Het ijken van je verbruiksmeter gaat volgens het "trial and error" principe : fijn tunen met kleine beetjes tegelijk en steeds voldoende lange afstanden rijden om het verbruik te controleren.
Dan precies meten via voltanken en afstand, zeker over voldoende lange afstand ("brim to brim").
Het gaat bijna nooit in één maal.
Dus : beetje geduld hebben.
De correctieparameter aanpassen bijv. van 990 naar 1010 of zo, met het berekende percentage als afwijking, bijv. 2 %, in het gemeten verbruik, resulteert nog niet steeds in een exacte waarde in je BC.
Wanneer je een voldoende precieze correctie hebt verkregen (totop een cijfer na de komma) voor een bepaalde rijstijl (bijv. lange vakantierit), dan kan het verbruik nog wel wat afwijken bij een andere rijstijl, bijv. alleen stadsverkeer. Dus het verband is niet noodzakelijk lineair. Bovendien is er altijd een zekere onnauwkeurigheid bij het tanken (staat-ie horizontaal, laat je het pistool los bij de eerste afslag, etc.).
Eigenlijk is het een jobke dat je lang kan bezighouden.
Noteer dat je bij chiptuning het hele zaakje opnieuw kan beginnen !
Maar goed, dan heb je weer wat te doen.
