Warm lopen bij zwaar belasten

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
suikerstuutje

Warm lopen bij zwaar belasten

Bericht door suikerstuutje » 05 aug 2012, 16:03

Hoi, sinds de afgelopen vakantie loopt de motor van mijn touring 320d warm, vooral bij klimmen in de bergen.
Het is begonnen tijdens de heenreis (frankrijk) in de file liep de temp. rap op en gooide ze er water uit, bij het klimmen in de bergen loopt de temp. ook op en gaat de auto in de veilige modus?? geen trekkracht meer.
Na ca 5 minuten aan de kant weer starten en rijden en zodra het wat vlakker is zakt de temp. (meer rijwind) en rijd ie weer goed, heb vandaag de EGR / klep voorop het blok gedemonteerd en schoongemaakt, zat wel wat aanslag in maar is nu brandschoon en de klep is los en gangbaar.
Waar kunnen nog meer hiaten zitten?, komende week komt er een nieuwe thermostaat op overigens.
Hoe noemt men de RVS buis onder de thermostaat trouwens? kan deze ook vervuild zijn?

Tips zijn welkom.

E46Ramon

Re: Warm lopen bij zwaar belasten

Bericht door E46Ramon » 05 aug 2012, 16:15

Het lijkt mijn dat je moet gaan zoeken in koelsysteem. Controleer je thermostaat, waterpomp

JdM

Bericht door JdM » 05 aug 2012, 20:35

Ik heb hetzelfde gehad, oplopende temperatuur met de caravan erachter en bergop. Bij mij lijkt het probleem te zitten in de koelventilator. Mijn motor is enkele keren richting rood gegaan, maar de ventilator blaast amper en zeer onregelmatig als ik dan langs de kant ga staan (ik zou verwachten dat hij dan vol staat te blazen namelijk). Ik denk dat er in mijn geval iets met de aansturing mis is. Hoeft bij jou niet zo te zijn, maar misschien wel iets om ook bij jou even na te kijken.

suikerstuutje

Bericht door suikerstuutje » 05 aug 2012, 20:55

Bedankt, heb daar ook al gedacht maar tijfel omdat ik na het laten afkoelen probleemloos 1400 km naar huis kan rijden en nu ook geen problemen heb...behalve dat wat lekkage heb ondekt vanmiddag, op de RVS buis aan de onderzijde lekte een slangenklem, die kon ik nadraaien en denk daarmee mijn waterverlies te hebben gevonden.
Maar vind de motor ook wat futloos...ca 4 ton op de teller maar heb het idee dat de echte kracht wat matig is.
Turbo is 80.000 km terug vervangen dus die zal het wel niet zijn....ga ook alle filters maar es vervangen.

Later meer.

suikerstuutje

Bericht door suikerstuutje » 05 aug 2012, 20:57

De fan heb ik in de 8 jaar dat ik erin rijd nog nooit horen blazen na het afzetten van de motor, doet ie dat wel bij de 320d? volgens mij draait ie constant mee maar gaat pas bij een bepaalde temperatuur sneller draaien dmv de koppeling die ham dan meeneemt toch?

JdM

Bericht door JdM » 05 aug 2012, 21:06

Nou, het lijkt me dat de auto niet meer fut gaat krijgen als je filters en dergelijke gaat vervangen. Tenzij je je luchtfilter al 50.000 km erin hebt zitten.
Beurtje geven is natuurlijk nooit verkeerd, maar je problemen gaan hier niet door weg.
Ik heb met mijn auto ook momenten gehad dat ik zonder problemen kon rijden, ook kruipen in 37 graden bergop. Dat waren wel steeds alleen de momenten dat ik de ventilator hoorde meeblazen. Zodra die stil was, liep de temperatuur op.
Ook als de motor warm is en ik zet de airco aan, gaat de ventilator niet fatsoenlijk draaien. Dan gaat hij aan-uit-aan-uit-aan-aan-aan-uit etc. Mijn auto staat op 340.000, 10.000 km terug is de hogedrukpomp vervangen en ik heb pit genoeg.
En dat je in die 8 jaar nog nooit de ventilator hebt gehoord, wil niet zeggen dat hij het nooit heeft gedaan. Juist tijdens het rijden onder extreme omstandigheden gaat die ventilator echt meewerken. Hij kan in de tussentijd natuurlijk ook kapot gegaan zijn. Ik heb namelijk ook pas sinds dit jaar problemen tijdens het rijden met caravan, waar ik dat de afgelopen drie jaar nooit heb gehad.

