Radiator ventilator erg luid bij stilstaan

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
JzAero

Radiator ventilator erg luid bij stilstaan

Bericht door JzAero » 26 jun 2012, 15:50

Beste forumleden,

Ik rijd regelmatig met ramen open in warm weer. Na een tijd stil te hebben gestaan op idle, begint de fan na 1500 toeren erg te blazen. Het is hoorbaar bij accelereren maar ook bij stilstaand gas geven. Na een korte tijd rijden (dus genoeg koude lucht) is de fan stil, ook na 1500 toeren en ook als ik stil sta. Na een tijd stilstaan komt het weer terug. Nu weet ik dat dit misschien een beginnend defect kan zijn aan de ventilator, ik heb eerder al een probleem gehad met de koeling, zij het niet schadelijk. Het koelreservoir was lek en hij stond op tijd stil. Dit symptoom van de ventilator schijnt nog niet echt een probleem te zijn voor mijn auto qua koelen, de temperatuurmeter is nooit boven het middelste streepje te komen, maar ik wil geen eventuele schade riskeren natuurlijk.

Nu mijn vraag, iemand die hier ervaring mee heeft en mij hier ook mee kan helpen (eventueel tegen vergoeding)? Ik heb namelijk zelf geen plek en verstand hiervan om dit probleem op te lossen. Wie weet wat ik hiervoor moet vervangen?

Mvg,

Jeffrey

JzAero

Re: Radiator ventilator erg luid bij stilstaan

Bericht door JzAero » 26 jun 2012, 18:38

Hier nog een extra video voor het idee.

Eerst is het blok koud en aan de ventilator te zien is deze ook stabiel. Volgens mijn monteur ligt het aan de visco koppeling/vin die onder de kap van de radiateur zit, aan mijn verhaal te horen dan. Hij heeft er nog niet naar gekeken. Wat denken jullie? Danish zei al dat mijn auto van buiten erg luid als een stofzuiger klinkt en geef hem eens niet gelijk :P Wat een pokkeherrie komt er uit het vooronder. Voor de rest lijkt het blok luid te tikken, maar is hij verder als hij dicht is gewoon goed stil dus daar is niets mis mee! Komt meer doordat de telefoon te dicht op het mechanisme zit.

thedutchone

Bericht door thedutchone » 26 jun 2012, 20:55

ik heb precies hetzelfde :)

Beens1

Bericht door Beens1 » 26 jun 2012, 21:09

Hebben die type motoren weer een viscokoppeling dan?
Klinkt wel Mercedes-achtig, die hebben dat ook vaak.

JzAero

Bericht door JzAero » 26 jun 2012, 21:09

@thedutchone: Heb je er ooit over nagedacht om er iets aan te doen? Het kan namelijk zijn dat het een beginnend defect is. Wordt best wel snel gek van dit soort dingen. Hoop er iets op te vinden, als dat lukt zal ik het hier posten, maar als iemand anders een goede oplossing heeft dan stel ik mij graag open voor suggesties ;)

@Beens1: Dat weet ik dus niet, maar ik heb op andere fora ook wel iets gelezen over de 'fan clutch'. Is dit er ooit uit gehaald bij BMW? Ik vind het als een vrachtwagen klinken hahaha :gek: en omdat het vergeleken met andere E46's erg luid is wil ik er wel even op wagen om iets aan te doen ;)

thedutchone

Bericht door thedutchone » 27 jun 2012, 00:23

JzAero schreef:@thedutchone: Heb je er ooit over nagedacht om er iets aan te doen?
Ja precies, heb het eigenlijk nog maar net, toen de temperaturen opliepen, het werd warmer buiten & gebruik altijd de airco, dan moet hij inPrincipe dubbel koelen, ging er dus vanuit dat het zo hoort. + als het warm is en als je een aardig eind hebt gereden doet hij het ook Verder de moter blijft mooi op temperatuur geen gekke dingen. Als het wat koeler buiten is dan doet hij het niet namelijk.

