LMM & Catalysator stuk na 70 000 km?! help

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Dustria
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:45
Locatie: Edegem
Contacteer:

LMM & Catalysator stuk na 70 000 km?! help

Bericht door Dustria » 08 jun 2008, 22:30

Goeiedag bmw liefhebber :) Graag u mening AUB... ik merkte al een tijdje dat mijn wagen dringend naar mijn locale garage moest. Mijn trekkracht voelde niet echt normaal aan voor een 136 pk. en hij houde power in bij een 2500 toeren.

Afbeelding

- Rubbers achterzijde ophanging : deze piepen, wat wel normaal kan zijn, terug smeren met silicone spray

- Luchtmassameter :Laten uitlezen bij Bosh Service Center; en bij vol plankgas gaf de laptop een cijfer van 560, wat volgens de specialist tot 800 moet gaan. Dus aankoop bosh LMM.

- Catalysator : auto zuigt uitlaatgassen binnenin : Garagist zegt dat de 2de Cat vol zit en zo de lucht terug naar binnentrekt. Morgen gaan ze deze "cleanen" met een boor zei hij.

Mijn vraag is, zijn deze kosten "normaal" na 70 000 km op de teller? Nog mensen die dit kennen?

Gebruikersavatar
Siemi
Berichten: 1824
Lid geworden op: 21 aug 2007, 12:49
Locatie: Kleve

Re: LMM & Catalysator stuk na 70 000 km?! help

Bericht door Siemi » 09 jun 2008, 07:16

helaas gaat een Bosch LMM vrij snel stuk. Meestal wordt zo'n 100.000 aangehouden. Het was het beste geweest hem om te ruilen voor een Pierburg. Die gaan langer mee en schijnen beter te zijn, maar ja, dat verteld een Bosch service center je vast niet.

Wat betreft je cat vraag, zou het kunnen zijn dat ie nooit echt lekker warm wordt en zichzelf dus niet kan cleanen? Dat was volgens mij een manco van zo'n cat in het algemeen.
BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.

Gebruikersavatar
Opt1mus
Berichten: 7302
Lid geworden op: 26 okt 2007, 22:29
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: LMM & Catalysator stuk na 70 000 km?! help

Bericht door Opt1mus » 09 jun 2008, 07:19

door een verkeerd mengsel ivm de defecte LMM kan de kat ook vervuilen?
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

René
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 jan 2008, 12:02

Re: LMM & Catalysator stuk na 70 000 km?! help

Bericht door René » 09 jun 2008, 08:07

Hallo,

Van welk bouwjaar is je 320d? Als ik de foto bekijk zie ik dat het om een type gaat van voor 2001. 70000 km lijkt me dan geen aannemelijke km stand!

mvg

René

Gebruikersavatar
Dustria
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:45
Locatie: Edegem
Contacteer:

Re: LMM & Catalysator stuk na 70 000 km?! help

Bericht door Dustria » 09 jun 2008, 11:13

René schreef:Hallo,

Van welk bouwjaar is je 320d? Als ik de foto bekijk zie ik dat het om een type gaat van voor 2001. 70000 km lijkt me dan geen aannemelijke km stand!
mvg
René
De auto is idd van 2001, om correct te zijn heeft hij nu 75 000 km. De vorige eigennaar had hem voor een paar maanden gekocht van een bmw dealer omdat hij daar zijn bmx x5 had besteld en de levertermijn redelijk laat was.
Laatst gewijzigd door Dustria op 10 jun 2008, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
http://dustria.vze.com- mashups & remixes

Gebruikersavatar
Dustria
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2008, 17:45
Locatie: Edegem
Contacteer:

Re: LMM & Catalysator stuk na 70 000 km?! help

Bericht door Dustria » 10 jun 2008, 23:22

Hallo iedereen, eindelijk een mooi einde aan dit verhaal. De auto is naar de garage geweest en prima in orde!

De problemen zijn dus opgelost. Het verlies van de kracht lag niet alleen aan de LMM. Maar ook een aan verstopte 2de Catalisator. deze hebben ze volledig leeg gemaakt, en dat is goedkoper als een nieuwe natuurlijk. De rede dat ik ook een Lmm van Bosh kocht was omdat ik een betere prijs had van dat merk. Oke gaat minder lang mee maar je betaald ook minder.

De rubbers achteraan piepten en waren opgelost met wat siliconespray en smering.

Een groot onderhoud was ook nodig. volgens de vorige eigenaar kon ik nog makkelijk 15 000 km rijden maar mijn luchtfilter zag pekzwart. Dus die belofte was niet echt juist. Ook aan de officieele lm's had ik mijn twijfel. Maar op de carpass staan mooi alle km's en datums en dat zal kloppen. Kosten aan de wagen kan ook pech zijn natuurlijk.

Tenslotte, als ik stilstond bv. aan een rood licht. stonk de wagen naar uitlaatgassen, dat kwam dus door die 2de catalisator. omdat die verstopt was kon het nergens heen en bleef het hangen onder de motorkap. Dus een tip. laat u Catje nakijken :)

Ben in ieder geval zeer blij, de wagen trekt op zoals 136 pk zou moete zijn. en dat is enorm leuk om daarvan te genieten. We kunnen er weer tegen :)

Groetjes en bedankt voor de hulp!

Brent
Afbeelding
http://dustria.vze.com- mashups & remixes

luusje
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2009, 20:16

Re: LMM & Catalysator stuk na 70 000 km?! help

Bericht door luusje » 11 jan 2009, 20:24

ik had een vraagje:ik heb een 318i, hij moet gekeurd worden maar is afgekeurd omdat de lambda waarde te hoog is.
toen dacht de garage dat de lambdasonde stuk was.
dit was echter niet het geval, de waarde bleef te hoog.
mijn olie is ook pikzwart en de motor danst zeg maar, helemaal als ik afrem en stilsta.
kan dit de lmm zijn, want toen de monteur de lmm afkoppelde deed de motor normaal.
de garage weet het niet want hij geeft 4 fouten aan op de computer.

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: LMM & Catalysator stuk na 70 000 km?! help

Bericht door bjornc » 11 jan 2009, 21:30

Lijkt idd op de Lmm.
Heb je de dealer ook al geprobeert?


BTW; welkom hier!

Dan_600F

Re: LMM & Catalysator stuk na 70 000 km?! help

Bericht door Dan_600F » 12 jan 2009, 00:54

luusje schreef:ik had een vraagje:ik heb een 318i, hij moet gekeurd worden maar is afgekeurd omdat de lambda waarde te hoog is.
toen dacht de garage dat de lambdasonde stuk was.
dit was echter niet het geval, de waarde bleef te hoog.
mijn olie is ook pikzwart en de motor danst zeg maar, helemaal als ik afrem en stilsta.
kan dit de lmm zijn, want toen de monteur de lmm afkoppelde deed de motor normaal.
de garage weet het niet want hij geeft 4 fouten aan op de computer.
eerst maar eens een service beurtje dan .
Wat betreft het dansen van de motor kan liggen aan je ontluchting, daar zit een klep die bij de e46 vaak stuk wil gaan. Bij mij hetzelfde geweest, klep vervangen en draait weer als een zonnetje :!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”