330c op diesel of lpg?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Rubs

Re: 330c op diesel of lpg?

Bericht door Rubs » 12 jul 2012, 01:05

Vermogens afname is tegenwoordig niet tot nauwelijks meer bij lpg, kofferbak gebruik ik toch letterlijk nooit(achterbank is mn kofferbak, dus zet er ook een flinke tank in als ik het ga doen) en als ik een stukje ga trappen zet ik hem gewoon op benzine.

En wil echt een wat snellere kilometer vreter aangezien ik naast mn ww verkeer naar arnhem ook af en toe trackdays en ringdays pak en vind het sowieso wel leuk om af en toe even te kunnen gassen, maar daarnaast moet ik er wel 4x per week 200km in rijden dus beetje comfort in de vorm van lekkere stoelen is wel belangrijk. En een hard onderstel ben ik wel gewent, die ibiza is ook behoorlijk hard geveerd en ik vind dat ook fijner, bijv een renault rijden is een zweef ervaring en dat vind ik echt niet fijn.

Denk dat als m'n ibiza verkocht is ik hier even ga kijken: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=215631705

yltkdy

Bericht door yltkdy » 12 jul 2012, 08:55

Ja dat hard door rijden met die gti klopt wel, maar ik heb op de snelweg ook vaak niet de lichtste voet, maarja, dat moet dan maar gewoon. Bedankt voor de informatie!

En heb ook een tip gekregen van iemand om naast de 330 nog een oud belasting vrij dieselbarrel te kopen en moet zeggen dat dat er op papier niet eens zo stom uit ziet.
Je 330 staat mooi in de garage en maakt niet zo veel kilometers dus heeft minder afschrijving en blijft mooier en je oude 324 oid vreet de kilometers, en volgens mij zijn die dingen met hun 2.4 80 pk dieselblok nog oerdegelijk ook.
Een lichte of zware voet, daar gaat het niet zo zeer om, wel het toerenbereik waar je in rijdt.

Racehobbyisten gaan er (bijna) allemaal prat op zoveel mogelijk toeren te maken, wat je reinste flauwekul is. Je verliest er namelijk alleen maar tijd door.

Professionele racers zie je ook nooit doorplanken tot het maximale toerbereik. Die races in "the reasonable prices car" in top gear zijn er ook een heel mooi voorbeeld van. Let maar eens goed op welke personen het snelst zijn. Het zijn niet de personen die de auto iedere keer in die toerenbegrenzer duwen, dat kan ik je wel vertellen

Met die oude 324, dat zou ik ook nooit doen. Je gaf aan veel kilometers te gaan maken en dan neem je zo'n auto. Het comfort was 25 jaar geleden natuurlijk niet hetzelfde als vandaag de dag. Zoals gezegd climate control en cruisecontrol zijn mijns insziens dan idd onontbeerlijk.

Er stond hier op het forum nog een oude E30 trackracer te koop, moet je even zelf zoeken omdat de zoekfunctie zo lekker werkt. Misschien moet je het omdraaien en koop je een oudere 320 of 520 (of toch 330 diesel met alle comfortopties er op voor kilometervreten. 't is maar een idee.

Sjonnie

Bericht door Sjonnie » 12 jul 2012, 09:16

Ik zou lekker op zoek gaan naar een 330Cd.

Op Lpg zou ik minder snel doen, vooral met een 330i. Dat is een auto waarbij je toch wel eens lekker wilt knallen, en dat kan nu eenmaal minder goed op gas...

Rij nu zelf tot volle tevredenheid sinds november een 330d Touring, en zou niet meer anders willen.
Vooral door het grote koppelbereik rijdt het erg prettig.

Ook flink doortrappen wil erg goed met zo'n dikke zelfontbrander. Qua verbruik rij ik ongeveer een 1:13 - 14. met voornamelijk provenciale wegen en kortere stukken. Reken je niet rijk op het verbruik van een 330d. Als het zuinig moet koop dan een 320d.

Ik zit er nog over te denken mijn 330d te chippen, dan moet het helemaal feest zijn lijkt me.

