lekkage cabrio

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
jchoogland

lekkage cabrio

Bericht door jchoogland » 17 jul 2012, 15:30

Hallo,

Ik heb sinds enkele dagen steeds water staan in mijn cabrio-bak(e46 320i) (waar de linnen kap wordt opgevouwen) overigens rij ik altijd met de kap dicht! de rubbers zijn nog wel in goede staat zo te zien, zitten er ook afwateringspunten in die bak die eventueel verstopt kunnen zitten?????

zwitser

Re: lekkage cabrio

Bericht door zwitser » 19 jul 2012, 11:35

Ja die zijn er ,kijk eens in de volgende topic, (ook hier geleerd)

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?p=13374098

Maar misschien is het ook raadzaam om toch eens goed te lijken waar het water naar binnen komt ,

Succes

samoht

Bericht door samoht » 20 jul 2012, 10:22

Hallo,hier een paar tips voor de cabrio lekkage.
Ten eerste komt er altijd water in de opbergbak van het dak, dit moet weglopen door de afvoer gaten die met een slang het water lozen dit komt naar buiten vlak voor je achterwielen.
Als je met een gietertje wat water in je bak laat lopen waar het rubber eindigd in een gaatje dan moet het water er vlak voor je achter wielen uitlopen.
In dat gedeelte dus waar L en R de kap scharnieren zijn bevestigd mag het een beetje nat zijn.
Als je water aantreft elders in je bak zoals in de naden van het flexibele deel(maar dan is waarschijnlijk ook je kofferbak nat)dan lekt je afdicht rubber onder de afdek klep.
Deze rubberstrip heeft een metalen kern die moet klemmen op de opstaande felsrand waar hij overheen wordt in gedrukt
Det is raadzaam om het rubber van de afdekklep te verwijderen en de goot goed schoon te maken, vergeet daarbij de bevestigings groef van het rubber zelf niet.
Let op!! voor monteren moet je de metalen delen van het rubber zelf goed tegen elkaar drukken over de hele lengte van het rubber,(deze buigen gemakkelijk uit elkaar bij het wijderen )als je dat niet doet kan er door capilaire werking water onder het rubber door trekken wat vervolgens in je bak en eventueel totin je kofferbak kan komen.
Als alternatief kan je ook een kit gebruiken maar dat is dan weer lastig voor het verwijderen om schoon te maken.
Zelf zet ik het goed in de talkpoeder.

Succes Groet Samoht

Hansvlaa

Bericht door Hansvlaa » 18 mei 2013, 18:47

Ik heb ook last van water in de kofferbak. Het komt zeker niet van de achterlichten, deze rubbers zijn dicht. Het water komt uit het compartiment waarin het dak wordt opgeborgen. Als ik met een gieter hier water in giet dan loopt het aan 1 kant ter hoogte van de voorkant van de achterwielen er keurig uit. Aan de andere kant zit de drain verstopt.

De vraag waarom er sowieso water in het compartiment zit is eenvoudig te beantwoorden. Het afdichtrubber heeft aan beide einden een doorvoer. Doe de kap dicht en giet water ter hoogte van het begin van de afdekkap en je ziet dit naar binnen stromen. Ik weet niet waarom maar daar zal een reden voor zijn. Afdichten is dus niet de bedoeling van bmw geweest, afvoeren wel.

Afbeelding

Afbeelding

Dus als de drain doorloopt is het probleem weg. En om de drain te ontstoppen heeft iemand een leuk filmpje gemaakt hier. Beter dan ruim een middag de kap demonteren en ontstoppen

http://forum.e46fanatics.com/showthread ... 942&page=2
E46 M3 cabriolet
G31 520d touring
BMW Cruise Bike..
-------------------------
Goede herinneringen: E21 320/6 - E21 323i - E30 318i cabrio - E39 525TDS - E39 530d touring - E61 535d touring - E93 335i cabrio - E46 330Ci cabrio - F11 520d touring

Hansvlaa

Bericht door Hansvlaa » 19 mei 2013, 12:45

Ik heb eerst geprobeerd met een ijzerdraadje het drain gaatje te vinden om eebeetje te peuren zonder iets los te halen. Op goed geluk zeg maar. En na een beetje rommelen zie ik het water ergens voor mijn achterwiel vandaan komen.

Lang verhaal kort; dit was de oorzaak:

Afbeelding

Een eikeltje dat bijna vergaan was. Vast een keer in de bak gevallen..

En dat heb ik met een ijzerdraadje weggehaald. Verstopping opgelost, kofferbak niet meer nat!
E46 M3 cabriolet
G31 520d touring
BMW Cruise Bike..
-------------------------
Goede herinneringen: E21 320/6 - E21 323i - E30 318i cabrio - E39 525TDS - E39 530d touring - E61 535d touring - E93 335i cabrio - E46 330Ci cabrio - F11 520d touring

Vinnie_86

Bericht door Vinnie_86 » 08 feb 2014, 20:27

Mooi dat het zoiets simpels was :duim:
Van 0 naar bekeuring in minder dan 10sec.

E46 320td compact 180pk 431nm.

ray001

Bericht door ray001 » 02 jan 2021, 13:00

Om dit topic weer beetje nieuw leven in te blazen is er nog een manier om te proberen de afwatering open te krijgen.

Zoek met een stukje ijzerdraad het afwatergaatje op.
Indien gevonden, pak gewoon een groot rietje waar je normaal je limonadeglas leeg drinkt, althans kinderen.
Pak een rietje waar je het einde kunt buigen om een hoekje, en zorg dat dit ong. 2 cm lang is.
Zorg dat rietje minimaal 25/30 lang is, plak er desnoods 2 aan elkaar met ductape, werkt goed.

Geleidt dit rietje zo dat je hem in het afvoergaatje krijgt zoals je met je ijzerdraad ook doet.
Blaas nu heel rustig door het rietje, de kans dat de luchtdruk het gat ontstopt is zeer groot, bij mij werkte dit beter dan met draadje in het afvoergaatje.
Als er al beetje water in de bak staat zal dit beter gaan omdat je iets tegendruk hebt

Doorspoelen met heet water en probleem is opgelost.

Ik ben weer helemaal blij dat mijn kofferbak droog blijft.

ray001

Bericht door ray001 » 08 jan 2021, 16:44

Afbeelding

Gisteren rubber no 34 van de afbeelding besteld.
Ik zie dat deze in de jaren gekrompen is en niet meer strak aan de rechterkant aansluit, mis gewoon 4 mm rubber daar.

Ook zit het rubber niet helemaal strak naar buiten en dat resulteert in meer water in het gootje wat uitkomt in de bak.
Hoe minder water er naar de bak KAN, des te minder kans op wateroverlast.

in ieder geval heb ik voorgenomen om minimaal 1x per maand even de afvoertjes L en R door te spoelen met warm water

wordt vervolgd..

ray001

Bericht door ray001 » 19 jan 2021, 11:49

Heb afgelopen week rubber no 34 vervangen.
Nieuwe zit veel strakker langs de kanten is is ook aan beide einden veel strakker gemonteerd.

samen met het open houden van de afwatering dus een zo goed als waterdichte cabrio nu.

kost een paar centen maar is het zeker wel waard.
Laatst gewijzigd door mieske90 op 20 jan 2021, 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Het qoute van een vorig bericht is onnodig en dus ook niet toegestaan.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”