316i 3 foutcodes bij uitlezen, vooral inlaat probleem
316i 3 foutcodes bij uitlezen, vooral inlaat probleem
Beste members,
Sinds kort heeft mijn 316i uit 2001 een probleem dat er veel vermogen verloren is, en niet volgas kan intrappen.
De auto begint dan te stotteren en komt niet boven de 3 a 3,5k toeren.
Auto rijd max 150 als ik heel langszaam optrek, anders als ik volgas geef stottert hij al bij 120.
Het is niet echt dat de motor stil vat maar hij houd in en de verbruiksmeter va 100 km valt dan ver terug terwijl ik veel gas geef.
Heb ook al een andere uitlaat eronder gehad maar dit heeft niet geholpen.
Heb de volgende foutcodes gevonden bij het uitlezen;
AB - Gas-klep controle ventiel
5B - Uitlaatgastemperatuur voor katalysator, blok 2
7D - Activering, electrische koelventilator
Weet iemand of ik het probleem bij de LLM of drukregelaarventiel moet zoeken?
En wat betekend foutcode 7D is dat van de airco?
Mvg,
Twism
Sinds kort heeft mijn 316i uit 2001 een probleem dat er veel vermogen verloren is, en niet volgas kan intrappen.
De auto begint dan te stotteren en komt niet boven de 3 a 3,5k toeren.
Auto rijd max 150 als ik heel langszaam optrek, anders als ik volgas geef stottert hij al bij 120.
Het is niet echt dat de motor stil vat maar hij houd in en de verbruiksmeter va 100 km valt dan ver terug terwijl ik veel gas geef.
Heb ook al een andere uitlaat eronder gehad maar dit heeft niet geholpen.
Heb de volgende foutcodes gevonden bij het uitlezen;
AB - Gas-klep controle ventiel
5B - Uitlaatgastemperatuur voor katalysator, blok 2
7D - Activering, electrische koelventilator
Weet iemand of ik het probleem bij de LLM of drukregelaarventiel moet zoeken?
En wat betekend foutcode 7D is dat van de airco?
Mvg,
Twism
Re: 316i 3 foutcodes bij uitlezen, vooral inlaat probleem
als ik dit zo zie lijkt me het iets met de gasklep.
gaskleppositiesensor?
lijkt erop dat je computer niet weet in welke stand de gasklep staat.
Mengsel daardoor te arm met gevolg een te hoge temperatuur?
ik had laatst de adaptiewaardes gewist van de gasklep terwijl mijn motor liep (mag alleen als de motor niet loopt), toen ging er van alles branden.
eml/abs en ging het stationair naar hoger toerental en ook met gas geven kwam hij niet veel hoger dan 2500tpm..
stotteren etc.
vandaar verdenk ik zo'n sensor bij jou.
loopt die van jou stationair nu ook te hoog in toeren?
foutcodes zeggen mij niets verder, ik lees de mijne altijd met INPA uit en die geeft andere codes.
hoop dat je er wat aan hebt.
gaskleppositiesensor?
lijkt erop dat je computer niet weet in welke stand de gasklep staat.
Mengsel daardoor te arm met gevolg een te hoge temperatuur?
ik had laatst de adaptiewaardes gewist van de gasklep terwijl mijn motor liep (mag alleen als de motor niet loopt), toen ging er van alles branden.
eml/abs en ging het stationair naar hoger toerental en ook met gas geven kwam hij niet veel hoger dan 2500tpm..
stotteren etc.
vandaar verdenk ik zo'n sensor bij jou.
loopt die van jou stationair nu ook te hoog in toeren?
foutcodes zeggen mij niets verder, ik lees de mijne altijd met INPA uit en die geeft andere codes.
hoop dat je er wat aan hebt.
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
Quintet-33 1.5(TI carbs)-Civic–Lancer-MX3 V6-Scorpio V6-Cosworth V6 -A6 V6-A4 1.6-V40 1.9D(chip)–Megane 1.9D(chip)-E46 330i (chip)-156SW1.9JTD(chip)-Chevy2.0TDCI(chip)
Mijne loopt stationair gewoon mooi rustig, soms hoor ik hem wel na een tijdje iets van 100 of 200 toeren zoeken.(echt pas na 2 minuten bijv.)