Omdat 330Cd's schaars zijn, zullen ze ook in waarde minder dalen dan een sedan.

Heb je al in Dld gekeken? Invoeren stelt niks voor en waarschijnlijk kun je daar wel wat moois vinden.
Heb mijn eigen 330d ook uit Dld gehaald.

Bij 330d's moet je letten op de vlinderkleppen, maar daar is genoeg over te vinden hier op het forum. Voro de rest de turbo, verstuivers en brandstofpomp die soms problemen kunnen geven. Dus als je kunt zien dat die al eens vervangen zijn zou dat mooi zijn.
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
'08 BMW E61 525dA T

Rubs

Bericht door Rubs » 12 jul 2012, 15:25

In duitsland valt niet veel meer te vinden als in nederland, al die cd's zijn al op gereden of hebben ruim 2 ton op de klok en als je gaat trappen met een ci schakel je gewoon over op benzine dus moet prima kunnen, gewoon een goed systeem inbouwen is het halve werk als ik dat zo lees overal.

En dat in de toerenbegrenzer janken een slecht idee is ben ik al sinds het opvoeren van brommertjes achter, dat laatste beetje dood vermogen kan je beter overslaan. Denk dat als combi zo'n benzine op gas de beste keus is, zo'n diesel met 1 op 13/14 rijden is stukken duurder dan en dat 2 auto's idee is op papier misschien voordeliger, maar hoe meer ik erover nadenk, hoe slechter het idee wordt.

yltkdy

Bericht door yltkdy » 12 jul 2012, 18:44

kijk, als je dat allemaal in de gaten hebt, zie ik geen problemen als jij op gas gaat rijden. geef het aan wat je wilt bij het inbouwstation en ze kunnen het voor je instellen. Alleen dat automatisch overschakelen naar benzine in het hogere toerenbereik.... ik weet niet of je daar nou zo happy mee moet zijn. Het systeem moet dan toch echt wel perfect werken.

Rubs

Bericht door Rubs » 12 jul 2012, 19:23

Ja en het zal maar net niet werken, heb ik liever een knop in het dashboard zitten.

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 12 jul 2012, 21:24

Rubs schreef: bijv een renault rijden is een zweef ervaring en dat vind ik echt niet fijn.
is tegenwoordig ook niet meer van toepassing :P hebben naast de 330i een 2011 Laguna GT staan, net zo stug als de 330i en heeft zelfs een betere wegligging :P (en kan hem redelijk bijhouden met zn 4 cilinder diesel, gechipt naar 225pk en 500nm)

Maar met trackdays houdt er dan wel rekening mee dat je toch zn grote zware tank achterin hebt zitten en je gewichtsverhouding ook niet helemaal super meer is, in ieder geval ga ik hiervanuit dat die dingen zwaar zijn :P
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

yltkdy

Bericht door yltkdy » 12 jul 2012, 22:40

Rubs schreef:Ja en het zal maar net niet werken, heb ik liever een knop in het dashboard zitten.
Die zit er sowieso altijd op natuurlijk, Je zal maar ergens rijden waar ze geen gas hebben, heb je wel een probleem -_-

woldlake
Contacteer:

Bericht door woldlake » 15 jul 2012, 08:50

yltkdy schreef:
Rubs schreef:Ja en het zal maar net niet werken, heb ik liever een knop in het dashboard zitten.
Die zit er sowieso altijd op natuurlijk, Je zal maar ergens rijden waar ze geen gas hebben, heb je wel een probleem -_-
hmmm alleen portugal is een echt probleem met mijn e46 compact heb ik wat zwaardere veren achter geplaatst en het probleem met zwaar en geen verhouding heb ik weinig last van en mijn portemonnee ziet er aan de binenkant een stuk vriendelijker. :duim:

Rubs

Bericht door Rubs » 19 jul 2012, 21:51

yltkdy schreef:
Ja, maar onder de 40 graden op benzine, boven x aantal toeren over op benzine..

En je blijft gewoon een benzinetank houden dus als je ergens komt waar geen gas is jammer dan, grootste deel van de km's maak ik toch in nederland en daar heb je genoeg pompen met lpg.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”