Sportstand of Economische?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Sim0n

Sportstand of Economische?

Bericht door Sim0n » 09 jun 2011, 17:09

Hey heren,

Zoals jullie weten heb ik een E36 Coupe 328i Aut5 uit '95.
Maar nou vroeg ik me eigenlijk af he, wat doet de sportstand nou precies?
Want zowel in de Sport als de Eco stand pakt die ze volle 6500 toeren als je de kickdown in trapt...
" Vroeger " dacht ik altijd dat de sportstand ervoor bedoeld was om hem verder in de toeren te trekken, maar dit is dus bullsh^t ben ik wel achter gekomen :P
Nou denk ik een idee te hebben wat het wel is, en dat is dat de sportstand ervoor zorgt dat de volgende versnelling eerder klaar staat.
Misschien is het lulkoek hoor wat ik nu zeg!
Maar dat idee heb ik...
Maar of die sneller is in de Sport betwijfel ik...
Hij schakeld volgens mij alleen sneller terug...
Klopt dit? Of zit ik er tooooo-taaaal naast :P?
Ook dacht ik wel is dat de Sport de volle 193 pk zou benutte en de Eco bijv maar 175....
Maar dit is het volgens mij ook niet...

Dus mij vraag is eigenlijk...
Kan iemand mij goed en duidelijk uitleggen wat nou het verschil is tussen de Sport en de Eco-stand :!?

Ik hoor het wel jongens, ik ga eten!

Greetz :zwaai:
Bmw Coupe E36 328i Executive Aut5 '95 SOLD
Bmw Cabrio E46 330i Executive '02 NEW
Ik Stel Mezelf Even Voor
Mijn Showroom E36 Coupe SOLD
Mijn Showroom E46 Cabrio NEW

Sim0n

Re: Sportstand of Economische?

Bericht door Sim0n » 09 jun 2011, 22:35

Oohh dus bijvoorbeeld in Eco bij de 2000 toeren en in de sport bij de 3000 ofzo?
Haha jaa dat die meer zuipt wil ik ongetwijfeld geloven! Hoe meer toeren hoe meer die lust :P
Ik Stel Mezelf Even Voor

Beens1

Bericht door Beens1 » 09 jun 2011, 22:37

Inderdaad denk ik ook dat dat het enige is wat er 'sportief' aan die stand is. Ik kan het bij mijn 318i automaat goed merken dat hij in de sportstand later schakeld.

Sim0n

Bericht door Sim0n » 09 jun 2011, 22:48

Oke oke oke, noujaa denk dat dit dan mijn grote vraag & antwoord is :p
Helaas moet ik nog ff wachten tot dat ik me auto gemaakt heb met de vering (pakkingen enz enz allemaal besteld morgen binnen, Zaterdag de boel maken)
En dan ga ik ff de sportstand goed teste!
Wat jullie zeggen met schakelen is kijken hoelang en hoe hoog die hem houdt in de toeren voordat die schakeld.
Ik Stel Mezelf Even Voor

Sygnus

Bericht door Sygnus » 09 jun 2011, 23:19

Als je vanaf stilstand vol gas gaat sprinten, maakt een gewone automaat mijns inziens geen onderscheid tussen de normale stand en de sportstand. Dan gaat de naald altijd tot het rood. Bij half gas schakelt hij wel later over ten opzichte van de normale stand, maar dat heeft weinig zin natuurlijk.. Anders reed je sowieso niet met half gas.

Verder schakelt de bak eerder terug bij afremmen om in de ''juiste'' versnelling te zitten, zodat deze weer klaar is om te accelereren. Het verschil zit hem dus vooral als de auto al in beweging is. Als je bijvoorbeeld op de snelweg even vlot vooruit wil komen en de bak alvast in de sportstand zet, schakelt de auto een paar versnellingen terug. Als je dat niet doet, reageert de auto pas zodra jij het gas vol intrapt.

G-Style

Bericht door G-Style » 11 jun 2011, 09:05

En wat ik nog niet heb gelezen is de winterstand: Dan vertrekt de bak in de 2e versnelling zodat je weinig/geen wielspin hebt op ijs of sneeuw :duim:
✕ 318IS E36 coupé BJ'93 Mauritius Blauw
✕ 328I E36 coupé BJ'97 Avus Blauw
✓ M3 E36 cabriolet BJ'98 Nacht Blauw

Kijk ook naar BMWFAN op FaceBook!

