Raammechanisme spanning?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Goliath

Raammechanisme spanning?

Bericht door Goliath » 27 aug 2012, 14:43

Wil v/d week het raammechanisme van mijn bestuurderskant gaan vervangen. Maar er is me iets niet helemaal duidelijk. Las laatst een reactie van iemand met een e46 Bentley handleiding die ongeveer het volgende zei:

"Bij het monteren van een nieuw mechanisme, moet je zorgen dat wanneer de raam motor op het maximale punt staat, je het raam een paar mm naar beneden doet en dan de motor erop plaats. Dit om ervoor te zorgen dat de plastic delen van het mechanisme, niet constant onder spanning staan. Waardoor hij (hopelijk) niet binnen een paar jaar weer stuk gaat."

Kon de reactie helaas niet meer terug vinden, en heb er verder nooit in een DIY iets over gelezen.

Weet iemand of dit klopt?

bvd!

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Raammechanisme spanning?

Bericht door bjornc » 27 aug 2012, 21:56

Naar mijn weten stopt de motor vanzelf met het omhoog draaien van het raam, zodra er een bepaalde weerstand bereikt is.
Dus volgens mij maakt het niet uit onder welke stand je de motor weer monteerd.

Gebruikersavatar
frankyman
Berichten: 652
Lid geworden op: 05 jul 2012, 22:16
Locatie: Laren

Re: Raammechanisme spanning?

Bericht door frankyman » 27 aug 2012, 23:17

heeft dit met het 'rammelen' van de ramen te maken?
E46 320D sedan
E36 328I cabrio

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: Raammechanisme spanning?

Bericht door Hugo M » 28 aug 2012, 22:59

Zou wel een paar kleine tiraps gebruiken om de kabel bij dat stukje plastic vast te zetten.
Wat het meest stuk gaat is dat het stukje plastic stuk gaat waardoor het "tonnetje" niet meer op zn plek blijft.
Wat er dan gebeurd is dat de ruit nog maar aan 1 kant omhoog getrokken zal worden en daardoor scheef gaat en vastloopt.

Ik heb links ook een nieuw mechanisme geplaatst, maar je hoeft niets af te stellen hoor.
rechts heb ik gerepareerd met de tiraps, rechts gaat nu iets langzamer dan de nieuwe linkse omhoog.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Goliath

Re: Raammechanisme spanning?

Bericht door Goliath » 29 aug 2012, 19:28

Ja dat heb ik ook inderdaad. Heb hem voorheen al gerepareerd met een tie-wrap, maar dat heeft niet lang gehouden. Daarom wil ik hem nu gaan vervangen.

Twijfel wel nog tussen origineel en meyle. Iemand ervaring met die van meyle?

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: Raammechanisme spanning?

Bericht door Hugo M » 29 aug 2012, 22:27

Ik heb de meyle, gekocht bij offenga.
Doet het prima, komt sneller omhoog dan de gerepareerde in mn andere deur.
Compleet vervangen is idd beter.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Goliath

Re: Raammechanisme spanning?

Bericht door Goliath » 29 aug 2012, 23:03

Ah super! Dan ga ik die ook maar bestellen. Bedankt voor de reacties. :duim:

Gebruikersavatar
bmwpeter
Berichten: 934
Lid geworden op: 04 feb 2008, 11:51
Locatie: Brabant

Re: Raammechanisme spanning?

Bericht door bmwpeter » 17 okt 2012, 10:39

Wat zijn de kenmerken van een "defect" raammechanisme? :roll:

Mijn raam aan de bestuurderszijde gaat wel omhoog en omlaag maar tijdens het omhoog en omlaag bewegen maakt de ruit op 1 hoogte een knakkend geluid. Net alsof de ruit even klem loopt.

De rubbergeleidingsrubbers laten op dat moment strepen achter op de ruit. Die zijn wel weg te poetsen maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je elke keer na het gebruiken van het elektrische raam je je ruit moet schoon maken. -_-

Zou dit kunnen duiden op een defect raammechanisme? Waarschijnlijk wel natuurlijk maar graag even jullie ervaringen hierover.