Het rare wat ik inmiddes heb geleerd is, dat als ik heel rustig toeren opbouw bij optreken tot bijv. 120/30 hij dan pas bij 150/160 gaat stotteren en dan zakt ie automatisch terug naar 120 omdat hij dan constant gaat inhouden.
Geef ik gelijk volgas in de 4de of 5de versnelling dat ie ook gaat inhouden, dan kom ik niet boven de 120/130 uit.
Echter met de andere uitlaat die ik getest had, liep hij nog minder en kwam ik zowiezo niet boven de 130 uit.
Aanstaande woensdag heb ik afspraak staan bij een garage, dan word mijn auto getest om dit probleem uit te zoeken. Alleen hier werd mij ook vertld, probleem kan in 20/30 minuten gevonden worden of misschien stuk langer.
Het rare wat ik inmiddes heb geleerd is, dat als ik heel rustig toeren opbouw bij optreken tot bijv. 120/30 hij dan pas bij 150/160 gaat stotteren en dan zakt ie automatisch terug naar 120 omdat hij dan constant gaat inhouden.
Geef ik gelijk volgas in de 4de of 5de versnelling dat ie ook gaat inhouden, dan kom ik niet boven de 120/130 uit.
Echter met de andere uitlaat die ik getest had, liep hij nog minder en kwam ik zowiezo niet boven de 130 uit.
Aanstaande woensdag heb ik afspraak staan bij een garage, dan word mijn auto getest om dit probleem uit te zoeken. Alleen hier werd mij ook vertld, probleem kan in 20/30 minuten gevonden worden of misschien stuk langer.
Goed uitlezen en iemand met verstand van zaken die de juiste diagnose kan stellen.
Lijkt mij de positiesensor
hij gaat nu alleen mengsel mengen op basis van lambda sensor en neemt niet de gasklep positie mee.
gevolg te veel lucht.
bij langzaam vesnellen met niet teveel gas heeft de kan de computer waarschijnlijk steeds voldoende reageren met steeds iets meer inspuiting.
bij ineens volgas lukt dat niet en krijgt hij echt veel te veel lucht (te arm) om normaal te lopen.
maar goed dit is alleen op basis van dit verhaal.
ik hop dat het zoiets is en niet dat ze oneindig moeten gaan zoeken naar iets wat bijna nooit voorkomt.
succes bij de garage!
Lijkt mij de positiesensor
hij gaat nu alleen mengsel mengen op basis van lambda sensor en neemt niet de gasklep positie mee.
gevolg te veel lucht.
bij langzaam vesnellen met niet teveel gas heeft de kan de computer waarschijnlijk steeds voldoende reageren met steeds iets meer inspuiting.
bij ineens volgas lukt dat niet en krijgt hij echt veel te veel lucht (te arm) om normaal te lopen.
maar goed dit is alleen op basis van dit verhaal.
ik hop dat het zoiets is en niet dat ze oneindig moeten gaan zoeken naar iets wat bijna nooit voorkomt.
succes bij de garage!
Het enige verschil tussen mij en een krankzinnige, is dat ik niet krankzinnig ben...
Het klopt inderdaad wat je zegt, zodra hij gaat inhouden zakt mijn verbruik aanzienlijk in, wat eigenlijk onmogelijk is.
Woensdag word hij nagekeken door een monteur met veel ervaring.
Bedoel je met de positiesensor de bekende nokkenas sensor?
Woensdag word hij nagekeken door een monteur met veel ervaring.
Bedoel je met de positiesensor de bekende nokkenas sensor?
nee niet de nokkenassensor.
de gaskleppositiesensor.
die geeft aan je computer door in welke stand je gasklep staat. (dicht/kwart open/half open/helemaal open etc)
waarschijnlijk krijgt hij nu het signaal dat je gasklep dicht staat zoals bij stationair.
maar meten is weten, kan natuurlijk geheel iets anders zijn.
ben benieuwd wat ze bij de garage vinden.
de gaskleppositiesensor.
die geeft aan je computer door in welke stand je gasklep staat. (dicht/kwart open/half open/helemaal open etc)
waarschijnlijk krijgt hij nu het signaal dat je gasklep dicht staat zoals bij stationair.
maar meten is weten, kan natuurlijk geheel iets anders zijn.
ben benieuwd wat ze bij de garage vinden.
Opgelost door de ervaren monteur?
Opgelost?