Turbo vuldruk te laag

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
marcelgs

Turbo vuldruk te laag

Bericht door marcelgs » 04 jul 2012, 18:53

Goedenavond

ik zet mijn bevindingen op het forum, wellicht dat iemand met dezelfde problemen er iets aan heeft. Mijn 530d had afgelopen ineens geen echte power meer. ik kwam wel aan de 120 maar het duurde even en bij inhalen ging het erg langzaam. geen rook ontwikkeling oid.
Aan de INPA en Dis gehangen: Laddruck zu niedrig. Dit betekent of turbo kapot of de bediening van de turbo. Meest waarschijnlijke oorzaak zijn poreuse slangen van het vacuumsysteem, waardoor de turbo niet aangestuurd wordt. Op zoek naar nieuwe slangen dus. Bij BMW zijn ze behoorlijk aan de prijs, dus op internet gezocht en gevonden: VW Boxer slang! Het is een vacuumslang van VW die op klassieke boxers zit. Precies de goede diameter (3,5mm) en het mooiste is de prijs van 2,95 de meter.

5 meter gehaald en gisteren het inlaatspruiststuk eraf gehaald. Daarna alle slangen vervangen en jawel richting de turbo 1 geplette slang. Zo zacht geworden dat bij de minste onderdruk hij plat werd en niets meer doorliet. Ongeveer 4m gebruikt.
2012-07-02 inlaatspruitstuk (640x480).jpg

Toe ik dit toch allemaal los had, gelijk de vlinderkleppen verwijderd en vervangen door afdichtingsplaatjes. Het zag er nog redelijk uit, maar je kunt niet weten na 300.000km. plaatjes in letland besteld (€ 29 via ebay) en binnen drie dagen in huis. past perfect. mijn auto had de 22mm uitvoering, ze zijn er ook in andere maten.
2012-07-02 inlaatspruitstuk (640x480).jpg
En passant de gloeiboegies nagemeten. 5 stuk!. vervangen dus.

Alles weer in elkaar geschroefd en proefrit. Turbo werkt weer als de beste. De verwijderde vlijderkleppen laten zich niet gelden. ook met de afgestopte kleppen loopt hij zowel warm als koud, ook stationair, mooi soepel.

Je bent even aan het schroeven maar dan heb je ook wat. En uiteindelijk vallen de kosten mee.

groeten

Marcel
Bijlagen
2012-07-02 16 inlaatspruitstuk (640x480).jpg

Gebruikersavatar
ydbmw
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 jun 2012, 16:08
Locatie: prov groningen

Re: Turbo vuldruk te laag

Bericht door ydbmw » 04 jul 2012, 19:43

Hoi Marcel,

mooie foto rep erbij en je bent heel goed bezig geweest!!!
heb je ook gelijk de slang van je egr klep getrokken en afgedicht :ja: ? :nee: ?wel doen :shine:
wat is de binnen diameter van de slang?

mooie stukje werk :duimen:

vr grt
bmw 525D e39 zilverxenon4800k philips
10watt oem led angel eyes

iedereen maakt typ fouten

marcelgs

Re: Turbo vuldruk te laag

Bericht door marcelgs » 09 jul 2012, 15:52

De egr klep functioneert nog gewoon. De inwendige diameterslang is de orignele bmw diameter van 3,5mm.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”