olie verbruik
olie verbruik
beste leden mijn e46 verbrukt 1L olie bij 1000km volgens mij is dit iets aan de hoge kant, wat kan het probleem zijn? motor loopt overigens prima geen problemen. gebruik zelf het type 10w40 van castrol..
Re: olie verbruik
Ik denk dat wat meer info wel handig is... motor type, bouwjaar, km stand etc?
E46 320D sedan
E36 328I cabrio
het gaat om een m54 blok 6cyl. uit 2001 en hij heeft inmiddels 250.000 op de teller..
Als er geen lekkage is, dan verdwijnt het in de motor.
- goed controleren op uitwendige lekkage
- koelsysteem afpersen opdrukverlies
- compressietest v/d motor doen (koud en warm) daarbij de bougies 1 voor 1 op verkleuring nakijken
Als 1 van de bougies een heel andere kleur heeft dan de rest is daar in ieder geval iets bijzonders aan de hand, zie je zwarte, vettige koolafzetting dan is de kans groot dat daar het probleem ligt.
- goed controleren op uitwendige lekkage
- koelsysteem afpersen opdrukverlies
- compressietest v/d motor doen (koud en warm) daarbij de bougies 1 voor 1 op verkleuring nakijken
Als 1 van de bougies een heel andere kleur heeft dan de rest is daar in ieder geval iets bijzonders aan de hand, zie je zwarte, vettige koolafzetting dan is de kans groot dat daar het probleem ligt.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
de carterventilatie kan een probleem zijn waar het aan ligt, laat deze ook controleren/vervangen. Maar het kan ook vervuiling zijn door te lang te wachten met het verversen van de olie. Om de ongeveer 20.000 km verversen is wel de max hoor bij deze motoren. Je zou hem eventueel kunnen flushen, maar heel veel opknappen zal het er niet mee. Verder hoort er in deze motoren geen 10w-40, maar 5w-30. Maar als je hier nu op terugstapt zal het verbruik zeker niet afnemen maar eerder toenemen. Als het zo erg blijft, kun je beter Castrol TWS Motorsport 10W-60 gaan gebruiken, deze wordt in de M-modellen ook gebruikt. Succes!
Dat probleem hadden we ook, carter ventilatie slang vervangen, motor geflusht, slick 50 beurt gegeven en opnieuw olie erin, en het verbruik is extreem afgenomen, staat nu al een dikke maand op max, tov eerst om de 2 weken weer 2 liter bij gooien.
hij lekt alleen bij de carter nog.. maar dat gaan we nog fixen.
hij lekt alleen bij de carter nog.. maar dat gaan we nog fixen.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
hmmm wat raar tijd geleden zeiden ze tegen mij bij de garage dat naar mate de auto ouder word ik beter 10w40 kon gebruiken als ik dit wist had ik dit nooit gedaan
zit nu om de week bijna een liter olie bij te gooien.
er lekt helemaal niks hij zuipt gwn olie.. bougies zijn kortgeleden allemaal vervangen.. zal dus toch de carter moeten na laten kijken..
er lekt helemaal niks hij zuipt gwn olie.. bougies zijn kortgeleden allemaal vervangen.. zal dus toch de carter moeten na laten kijken..
-
Holographic91
Carter kan. Maar kan ook zuigerringen/klepseals zijn. Het blok zal inwendig bekeken moeten worden indien je echt op een verbruik zit