330 blok in een 323

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
matheeuwissen
Contacteer:

330 blok in een 323

Bericht door matheeuwissen » 02 aug 2012, 20:50

Omdat ik gezien heb dat een gemiddelde 330 in Engeland geen drol kost. Ben ik van plan een BMW 330 uit Engeland te halen en de delen die ik nodig heb over te bouwen op mijn 323 volgende winter.

Nu heb ik bij de conversie die wij onlangs gedaan hebben van een e39 motor in een e30 hangen geleerd dat het allemaal niet zomaar te doen is. Dus mijn vraag is wat moet er allemaal vervangen worden om de motor lopend te krijgen.

Ik denk aan:
- EWS
- Bekabeling van de motor (is dit zo 1-op-1) aan te sluiten met de bestaande bekabeling of zijn deze verbindingen toch anders?
-Computer (uiteraard)
- Sleutels? (of alleen transponder)

bak en cardan kan ik gewoon zo van de engelse auto overzetten samen met remmerij.
Ik wil alleen weten wat ik exact aan elektronica kan verwachten.

aub, geen antwoorden van koop een BMW 330, want dat ga ik toch niet doen. (eigenlijk wel natuurlijk, maar ik sloop hem geheel) ik wil gewoon antwoord op mijn vraag.

Alvast bedankt.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Marc 320d

Re: 330 blok in een 323

Bericht door Marc 320d » 06 aug 2012, 15:51

Tja, dit is nog geen gemakkelijke vraag hoor.

Jouw 323i is gebaseerd op het M52 blok, de 330i op het M54 blok. Nu hebben deze dezelfde oorsprong en gaat het mechanisch dus prima passen, maar de aansturing etc. is toch anders. Je zou een goed vergelijk moeten maken tussen de elektronische modules in jouw 323i en die van de 330i, want je kan ze niet zomaar door elkaar gebruiken.

Andere verschillen zijn bijvoorbeeld dat de M54 geen retour op de brandstofleiding heeft, dus andere leidingen en filters. Maar goed, dat zijn de kleine details denk ik dan....

Wat misschien makkelijk is en meer oplevert...Schroef de draaiende delen van de M54 over in de M52 (dit past) en zorg dat er een goed inlaat spruitstuk op komt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”