lekke koppakking ?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
rluijten

Re: lekke koppakking ?

Bericht door rluijten » 16 nov 2012, 18:43

Bij een goed werkend koelsysteem, blijft je temperatuurmeter (bij warme motor) precies op dezelfde plek staan. Ook bij een plotselinge belasting beweegt deze geen milimeter.

bmwbull

Bericht door bmwbull » 17 nov 2012, 00:16

@BMWpeter: hoezo zou de sludge geen kwaad kunnen ?
sludge is al geen goed teken, door de sludge veranderd je viscositeit van de olie, waarna er meer warmte dus ook wrijving vrij komt omdat de olie te dun is, wat resulteert in een hogere(lees: meer) slijtage !als je constant korte ritten maakt.

en flushen is niet noodzakelijk dat klopt maar voor die paar euro hoef je het ook niet te laten vind ik(mijn mening)
maar het is wel een hele goede aanpak !

ik ben benieuwd of het je is gelukt !
Laatst gewijzigd door bmwbull op 17 nov 2012, 01:52, 1 keer totaal gewijzigd.
SOLD-E46 BMW 320D touring special edition Black Sapphire metallic '04
SOLD-E36 BMW 316i executive Hellrot '97
MINI Cooper S R53 Dark zilver '04
E36 BMW 318i sport editon cosmosschwarz '99

janvosmeijer

Bericht door janvosmeijer » 17 nov 2012, 00:28

Ik ben bij de BMW dealer bij ons hier in het dorp geweest waar ze een motor diagnose hebben uitgevoerd. Hier kwam niets uit, ook de computer werkte gewoon goed. Dat sludge in de olie hoefde ik me geen zorgen om te maken het was precies zoals de bovenstaande reacties ook zeiden. Er moest 1,5 liter olie worden bijgevuld maar daar moest ik me ook niet echt druk overmaken. De koppakking was gewoon goed, ik moet dit weekeind wat lange ritten gaan maken zodat de zooi eruit kan gaan dampen. Ik heb nog gevraagd over de motor flushen, dat vonden ze nog niet nodig maar was niet verkeerd voor de strenge kou gaat beginnen, een optie was om dan dunnere olie er in te doen als ik het goed heb 0W40.

Kreeg nog wel een compliment van die gasten over de staat waar de auto in verkeert.

Nog bedankt voor de adviezen die ik hier kreeg, ik wist dat ik aan het goede adres was hier

bmwbull

Bericht door bmwbull » 17 nov 2012, 01:49

Super leuk van die gasten voor de compliment !

Ik weet niet hoever(hoe erg) de sludge is ?
Maar na een paar lange ritten is de sludge er groten deels uit hoor,maar heb je enig onderhouds historie ? zoals olie verversing ? omdat er 1.5 liter olie erbij moest ? zo kan je ook zien als de olie op peil staat of hij(te) veel verbruikt !
ik zelf zou toch voor het flushen gaan ! en anders evt als het te veel werk is of je vind het te duur om 2x olie en olie filter te vervangen kan je ook een hele lange rit rijden waarna je de olie enkel doet verversen + olie filter !

Mvg stefan

janvosmeijer

Bericht door janvosmeijer » 17 nov 2012, 02:25

Hi Stefan,

De auto is tot 2011 dealer onderhouden en in die tijd is er nooit iets gebeurd met de auto volgens de dealer, konden ze daar zo zien. De handelaar waar ik hem heb gekocht zei dat hij een complete grote beurt had gegeven maar wat voor waarde moet je daar aan hechten. Er zit wel een nieuw oliefilter op en ook het interieurfilter is nieuw. Ook zit er een klepdekselpakkin op met dat lipje die er ook wel nieuw uitziet, ook wist hij er veel van want ik had een collega mee bij de aankoop en die weet er veel van en de verkoper kraaide geen onzin uit, hij sleutelde net aan een 330D toen we daar kwamen. Hji verkocht ook alleen maar BMW.

Ik volg eerst de aawijzingen van de dealer op maar ga binnenkort toch de motor flushen.

Moest na lange rit, iets laten afkoelen, toevoeging erbij, 15 min stat. draaien, paar min. wat hoger toerental en aftappen.

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 17 nov 2012, 10:34

@stefan, een beetje sludge aan de peilstok kan geen kwaad komt door condensophoping op deze plek, de sludge zit dus niet bij de draaiende delen wat wel schadelijk is. Zoals de BMW-dealer al zei is het beetje sludge aan de peilstok geen reden om je zorgen te maken.

