stroomuitval 545i

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
PeterK
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2012, 17:16

stroomuitval 545i

Bericht door PeterK » 28 jun 2012, 17:31

Hallo wie kan mij helpen?
Tijdens een lange warme rit begon op de snelweg mijn navigatie/control display aan en uit te gaan. Werd op gegeven moment zelfs geheel zwart. Na 5 min viel de ABS uit, de DCS en de stuurbekrachtiging. Ik heb ook (kort) een accu teken gezien.
Gelukkig kon ik een parkeerplaats bij een pompstation oprijden. De automaat bonkte bij het in drive en reverse zetten.
Auto uitgezet en weer direct geprobeeerd te starten echter geen resultaat, leek op onvoldoende stroom voor de startmotor.
Met de garage en anwb gaan bellen. Geen duidelijk antwoord. Na 20 min weer gestart en was er NIETS aan de hand.
Wel de aktivelenkung volgens boekje weer opnieuw gactiveerd en de tijd opnieuw moeten instellen.
Motor gaf heel veel warmte en rook een beetje alsof er iets te heet is geworden.
Een jaar geleden hetzelfde probleem gehad. Dealer zei toen dat het de accu was. Ik heb daar een nieuwe accu aangeschaft.
Stel jullie hulp zeer op prijs.
Peter

Gebruikersavatar
BMW_Lover
Berichten: 1384
Lid geworden op: 08 feb 2011, 12:36
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: stroomuitval 545i

Bericht door BMW_Lover » 28 jun 2012, 20:53

Mijn eerste idee zou ook de accu zijn.
Light travels faster than sound...
which is why most people appear brilliant until you hear them.

Afbeelding

yltkdy
Berichten: 430
Lid geworden op: 12 feb 2012, 00:41
Locatie: Kamperland

Re: stroomuitval 545i

Bericht door yltkdy » 28 jun 2012, 23:07

Een accu kan je controleren als je een multimeter heb. De accu moet boven de 11,5 volt staan om de auto goed te laten functioneren. Normaal gesproken moet hij boven de 12 volt staan. Is dit niet het geval moet je hem laden met een acculader of door de motor minimaal een half uur op 1300 toeren te laten draaien. Beste is dan uiteraard om gewoon een stuk te rijden.

Meet na het laden de accu weer. de waarde moet duidelijk hoger zijn als voor het laden. Wacht een uur of twee en meet dan nog een keer. Als de accu dan weer een volt lager staat is hij aan vervanging toe. (althans zou ik doen.)

Maar je zegt een branderige lucht te ruiken. Een bekend euvel bij de E60 is de MASSAKABEL deze kan voor allerlei niet herleidbare problemen zorgen en ook voor branderige luchten omdat de loop van de spanning niet goed is en kan startmotoren ed naar de vaantjes helpen en voor uival zorgen van alle functies die stroom gebruiken. Als het goed is zou je hier ook een brandbrief over hebben ontvangen.

TERUGROEPACTIE BMW
26 maart 2012 19:24


BMW roept wereldwijd meer dan een miljoen auto’s terug vanwege mogelijk brandgevaar. Het gaat om alle modellen van de 5-serie en 6-serie gebouwd tussen 2003 en 2010.
Het euvel doet zich voor in de kofferruimte. Een afdekplaatje van de accukabel (bij BMW ligt de accu achterin) zou niet goed zijn gemonteerd en kan in het ergste geval vlam vatten. De fabrikant informeert alle bestuurders via een brief. In totaal gaat het om 1,3 miljoen auto’s wereldwijd. De reparatie neemt een klein half uur in beslag en is uiteraard kosteloos.

irishsoul
Berichten: 30
Lid geworden op: 15 jan 2012, 21:36

Re: stroomuitval 545i

Bericht door irishsoul » 29 jun 2012, 06:47

Misschhien even een korte uitleg waar de branderige lucht vandaan kwam. Zoals hierboven gezegd is de massakabel in de kofferbak aanwezig maar je spreekt over warmte en brandlucht bij de motor?

Naast de genoemde massakabel zou ik de dynamo als verdachte aanwijzen.

Indien deze niet meer bijlaadt trekt hij de accu leeg en gaat de auto in noodloop. De genoemde multimeter kan ook hierbij gebruikt worden. De spanning van accu en laadstroom van de dynamo zou naar mijn weten rond de 14,4 V moeten liggen. Bij 12 of minder kunnen de beschreven problemen optreden.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”