JzAero

Bericht door JzAero » 05 aug 2012, 21:23

Vraag me overigens wel af welke rijstijl je aan houd tijdens het klimmen, lagere versnelling en hogere toeren is beter toch? Lijkt me ook dat je de fan dan pushed om harder te draaien (bij mij bij zware belasting wel).

suikerstuutje

Bericht door suikerstuutje » 05 aug 2012, 21:42

JdM schreef:Nou, het lijkt me dat de auto niet meer fut gaat krijgen als je filters en dergelijke gaat vervangen. Tenzij je je luchtfilter al 50.000 km erin hebt zitten.
Beurtje geven is natuurlijk nooit verkeerd, maar je problemen gaan hier niet door weg.
Ik heb met mijn auto ook momenten gehad dat ik zonder problemen kon rijden, ook kruipen in 37 graden bergop. Dat waren wel steeds alleen de momenten dat ik de ventilator hoorde meeblazen. Zodra die stil was, liep de temperatuur op.
Ook als de motor warm is en ik zet de airco aan, gaat de ventilator niet fatsoenlijk draaien. Dan gaat hij aan-uit-aan-uit-aan-aan-aan-uit etc. Mijn auto staat op 340.000, 10.000 km terug is de hogedrukpomp vervangen en ik heb pit genoeg.
En dat je in die 8 jaar nog nooit de ventilator hebt gehoord, wil niet zeggen dat hij het nooit heeft gedaan. Juist tijdens het rijden onder extreme omstandigheden gaat die ventilator echt meewerken. Hij kan in de tussentijd natuurlijk ook kapot gegaan zijn. Ik heb namelijk ook pas sinds dit jaar problemen tijdens het rijden met caravan, waar ik dat de afgelopen drie jaar nooit heb gehad.
Tja daar zeg je wat, luchtfilter zit er al zeker meer dan een ton in... :X en dus zal die wel eens een rol kunnen spelen dunkt me, verbruik is ook behoorlijk toegenomen sinds een jaar ongeveer.
Zal der es ff goed naar kijken, vacüum-slangen ed maar es goed nalopen of beter direct maar vervangen.

JdM

Bericht door JdM » 05 aug 2012, 22:42

JzAero schreef:Vraag me overigens wel af welke rijstijl je aan houd tijdens het klimmen, lagere versnelling en hogere toeren is beter toch? Lijkt me ook dat je de fan dan pushed om harder te draaien (bij mij bij zware belasting wel).
Ik rijd inderdaad op hogere toeren als de auto moet klimmen. Meestal 85 in drie bij 3400 tpm. Dat is voor een diesel al aardig richting het toerental waarop max. pk's geleverd worden. Ook draait de waterpomp dan harder en heb je dus een hoger koelend vermogen. Dit werd duidelijk wanneer de auto net over het midden ging in temperatuur, bij een lichte klim was het verhogen van de toeren dan soms al voldoende om weer genoeg te gaan koelen en de temp. dus terug liep.
Qua ventilator hebben wij overigens niet dezelfde auto (motorisch ook niet trouwens ;) ) Ik heb een elektronische ventilator, niet eentje met visco.

@Suikerstuutje: 1 ton met dezelfde luchtfilter? :emo: Dat is wel echt budget-onderhoud, je auto zal er dik op vooruit gaan als je er een nieuwe filter in doet.

suikerstuutje

Bericht door suikerstuutje » 05 aug 2012, 23:13

Ja , dat geloof ik graag....ga dat komende week zeker doen! heb ook nog wat gelezen over de uitlaatgassenkoeler...daar zat wat lekkerij bij de slangenklem aan de onderzijde, ga de hele zooi maar es loshalen en vervangen...zl wel verbluffende resultaten hebben (hoop en verwacht ik)....tja veel km dan kun je natuurlijk van alle zaken gaan verwachten...lijstje is nu thermostaat / luchtfilter /breather / luchtmassameter brandstoffilter en ik pleur der ook maar een flessie glijmiddel van Wynns door denk ik.
We zullen het gaan beleven...

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 06 aug 2012, 15:40

Koeling probleem zou ik in je ventilator zoeken. Deze diesels hebben de ventilator bij voor ons normaal gebruik eigenlijk niet nodig. Maar als je dan de bergen in gaat of bij 35grd in de file, dan hoort ie aan te gaan.

