoren 

- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: EGR en swirl-klepjes: aanpassen of niet?
De swirl flaps zorgen voor werveling van de lucht, zodat er een beter verbranding onstaat, dus ook een schoner uitlaat gas.
Nou had mijn oude 136pk e46 deze gelukkig niet,maar mijn huidige e91 163pk wel.
Ze zouden niet meer kunne afbreken door dat de asjes dikker zijn uitgevoerd,maar ik heb ze onlangs toch maar verwijdert, moest toch gleoibougies vervangen.


Smerig was het wel.

Schone swirl flap vrij lucht inlaat.
Nou had mijn oude 136pk e46 deze gelukkig niet,maar mijn huidige e91 163pk wel.
Ze zouden niet meer kunne afbreken door dat de asjes dikker zijn uitgevoerd,maar ik heb ze onlangs toch maar verwijdert, moest toch gleoibougies vervangen.


Smerig was het wel.

Schone swirl flap vrij lucht inlaat.
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: EGR en swirl-klepjes: aanpassen of niet?
Ik heb gekozen om het bestaande te verbouwen en geen nieuwe blank plates te gebruiken.

De beruchten kleppen.

Met de dremel verwijdert.


Restant verwijderen.

Draad tappen.

Schroefje erin met onderlegring en veer ring en tevens dichtingsmiddel gebruikt.



Rubbertjes ff invetten alvorens te monteren.

Vast schroeven en klaar.
Bij de 136 pk kon je de egr probleemloss afpluggen, helaas gaat dat bij de e91 niet, het afpluggen wel, maar je krijgt foutmelding dat de uitlaatgas waardes te hoog zijn.
Nu met de egr wordeb weg geschreven uit de software, dat moet dus nog geburen, anders krijg je straks wer zo'n smeer zooi.
Oh jam ik heb de vacuumpot gewoon aangesloten gelaten,allen de bedieningsstang verwijdert.

De beruchten kleppen.

Met de dremel verwijdert.


Restant verwijderen.

Draad tappen.

Schroefje erin met onderlegring en veer ring en tevens dichtingsmiddel gebruikt.



Rubbertjes ff invetten alvorens te monteren.

Vast schroeven en klaar.
Bij de 136 pk kon je de egr probleemloss afpluggen, helaas gaat dat bij de e91 niet, het afpluggen wel, maar je krijgt foutmelding dat de uitlaatgas waardes te hoog zijn.
Nu met de egr wordeb weg geschreven uit de software, dat moet dus nog geburen, anders krijg je straks wer zo'n smeer zooi.
Oh jam ik heb de vacuumpot gewoon aangesloten gelaten,allen de bedieningsstang verwijdert.
Re: EGR en swirl-klepjes: aanpassen of niet?
Ik wil op korte termijn ook de swirl flaps laten vervangen door de blanking plates.
Nu woon ik zelf in regio Zaandam/Amsterdam.
Weet iemand in deze regio een goede BMW specialist die dit kan doen voor mij?
Nu woon ik zelf in regio Zaandam/Amsterdam.
Weet iemand in deze regio een goede BMW specialist die dit kan doen voor mij?
Re: EGR en swirl-klepjes: aanpassen of niet?
Swirl Flaps verwijdert uit onze 330d, een paar uurtjes werk. Wat BMW zich heeft voorgesteld om dit te ontwerpen weet ik niet, maar ze dienen imho nergens voor. We hebben de asjes verwijdert, een m5 schroefdraadje getapt, en boutjes met locktite gemonteerd. Rijd een stuk geruster. Op de vacuumbediening zit geen terugkoppeling dus deze pot ook gedemonteerd en slangetje met een boutje geblokkeert. We waren toch bezig, dus ook gelijk het vacuum van de EGR klep geblokkeert, zodat deze niet meer opent. Auto rookt minder, trekt vlotter op, en schiet geen foutcodes.