Alvast bedankt. :duim:
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Raammechanisme spanning?

Bericht door Tomba » 17 okt 2012, 10:59

Dat knakken hoor ik ook en dat doet hij halverwege naar beneden, naar boven heb ik daar geen last van.
Laatst gewijzigd door Rene08 op 18 okt 2012, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: Raammechanisme spanning?

Bericht door Hugo M » 17 okt 2012, 15:20

Dat knakken is hoogstwaarschijnlijk het "tonnetje" van de staalkabel die uit het plastic houdertje schiet.
Als hij weer de andere kant op gaat schiet hij weer op z'n plek.
Met tieraps het tonnetje vastzetten, of een nieuw raammechanisme...
Strepen op de ramen? kan me voorstellen als je raam iets scheef langs de rubbers gaat dat er dan strepen op komen.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Raammechanisme spanning?

Bericht door Tomba » 17 okt 2012, 17:07

Ergens een plaatje wat een idee geeft van hoe, wat en waar?
Alvast bedankt voor je antwoord. :duim:
Laatst gewijzigd door Rene08 op 18 okt 2012, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Gebruikersavatar
Hugo M
Berichten: 519
Lid geworden op: 03 mar 2012, 22:13
Locatie: Nunspeet

Re: Raammechanisme spanning?

Bericht door Hugo M » 17 okt 2012, 22:28

Ergens een plaatje wat een idee geeft van hoe, wat en waar?
Alvast bedankt voor je antwoord. :duim:[/quote]

http://www.zhpmafia.com/forums/showthre ... ip-tie-fix

Lijkt ingewikkeld maar een 1.5 uurtje verder heb je het voor elkaar. :duim:
Wel het foam weer goed in de kit drukken en bestel een aantal nieuwe drukkertjes die gaan weleens stuk.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...

Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Raammechanisme spanning?

Bericht door Tomba » 17 okt 2012, 22:33

Klasse Hugo, bedankt hiervoor :duim:
Laatst gewijzigd door Rene08 op 18 okt 2012, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Gebruikersavatar
dave1602
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 jul 2011, 16:53
Locatie: meerkerk

Re: Raammechanisme spanning?

Bericht door dave1602 » 18 okt 2012, 13:10

Heb dit vanmiddag ook gedaan,
mij lukte t om zonder de airbag te demonteren.

Gewoon het schuim (linkerdeur) linksonder er voorzichtig aftrekken.
Het raam (geleiding + het 'tonnetje') precies voor het ronde gat zetten, dan kan je er 'goed' (voor zover je daar van kan spreken) bij.
Beetje prutsen met 2 tierips en tangetjes, dan lukt t wel.

Bij mij was gelukkig alleen de geleiding bij het slot/achterkant van de deur kapot.

Maar ik heb wel gezien dat je bij de voorste er ook goed bijkunt zonder demontage van de airbag.

Het is inderdaad goed te doen, zoals hierboven beschreven wordt kostte t me ook anderhalf uur.
De linkerkant ging sneller dan de rechterkant, omdat ik toen wist hoe t precies zat en accu niet meer hoefde afgekoppeld te worden.

Even foto voor de duidelijkheid:
Afbeelding
M.v.g.
Dave
'74 1602 Sahara beige, ong 150pk. (funmobiel)
'01 E46 320D Touring Executive. (daily drive)

Gebruikersavatar
bmwpeter
Berichten: 934
Lid geworden op: 04 feb 2008, 11:51
Locatie: Brabant

Re: Raammechanisme spanning?

Bericht door bmwpeter » 18 okt 2012, 14:30

Oké dan ga ik dat binnenkort ook maar eens doen. Zo vaak gebruik ik het raam niet maar als je in de parkeergarage je kaartje moet pakken is het wel handig dat het raam goed functioneert. :)
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”