Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
E60pro
Berichten: 889
Lid geworden op: 09 apr 2011, 18:30

Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.

Bericht door E60pro » 25 feb 2012, 22:11

Laatste tijd krijg ik als ik een lang eind gereden heb thuis uitstap de melding "oliepeil laat bijvullen".
Vanmorgen dus een litertje gehaald maar tot mijn verbazing gaf hij op Idrive aan dat hij max vol zit??
Later nog een keer gekeken en het lijkt hoe langer ik rijd hoe leger het oliepeil word??

Moet ik nou wel of niet bijvullen?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.

Bericht door tom_il » 26 feb 2012, 00:07

Ik zou voorzichtig zijn. Het is niet ongewoon dat de oliepeil foutief is in Idrive en vermits je niet manueel kan checken riskeer je teveel olie te hebben wat even schadelijk is als te weinig.
BMW raad aan om de olie af te laten en de hoeveelheid te checken.
BMW's ELECTRONIC DIPSTICK

If you have never worked on a late-model BMW, you will be in for a surprise when you try to check the oil on certain models. You can't because there is no dipstick on NG6, N62TU, S65 and S85 engines. The "old-fashioned" dipstick has been replaced with an oil level sensor in the bottom of the oil pan. If the oil level is low, the CBS system illuminates a service ­reminder light and tells the driver to add oil.

In theory, it is a good idea because most oil warning lights that work off oil pressure don't come on until the crankcase is almost out of oil — which may be too late to add oil because the engine has suffered bearing damage. BMW's approach is to alert the driver if the oil level is down more than a quart. Unfortunately, the oil level sensor has been troublesome, sometimes creating false low oil warnings as well as various other driveability issues.

If the sensor is not reading accurately, it may indicate the oil level is low when it is not low. Since there is no way to actually check the oil level in the engine (no dipstick, remember?), most people simply add a quart of oil and wait for the warning light to go out. When the oil level still reads low, they think it needs a second quart, so in goes another quart. You can see where this is going. If the oil sensor is faulty, it may mislead the vehicle owner or a technician into adding too much oil and overfilling the crankcase.

BMW's service procedure for checking the oil level sensor does not require a factory scan tool or any other fancy electronic diagnostics. You simply drain the oil out of the engine, measure it, and then pour the correct amount of oil back into the engine. If the oil level sensor still reads low, replace the sensor and the problem is fixed.

Electronic problems in the CBS oil sensor circuit can also cause other problems. BMW’s technical service bulletin SI B 12 33 06 (issued October 2006) ­describes some of the seemingly unrelated problems that can be traced back to faults in the oil sensor ­circuit. These include:

• Engine won't crank (E46, E53, E83, E85, M54 & N62 models);

• Charging system is not working (E53, M54 and M62 models);

• "Engine temperature fault" message displayed, but the engine is not running hot or overheating (E60, E63, E64, E66 & N62 models); and

• False oxygen sensor fault codes (E60, E63, E64, E66 and N62 models).

All of these seemingly unrelated electrical shorts in the oil sensor circuit or the sensor itself can cause problems. If the oil sensor circuit fuse blows, it also kills power to other systems that share the same power supply (such as the starting circuit and charging circuit). So the fix is to check for a blown fuse in the oil sensor circuit, then track down and repair the fault that caused the fuse to blow (which usually turns out to be a short in the oil sensor wiring or sensor itself).

On E46, E83 and M54 models, check Fuse 30 and also Fuse 9. On E53 and M62 models, check Fuse 5. On E60, E63, E64, E65, E66 and N62 models, check Fuse 008 located in the IVM.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
E60pro
Berichten: 889
Lid geworden op: 09 apr 2011, 18:30

Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.

Bericht door E60pro » 26 feb 2012, 08:17

Bedankt voor de info, ik denk dat ik dat litertje nog maar mooi even laat staan.

Lowkey
Berichten: 566
Lid geworden op: 24 mar 2012, 11:56
Locatie: Groningen

Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.

Bericht door Lowkey » 09 sep 2012, 15:09

Hoe zit dit trouwens bij de diesels? Ik heb in mijn 530d wel een oliepeilsensor maar ook gewoon een dipstick. Maar in Idrive valt niets af te lezen van de oliepeilsensor (jammer!!). Bij de benzine's wel geloof ik?
F10 N57N

Gebruikersavatar
mike16v
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 feb 2011, 10:54

Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.

Bericht door mike16v » 09 sep 2012, 15:27

Dit probleem is/was bekend bij bmw en is een melding van..

bmw geeft aan dat de oliedruksensor moet worden vervangen ( nummer zal ik even opzoeken nog )
, er moet worden overgestapt op 5w40 olie en het stationair toerental moet met 100rpm worden verhoogt.

daarmee is het probleem verholpen.

Gebruikersavatar
mike16v
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 feb 2011, 10:54

Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.

Bericht door mike16v » 10 sep 2012, 12:47

Onderdeelnummer voor de sensor/schakelaar is 7686501 ( 0,15 bar )

Lowkey
Berichten: 566
Lid geworden op: 24 mar 2012, 11:56
Locatie: Groningen

Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.

Bericht door Lowkey » 11 sep 2012, 00:17

Raar dat hij dan niet gewoon zegt oliedruk te laag i.p.v. olie bijvullen.
F10 N57N

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.

Bericht door tom_il » 11 sep 2012, 07:36

Zijn we zeker dat de diesel een oliepeil meter heeft ? Oliedruk is niet hetzelfde als oliepeil.
525d E61 2007 pre-LCI

Gebruikersavatar
mike16v
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 feb 2011, 10:54

Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.

Bericht door mike16v » 11 sep 2012, 08:19

Het probleem wat e60pro heeft is voor de benzine motoren..

e60pro heeft ook een benzine en geen diesel volgens mij

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.

Bericht door tom_il » 11 sep 2012, 09:54

Correct, maar lowkey heeft dit oude topic nieuw leven ingeblazen met een vraag over een Diesel :)
Laatst gewijzigd door Rene08 op 13 sep 2012, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd
525d E61 2007 pre-LCI

Lowkey
Berichten: 566
Lid geworden op: 24 mar 2012, 11:56
Locatie: Groningen

Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.

Bericht door Lowkey » 12 sep 2012, 23:45

De 530d heeft inderdaad ook een levelsensor namelijk DEZE. Bij mij geeft ie in Idrive namelijk aan dat ie stuk is. Maar waarom kan dit bij M54 wel afgelezen worden en bij M57N niet het betreft dezelfde sensor voor benzine /diesel.
Laatst gewijzigd door Rene08 op 13 sep 2012, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd
F10 N57N

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Oliepieil te laag bij warme motor, vol bij koud.

Bericht door tom_il » 13 sep 2012, 07:26

Ah goed om te weten. Waarschijnlijk omdat deze sensor alleen een te laag niveau detecteerd. En niet het actuele peil.
ik heb liever een ouderwetse peilstuk gezien de mogelijke problemen die je met de benzine oliepeil sensor kunt voorhebben. Trouwens de diesels verbruiken bijna geen olie in tegenstelling tot de benzines.
Laatst gewijzigd door Rene08 op 13 sep 2012, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd
525d E61 2007 pre-LCI

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”