G-Style

Bericht door G-Style » 11 jun 2011, 14:10

Bij het facelift model zit een knop die standaard op eco staat, naar voren schuiven is sport en naar achter staat een sneeuwvlokje (aka winter). Op de :///m: smg zit deze ook alleen stel je die in door op de smg knop te drukken.
✕ 318IS E36 coupé BJ'93 Mauritius Blauw
✕ 328I E36 coupé BJ'97 Avus Blauw
✓ M3 E36 cabriolet BJ'98 Nacht Blauw

Kijk ook naar BMWFAN op FaceBook!

Sandiep

Bericht door Sandiep » 02 aug 2011, 15:05

Is die 328i aut nog een beeeeeeeetje zuinig of zuipt ie als de ****

Sim0n

Bericht door Sim0n » 02 aug 2011, 18:43

Het zuipt zoveel als jij gas geeft ;)
Een 328 is leuk, maar als je zuinig wil gaan rijden moet je een Fiesta 1.2 kopen :P
Maar ik snap je wel hoor, laat ik het zo formuleren, als je normaal rijdt....
Dus gewoon normaal/rustig optrekt rijdt je op een tank gemiddeld 400km (ik dan).
Ga je echt zitten trappen, en dan bedoel ik gewoon vlot weg rijden bij het stoplicht of af en toe ff de kickdown intrappen...
Dan haal ik de 300km nog niet eens...
Maarja mij maakt het niet uit, heb sinds 2 weken eigen werkbus, dus ik gebruik de 328 alleen in het weekend en heel soms doordeweeks.
Dus de kilometers die ik nou nog maak in de week stellen helemaal niks meer voor haha!
Voorheen moest ik 1x in de week tanken, nu 1x in de maand!
Hopa, dat scheeld nogal :P

Maarja, 328 is een heerlijk bakkie! Maar met dit soort auto's moet je niet bang zijn om het gas in te trappen omdat die dan lurkt....
Dit soort auto's moet je gewoon rijden met een big smile :whistle:
Ik Stel Mezelf Even Voor

Ramon 325 Vanos

Bericht door Ramon 325 Vanos » 02 aug 2011, 18:46

Rij maar op de autobaan 100 op eco dan staat ie in de 5 en zet je hem op sport dan gaat ie een gang terug en dan zit ie wat hoger in de toeren en trek ie wat sneller op.

mike'sbeamer

Bericht door mike'sbeamer » 15 jun 2012, 20:29

Ramon 325 Vanos schreef:Rij maar op de autobaan 100 op eco dan staat ie in de 5 en zet je hem op sport dan gaat ie een gang terug en dan zit ie wat hoger in de toeren en trek ie wat sneller op.

nu jullie het hier toch over hebben
ik heb zelf ook een automaat mij is verteld dat je niet tijdens het rijden over mag gaan van eco naar sportstand
wat is hier waar van
mij is verteld dat je eerst stil moet staan voor je hem in de sportstand zet
of is dit de grootste bullshit

Beens1

Bericht door Beens1 » 15 jun 2012, 22:24

Dat is een oud topic een fikse schop geven...

Mike:
Naar mijn inziens is een sportstand ervoor bedoelt om wanneer je net even dat sportievere setje in de rug nodig hebt om bijvoorbeeld iemand in te halen. Daarom zou ik niet weten waarom je eerst stil moet gaan staan om hem in sportstand te zetten.
Ik heb in mijn wagen een automaatbak, waarbij je ook zelf kunt schakelen. Dat doe je ook tijdens het rijden omschakelen, dat kan gewoon. Ik gebruikt die optie nog wel eens om even snel te kunnen inhalen.

deepbass909

Bericht door deepbass909 » 02 jul 2012, 16:08

Niet gehinderd door enige ervaring met automaten, kan ik 1 ding sowieso melden. Omschakelen van de standen gebeurd 100% elektronisch. Zou je het rijdend niet mogen, zou het rijdend ook geblokkeerd zijn.
Voor zover ik weet, veranderd de stand hoe de computer reageert. Of het merkbaar is, zal waarschijnlijk afhankelijk zijn van o.a. de conditie van de bak. Ik heb al meerdere keren gelezen dat een automaat na revisie compleet anders reageerde dan ervoor. Verschillen als dat het schakelen compleet soepel werd na revisie. Dus redelijke kans dat na revisie het verschil tussen sport en eco ook weer duidelijker merkbaar wordt.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Performance en tuning”