H8 LED lampen
- DJLeonardo
Re: H8 LED lampen
Daarom wordt er door diverse lamp fabrikanten in de automotive ook hard gewerkt aan de oplossing van dit koel probleem. Ik zit ook een beetje in die LED wereld maar dan aan de audio visuele kant en ik kan beamen wat Tom zegt. Maar vanuit mijn hobby m.b.t. custom automotive verlichting zie ik ook dat er veel pioniers bezig zijn dit probleem goed op te lossen. De automotive aanpak is ook enigszins anders omdat je te maken hebt met rijwind die je kan gebruiken en dus met kleinere heatsinks kunt volstaan. Het hitte probleem is overigens niet beperkt tot LED want de bekende xenon lampen produceren nog wat meer hitte. Deze worden ook door rijwind gekoeld. Feit is dat LED technologie gewoon nog in de kinderschoenen staat in de automotive wereld. Zo worden er pas recentelijk lenzen gebruikt om de afstraling te regelen. Iets wat bij SMD's noodzakelijk is aangezinen ze maar een smalle bundel produceren in vergelijking met de bijna puntbron van een halogeen lampje.
Ik heb ook wel eens van die leuke chinese 9 SMD lampjes geprobeerd in m'n stadslicht en de plastic sokkel smolt gewoon. Het kan ook anders. De Umnitza AE's die ik in m'n koplampne heb bevatten perstuk 60 ledjes en die wordt helemaal niet zo warm. Het hangt er ook vanaf hoe hoog de weerstand t.o.v. de gegeven spanning is denk ik. Hoge spanning met hoge weerstand zal veel warmte opleveren. Een ledje met een laag rendement zal dus warmer worden en dus meer koeling nodig hebben.
De ontwikkelingen staan niet stil. Zo hebben wij systemen met Nichia LED (zo'n beetje het beste merk) die een jaar of 6 oud zijn en die wat harder gekoeld moeten worden dan de moderne systemen die ook Nichia's bevatten.
Ik heb ook wel eens van die leuke chinese 9 SMD lampjes geprobeerd in m'n stadslicht en de plastic sokkel smolt gewoon. Het kan ook anders. De Umnitza AE's die ik in m'n koplampne heb bevatten perstuk 60 ledjes en die wordt helemaal niet zo warm. Het hangt er ook vanaf hoe hoog de weerstand t.o.v. de gegeven spanning is denk ik. Hoge spanning met hoge weerstand zal veel warmte opleveren. Een ledje met een laag rendement zal dus warmer worden en dus meer koeling nodig hebben.
De ontwikkelingen staan niet stil. Zo hebben wij systemen met Nichia LED (zo'n beetje het beste merk) die een jaar of 6 oud zijn en die wat harder gekoeld moeten worden dan de moderne systemen die ook Nichia's bevatten.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Dat is een interessante overweging : in buitenlands forums wordt inderdaad nogal eens geklaagd over de beperkte levensduur van de niet-originele LED-lampjes.
Bovendien -en daar is hier nog niet over gesproken- kan het voltage van de voeding geprogrammeerd worden over de boordcomputer.
Wanneer je feller DRL wenst, zal je een hoog voltage moeten gebruiken (13,7 V).
En dan is er meer warmteontwikkeling en mogelijk een kortere levensduur.
Ik vraag me af hoe BMW dat doet bij de F10/F11. Andere angel eyes ??
Binnen afzienbare tijd hoop ik uit eigen ervaring wat meer te kunnen vertellen.
Maar ik doe mijn originele H8-lampjes van 35W nog maar niet weg....
Bovendien -en daar is hier nog niet over gesproken- kan het voltage van de voeding geprogrammeerd worden over de boordcomputer.
Wanneer je feller DRL wenst, zal je een hoog voltage moeten gebruiken (13,7 V).
En dan is er meer warmteontwikkeling en mogelijk een kortere levensduur.
Ik vraag me af hoe BMW dat doet bij de F10/F11. Andere angel eyes ??
Binnen afzienbare tijd hoop ik uit eigen ervaring wat meer te kunnen vertellen.
Maar ik doe mijn originele H8-lampjes van 35W nog maar niet weg....
Bij het vervangen van een Standaard halogeen lamp door een LED kan je de LED maar beperkt optimaliseren voor warmteafvoer. Er is maar een beperkte grote alsmede zit je met de bestaande halogeenvoet die ook geen warmte afvoert.
Bij OEM Led oplossing is dit allemaal geen probleem, deze kan zo gemaakt worden dat hij zijn warmte efficient afgeeft aan zijn omgeving (bv koetswerk). Zij maken dan ook geen gebruikt van standaard halogeen lampvoeten. Rijwind gebruiken voor afkoeling is niet echt een oplossing daar de LED ook niet te warm mag staan als de wagen stilstaat.
Je moet het vergelijken met het koelen van de processor van je PC dit is ook electronica zoals een LED ook electronisch. Zoveel te groter de koeler op je processor zoveel te beter hij zal koelen. Koel je hem niet voldoende en hij zal niet lang meegaan.
Bij laag vermogen LED's zoals in de binnenverlichting is dit allemaal geen probleem die geven bijna geen warmte af. Maar voor 10W aan LED vermogen waarvan +/- 80% in warmte afgegeven heb je een voldoende groot koelelement nodig.
Het is niet voor niets dat de grote merken in de autoverlichting zoals philips en Osram geen vervangers aanbieden voor dit type lampen. Omdat het momenteel gewoon weg onmogelijk is. Misschien (heel misschien) in de toekomst als de LED nog beter worden.
