Speakers upgraden

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
fourroses

Re: Speakers upgraden

Bericht door fourroses » 15 aug 2012, 23:33

dan kan ie z'n druk nog niet kwijt lijkt me omdat het "omhulsel" ook gesloten is :P
ben wel benieuwd naar je sound :)
E36 Compact
E46 Coupe

Showroom: viewtopic.php?f=29&t=28696[/size]

rick.bosch

Bericht door rick.bosch » 16 aug 2012, 16:05

Maar, waarom doen ze dit af fabriek dan niet? Nergens doen ze dat? Mij werd verteld dat hij juist zijn geluid achter ook kwijt moest. Zelf het 'frame'' waar je magneet aanhangt houd al geluid tegen volgens diegene.
BMW 120d | 2007 | 163pk

Auke

Bericht door Auke » 16 aug 2012, 18:33

Rick snapt m!

rick.bosch

Bericht door rick.bosch » 17 aug 2012, 09:35

:whistle:
BMW 120d | 2007 | 163pk

thedutchone

Bericht door thedutchone » 17 aug 2012, 17:34

:) Als jij het zo goed vindt, prima. Ga maar eens naar een audio speciaal zaak & leg het verhaal maar voor. Dempen & gaten dat de lucht naar de kofferbak kan. Denk dat ze even omdraaien & gaan lachen :)

Auke

Bericht door Auke » 18 aug 2012, 14:36

Toevallig laatst tegen een speciaalzaak gezegd! Die vonden het een lompe actie omdat je geen klank kast meer achter je speaker dan hebt... N00b!!!! :)

AlexS

Bericht door AlexS » 18 aug 2012, 18:33

BMW (en elk ander automerk) is gewoon slimmer dan je denkt.. Door in het ontwerp dit al zo te doen, stimuleren ze de vervangingsmarkt. In Car entertainment is 1 van de grotere after market behoeftes van een individuele bezitter. Daarbij hebben ze zelf ook een dikkere set als accessoire leverbaar gehad, die moet je natuurlijk ook kunnen verkopen. Wordt wat lastig als de basis set al erg goed is.

Zo gaat het ook met onderdelen; sommige delen worden relatief bewust minder duurzaam uitgevoerd zodat daar ook voldoende vraag naar zal zijn en blijven. Denk dan bijvoorbeeld aan de beruchte draagarmrubbers.

't gaat allemaal om centjes.. die verdienen ze pas echt ná de verkoop!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

thedutchone

Bericht door thedutchone » 18 aug 2012, 19:34

Auke schreef:Toevallig laatst tegen een speciaalzaak gezegd! Die vonden het een lompe actie omdat je geen klank kast meer achter je speaker dan hebt... N00b!!!! :)
halfords zeker :)

En de klank kast verbeter je hierdoor, het geluid kan namelijk niet onder weg ontsnappen dat je er vervolgens niets meer van hoort ( zoals je kofferbak,,, misschien leuk voor de hond die er in zit) Natuurlijk niet helemaal dat demp spul er in drukken'' want dan kan hij de druk niet kwijt'' daar heb je gelijk in .. Waarom zitten er standaard bij bmw van die stoffen hoesjes omheen dan ??? Juist jaaaaaa om te dempen & om het geluid in de auto te krijgen en niet in de kofferbak !! n00b !!! Helaas hier heb je totaal ongelijk in.

Auke

Bericht door Auke » 18 aug 2012, 20:22

Demp toch een eind op! :zwaai:

thedutchone

Bericht door thedutchone » 19 aug 2012, 10:58

Amen !

rick.bosch

Bericht door rick.bosch » 20 aug 2012, 16:36

Nou, waar ik dus ben geweest. Weten ze echt heeel erg veel ervan af. Man is denk ik 55-60 en heeft al een lange tijd (mn vader kocht er zijn spullen ook toen hij 20-25 was) deze winkel en draait goed. Nou ik denk tog dat hij er wel wat verstand van heeft?
BMW 120d | 2007 | 163pk

rick.bosch

Bericht door rick.bosch » 21 aug 2012, 10:39

thedutchone schreef::) Als jij het zo goed vindt, prima. Ga maar eens naar een audio speciaal zaak & leg het verhaal maar voor. Dempen & gaten dat de lucht naar de kofferbak kan. Denk dat ze even omdraaien & gaan lachen :)
Vertel me eens dan waarom de fabriek het al niet zo doet? Een producent wil tog het beste uit zijn product halen? Ze zullen niet denken; hé laten we dat is open laten dan mogen ze dat lekker zelf doen zodat het product pas beter wordt als ze dat doen en dus na de koop? Lijkt me dat het zo goed mogelijk willen maken? Dan zou elke leverancier het ook maken in zijn showroom? Tog?
BMW 120d | 2007 | 163pk