Het ding wordt in een x aantal standen geregeld dmv de elektronica die op de ventilator unit zelf zit. Als je airco hebt kan je al snel zien of het spul werkt, dan zou de fan namelijk in moeten schakelen.

Bij mij is die ook een keer stuk gegaan en het enige waar ik het aan merkte was de airco. Die kreeg de auto niet meer koel, schakelde lomp in etc. Bleek dat de druk te hoog opliep omdat de warme kant niet gekoeld werd. Heb er ook bij de TT van Assen mee in de file gestaan (paar jaar terug, 30grd) en de motortemperatuur bleef prima, ondanks dat de fan niet werkte.

Als je goede diagnose appartuur hebt kan je de fan in laten schakelen en gelijk zien hoe of wat. De dealer moet dat sowieso kunnen.

JdM

Bericht door JdM » 06 aug 2012, 16:33

Marc, weet jij waar die elektronica precies zit bij de PFL 320D? (Ik kan het op de onderdelentekening niet gevonden krijgen namelijk) Lijkt me wel weer een apparaat om eens te kijken of dat niet gewoon te repareren is. Hij reageert bij mij namelijk hetzelfde als dat de aanjager in de auto doet als de kachelweerstand kapot is. Bij de kachelweerstand komt het doordat de solderingen op de print vals contact maken. Als dat bij de elektronica van de koelventilator ongeveer hetzelfde is, is het dus misschien wel te fixen....

suikerstuutje

Bericht door suikerstuutje » 06 aug 2012, 18:25

Marc 320d schreef:Koeling probleem zou ik in je ventilator zoeken. Deze diesels hebben de ventilator bij voor ons normaal gebruik eigenlijk niet nodig. Maar als je dan de bergen in gaat of bij 35grd in de file, dan hoort ie aan te gaan.

Het ding wordt in een x aantal standen geregeld dmv de elektronica die op de ventilator unit zelf zit. Als je airco hebt kan je al snel zien of het spul werkt, dan zou de fan namelijk in moeten schakelen.

Bij mij is die ook een keer stuk gegaan en het enige waar ik het aan merkte was de airco. Die kreeg de auto niet meer koel, schakelde lomp in etc. Bleek dat de druk te hoog opliep omdat de warme kant niet gekoeld werd. Heb er ook bij de TT van Assen mee in de file gestaan (paar jaar terug, 30grd) en de motortemperatuur bleef prima, ondanks dat de fan niet werkte.

Als je goede diagnose appartuur hebt kan je de fan in laten schakelen en gelijk zien hoe of wat. De dealer moet dat sowieso kunnen.
Heb zelf geen diagnose apparatuur maar hier in de buurt is wel een adresje, airco doet ut prima naar mijn idee het is teminste heel rap koud in de auto....wat me wel opviel was dat wanneer ik de kachel aanspreek m'n laag niveau van de radiateur oplicht....en ik al een keer vloeistof heb moeten bijvullen, maar de kachel stinkt niet dus is er geen lekkage reken ik.

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 09 aug 2012, 20:29

Je kan altijd even je dop controleren, die moet afluchten bij een bepaalde druk, maar als je de verkeerde hebt of deze stuk is, dan kan het systeem geen druk bouwen. Als er geen druk is ligt het kookpunt aanzienlijk lager, maar het zou er niet voor mogen zorgen dat de temperatuur echt op loopt. Wel dampt er dan gewoon 'vloeistof' weg.

De elektronica zit op de ventilator zelf en wordt verkocht als één unit (ja, uiteraard). Heb er zelf ook even naar gekeken, maar de zooi zit stevig ingegoten. Even de elektronica nalopen is er dus niet bij, dan ga je flink aan de bak moeten om die prut er uit te krijgen.

Op onderstaande link zit het dus op nr.1
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=17&fg=05

Maar het is een duur ding, dus je wilt wel zeker weten dat ie stuk is voordat je hem vervangt.

suikerstuutje

Bericht door suikerstuutje » 09 aug 2012, 22:11

De dop is origineel en blaast lekker bij het losdraaien, dus druk opbpuwen doet ie wel.
Ik verlies nog wel koelvloeistof uit de EGR koeler, het pijpje aan de onderkant (waar de slangenklem zit) zweet nog steeds maar dat ga ik verhelpen zodra ik de EGR thermostaat vervang.
Heb de Fan nog niet verder gecheckt en die doe ik als laatste, eerst vervang ik de thermostaten en zal dan zien wat het gebracht heeft, rij nu ca 800 km na de laatste x dat ik koelvloeistof heb moeten bijvullen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”