Dan het flushen, dit kan zeker geen kwaad om eens te doen maar afhankelijk van de lengte van de ritten (lees motortemperatuur) die je rijd zal naar verloop van tijd de sludge toch weer langzaam terug kunnen komen. Dit is helaas gewoon een kwaaltje van dit blok maar is niet per definitie schadelijk. Het rijden van lange ritten lost dit probleem maar ten dele op en is dus geen garantie om de sludge op te lossen en te laten verdwijnen/verdampen.

Hieronder nog twee links waarin het 1 en ander uitgelegd wordt:

http://www.marcovw.nl/Motor/Olie/olie.htm

http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/ ... MT026959W/
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

e39-528i

Bericht door e39-528i » 17 nov 2012, 13:38

Je kachel wordt warm zeg je,maar komt de motor ook echt op temperatuur ??
Is er al eens een thermostaat vervangen??
Dat KAN ook een reden zijn natuurlijk als je motor niet voor 100% op werktemperatuur komt natuurlijk,en dan nog in combinatie met korte ritten.

Gr. Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967

janvosmeijer

Bericht door janvosmeijer » 17 nov 2012, 19:11

Hi Joop,

Ik ben bij de dealer geweest maar dat was allemaal in orde volgens hun. Ik heb vandaag een vrij lange rit gemaakt en heb de auto de laaste 30 km wat hoger in de toeren laten draaien, de olie net nog even gecheked maar van de sludge is op de peilstok is niets meer te zien. Heb tijdens de rit mijn BMW maat meegenomen maar er is volgens ons is er niet veel aan de hand met mijn E46.

Gr,
Jan

montana81

Bericht door montana81 » 17 nov 2012, 20:31

rluijten schreef:Bij een goed werkend koelsysteem, blijft je temperatuurmeter (bij warme motor) precies op dezelfde plek staan. Ook bij een plotselinge belasting beweegt deze geen milimeter.
Dat klopt dat je temp.meter in het midden blijft staan! Het middelpunt van de meter heeft een temp bereik van 80 tot 110 gr. Hij staat dus altijd in het midden als hij tussen deze temp draait. De meeste motoren van BMW zowieso geleverd in de e46 en later hebben een kernveld thermostaat. Deze thermostaat is electronisch geregeld en zorgt ervoor dat bij lage belasting een hoge motor temp heeft zodat hij zuinig is. Als er veel belasting wordt gevraagd wordt de kernveldthermostaat aangestuurd en wordt de thermostaat extra geopend zodat de motor temp zakt en de motor meer vermogen kan leveren maar wel meer verbruikt.

bmwbull

Bericht door bmwbull » 17 nov 2012, 23:49

@peter! daar ben ik het met jou eens!
maar heb jij zelf beoordeeld of het een beetje is ?(niet aanvallend bedoeld )
Het gaat er mij over hoe lang is dit al aanwezig en hoe veel korte ritten word er dan nog steeds mee gereden of is ermee gereden?

Ik bedoelde er namelijk over een langere tijd mee (zag ook dat ik het nergens bij gezet heb MIJN FOUT :gek: )

gr stefan

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 18 nov 2012, 10:04

No worries Stefan en ik heb het natuurlijk niet bij Jan met m'n eigen ogen kunnen zien. Ik heb zelf wel hetzelfde motorblok als Jan en ook ik heb in de zes jaar (en 110.000 km extra op de teller) dat ik m'n bimmertje nu heb ook altijd een beetje sludge aan de peilstok gehad ondanks mijn woon- werkafstand van 35 km heen en 35 km terug. Daarnaast worden er zeer regelmatig afstanden gereden van meer als 200 km en zit ik niet vaak op de rechterbaan als je begrijpt wat ik bedoel. :whistle:

Natuurlijk moeten er ook weleens boodschapjes gedaan worden op het dorp en dan komt het blok natuurlijk niet op temperatuur (geen 1 auto trouwens). Het euvel van de N42 motor is dat op de plaats van de peilstok (carter) de temperatuur laag blijft ten opzichte van de andere delen in het blok en zodoende het condens daar niet volledig verdampt en ophoopt tot er sludge gevormd wordt. Na een lange stevige rit kan de sludge dan wel verdwenen zijn maar deze komt ook weer terug helaas bij de korte ritjes. :gek:
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”