Xenon lampen geven inderdaad veel meer warmte af maar deze hebben veel minder problemen met warmte, deze moeten zelfs warm staan of zij werken niet correct. Alsmede geven deze vrij veel warmte af in infrarood integenstelling tot een LED die bijna geen infrarood ingeeft en dus zijn warmte via geleiding moet afvoeren.
Een LED moet zo koud mogelijk staan. Hij werkt dan het efficientst, plaats je hem warmer en hij zal minder licht afgeven en een kortere levensduur hebben. Jaren werd er (en nu soms nog nog), waardes afgeven voor LED op 25°C (kamertemp) , terwijl deze in praktijk nooit mogelijk zijn aangezien deze altijd warmer zal staan als deze 25°C.
Bij OEM Led oplossing is dit allemaal geen probleem, deze kan zo gemaakt worden dat hij zijn warmte efficient afgeeft aan zijn omgeving (bv koetswerk). Zij maken dan ook geen gebruikt van standaard halogeen lampvoeten. Rijwind gebruiken voor afkoeling is niet echt een oplossing daar de LED ook niet te warm mag staan als de wagen stilstaat.
Je moet het vergelijken met het koelen van de processor van je PC dit is ook electronica zoals een LED ook electronisch. Zoveel te groter de koeler op je processor zoveel te beter hij zal koelen. Koel je hem niet voldoende en hij zal niet lang meegaan.
Bij laag vermogen LED's zoals in de binnenverlichting is dit allemaal geen probleem die geven bijna geen warmte af. Maar voor 10W aan LED vermogen waarvan +/- 80% in warmte afgegeven heb je een voldoende groot koelelement nodig.
Het is niet voor niets dat de grote merken in de autoverlichting zoals philips en Osram geen vervangers aanbieden voor dit type lampen. Omdat het momenteel gewoon weg onmogelijk is. Misschien (heel misschien) in de toekomst als de LED nog beter worden.
Xenon lampen geven inderdaad veel meer warmte af maar deze hebben veel minder problemen met warmte, deze moeten zelfs warm staan of zij werken niet correct. Alsmede geven deze vrij veel warmte af in infrarood integenstelling tot een LED die bijna geen infrarood ingeeft en dus zijn warmte via geleiding moet afvoeren.
Een LED moet zo koud mogelijk staan. Hij werkt dan het efficientst, plaats je hem warmer en hij zal minder licht afgeven en een kortere levensduur hebben. Jaren werd er (en nu soms nog nog), waardes afgeven voor LED op 25°C (kamertemp) , terwijl deze in praktijk nooit mogelijk zijn aangezien deze altijd warmer zal staan als deze 25°C.
525d E61 2007 pre-LCI
Het ziet er dus niet simpel uit om in een E60 LCI de lichtsterkte van een F10 te krijgen met LED-lampen : de quadratuur van de cirkel.
Ik ben in volle verwachting van een setje UMNITZA-LED lampen. Ik houd jullie op de hoogte.
En -zoals gezegd- ik doe mijn OEM 35 W H8 halogeenlampen zeker niet weg.

Ik ben in volle verwachting van een setje UMNITZA-LED lampen. Ik houd jullie op de hoogte.
En -zoals gezegd- ik doe mijn OEM 35 W H8 halogeenlampen zeker niet weg.
Ongelooflijk, maar waar : vanmorgen bracht de postbode een pakje uit Californië met twee CREE LED-vervanglampen à 1OW per stuk plus weerstand.
Vanmiddag even gemonteerd en jawel : ze brandden direct met correct helder wit licht. Zoals aangekondigd..
Bij daglicht iets feller dan OEM van 35W. Dimmen zoals het hoort.
Maar bij schemer en duisternis is het verschil nog wat groter, dan komen ze beter tot hun recht.
Maar.... bijlange geen F10/F11.
Dus bijna goed.
Wel mooier.
Of dat de prijs van $ 160,00 rechtvaardigt moet je voor jezelf uitmaken.
Nu maar hopen dat ze het wat uithouden.
NB. Ik moest toch even de fijne hoogteregeling wat bijregelen na montage.
Vanmiddag even gemonteerd en jawel : ze brandden direct met correct helder wit licht. Zoals aangekondigd..
Bij daglicht iets feller dan OEM van 35W. Dimmen zoals het hoort.
Maar bij schemer en duisternis is het verschil nog wat groter, dan komen ze beter tot hun recht.
Maar.... bijlange geen F10/F11.
Dus bijna goed.
Wel mooier.
Of dat de prijs van $ 160,00 rechtvaardigt moet je voor jezelf uitmaken.
Nu maar hopen dat ze het wat uithouden.
NB. Ik moest toch even de fijne hoogteregeling wat bijregelen na montage.
-
tophaar.nl
Ze gaan zaterdag mijn LEDjes installeren voor de ringen, ik houd jullie op de hoogte.
BMW Blijf - Maar - Werken tjaaa was toch niet anders geweest ook al heb je geen BMW dan zorgen ze er in Den Haag wel voor!
-
tophaar.nl
Zo even een update de 7000K 10W leds voor de ringen zie je alleen in de avond. Ook hebben we smoked knipperlichten met ledjes gemonteerd.

BMW Blijf - Maar - Werken tjaaa was toch niet anders geweest ook al heb je geen BMW dan zorgen ze er in Den Haag wel voor!
- DJLeonardo
Dan willen we daar ook wel even een foto van zien he....COUPEDOC schreef:Wel mooier.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i