AlexS

Bericht door AlexS » 25 aug 2012, 09:41

@rick.bosch

ik denk dat mijn reaktie hierboven het antwoord geeft op jouw vraag. BMW (en verreweg de meeste autoproducenten) hebben in de basis geen baat bij het perfectioneren van de audio. Bewijs hiervan ligt al in t feit dat de systemen al niet eens door BMW zelf worden ontwikkeld of gemaakt (Becker, VDO, Philips, Clarion, Blaupunkt)

Hoofdzaak ligt bij het maken van een echte BMW (rij-eigenschappen en kwaliteit) tegen de laagst mogelijke kosten. En voor de mensen die willen personaliseren, bestaat de optielijst en later de after market.

Aanvullend wat de demping betreft; elke mid/lage toon luidspreker heeft een minimaal klankkastvolume nodig om geluidsdruk op te bouwen, voor een 16cm speaker moet je dan al minstens aan een 20 L denken. Uit die klankkast komt het daadwerkelijke basgeluid. Als de achterkant helemaal wordt gedempt kan ik me alleen voorstellen dat ze daarbij ook de fase omkeren van de speaker zodat de drukzijde wordt verlegd naar de voorkant. Handig truukje maar niet waar ze voor gemaakt zijn.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

j0ep

Bericht door j0ep » 14 sep 2012, 11:45

Begin deze week m'n Herman Karton's laten vervangen door de E46 sedan set (voordeur, tweeters en hoedenplank)van Gladen. Mijn mening? Bij laag geluidsnivo lijken de lage tonen minder aanwezig en bij hoog geluidsnivo (het gaat wel harder0 gaat de standaard BMW navigatie (breedbeeld?) radio over de zeik qua lage tonen.

Zou ik deze upgrade nog eens doen? Nee. Nu kan ik gaan uitvogelen hoe ik het wel zo kan krijgen dat ik meer laag kan krijgen zonder nog eens 100'en euro's er tegen aan te gooien....

Groet,
Joep

Marvin 328iT

Bericht door Marvin 328iT » 17 sep 2012, 20:32

Waarom zitten er standaard bij bmw van die stoffen hoesjes omheen dan ??? Juist jaaaaaa om te dempen & om het geluid in de auto te krijgen en niet in de kofferbak !! n00b !!! Helaas hier heb je totaal ongelijk in.
Die dingen zitten er niet alleen maar omheen om te dempen, maar ook om de speaker te laten denken dat hij een grotere klankkast heeft
Om een goed laag te krijgen heeft een speaker een minimaal aantal liters klankkast nodig.
Bij een basreflexbehuizing is dit normaal gesproken nog iets meer als bij een gesloten behuizing.
Als je een tè kleine behuizing/ruimte hebt, dan kan je de ruimte vullen met dacron/schapenwol/oid....je hebt dan theoretisch tot 50% mèèr kastinhoud, en zo kan je dan toch aan je minimaal opgegeven liters komen(dwz als je bijv. een 10 literbehuizing heb, je door het vullen met wol theoretisch een inhoud krijgt van 12 tot 15 liter!)

Maar goed....die speakers aan de achterzijde dichtplakken heeft geen nut...die gaten zitten er niet voor niks!
Waarvoor zou je bijv. subwoofers anders in een behuizing monteren?...als je jouw beredenering volgt, dan zou je een subwoofer dicht kunnen plakken aan de achterzijde, en dan in een standaard op je hoedenplank kunnen zetten :whistle:

@Joep

De gladen/audiosystem speakers kunnen veel meer vermogen aan als dat jouw radio kan leveren.
Een bmw radio levert misschien maar 4x10watt rms...jouw oem speakers zijn gevoeliger, en gaan bij minder vermogen al aardig spelen.(maar kunnen weer niet veel meer vermogen aan)
Je zal dus een versterker op de Gladen speakers moeten zetten, dan pas haal je het geluid eruit wat erin zit.

Heb zelf audiosystem icm 4x50watt rms....en dat geeft toch een aardige berg geluid(zeker omdat de inbouwruimtes van een BMW niet optimaal zijn)

gr.
Marvin

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”