yltkdy

Bericht door yltkdy » 27 jun 2012, 01:25

Ik hoor eigenlijk niets wat mij verontrust hoor. Het is ook allemaal heel normaal wat jullie omschrijven. Door de warmte buiten en de zon wordt de motor zo warm dat de thermostaat openen alleen niet meer voldoende is om de motor op bedrijfstemperatuur te houden dus komt de fan erbij. Is de motor weer voldoende afgekoeld slaat de fan weer af. Niets om je zorgen over te maken. Zeker als je stilstaat heeft de motor geen rijwind en heeft hij de fan nodig om toch koel te blijven. Net zoals jij in de auto de aanjager wat harder zet als het warm is. Een ventilator bij je thuis gaat ook meer herrie maken als hij harder wordt gezet maar dat toerental is niet vergeleken met het aantal toeren wat deze fans draaien.

De fan is niet electrisch en draait dus geen vast toerental zoals je blijkbaar gewend ben maar draait mee met het toerental van de motor en maakt dus meer herrie bij een hoger toerental. Allemaal heel normaal.

Vroeger (toen de politie nog op varkens rondreden) had je van die ouderwetse autobussen en die fans draaiden ook mee met de motoren. Dat kon janken dat het horen en zien je verging.
(je hoort het nu nog wel eens bij die Mercedes Sprinter bussen) Soms deden ze daar wel eens wat aan met een beurt maar meestal was het met een paar weken toch weer terug. Vervelend misschien, maar volgens mij niets om je druk om te maken. VInd het wel ruig klinken eigenlijk. ;) :gekdoen: :driving:

stefan328

Bericht door stefan328 » 27 jun 2012, 04:30

+1 is gewoon dood normaal geluid. Ik weet bij welke garage je bent geweest? Het is puur dat de van extra gaat mee koelen. Dat maakt dat het net of je een vliegtuig heb. Je moet ook bedenken dat de 6 cilinders (is groot blok)een enorme warmte opwekt die moet hij gewoonweg kwijt moet. De eertse keer dat ik het hoorde stond ik ook even vreemd te kijken. Maja niks aan de hand dus! :duim:

Auke

Bericht door Auke » 27 jun 2012, 07:21

Prima geluid als de visco koppeling maximaal koppelt! Niks aan doen dus!

JzAero

Bericht door JzAero » 27 jun 2012, 07:23

Thanks voor de reacties en het meedenken jongens! Ik snap dat het normaal is dat de fan aanslaat, maar het lijkt er wel op dat hij het met grotere regelmaat doet in vergelijking met andere zescilinders die ik weleens rijd/gereden heb. Denk hierbij aan E60 530i & 525i en een E46 323i. Ook de intensiteit waarmee hij dat doet is in mijn ogen wat vreemd maar als dat normaal is stelt dat mij natuurlijk wel gerust. Het klinkt alleen zo raar als je in een tunneltje even je motorgeluid wilt horen en dan plots een vliegtuig door de tunnel hoort jagen ;) hahahaha

PS: Dan met een gerust hart weer 60km voor de boeg over 5 minuutjes :driving: !

Auke

Bericht door Auke » 27 jun 2012, 16:42

Je kan t ding beter te vaak dan te weinig hoor, hoor je m niet dan krijg je andere problemen...
Wat je wel kan doen is het koelvloeistof niveau controleren. Als deze te laag is zal de motor en dus ook de visco door warme afgifte warmer worden. Hierdoor zet de vloeistof in de visco uit zodat de visco meer graag "grijpen" en de fan dus harder gaat draaien.

JzAero

Bericht door JzAero » 27 jun 2012, 16:59

Ik heb hem gister gecheckt, omdat de vloeistof kort geleden bij de BMW dealer is bijgevuld na een pechgeval is hij nog gewoon vol, staafje steekt er in ieder geval goed uit. Ik heb daar inderdaad wel over gelezen dat te weinig koelvloeistof een probleem kan zijn voor de koppeling, maar het verklaart mij nog niet echt waarom het zo luid is. Hij heeft hier al best lang mee gereden geloof ik (sinds ik hem heb denk ik wel), maar omdat ik eerder al een probleem had met de radiateur ben ik iets meer geneigd om daar meer naar te kijken. Onder andere omdat de dealer in Bocholt, waar ik dus gestrand was, zei dat ik de gehele koelunit moest vervangen, maar daar ben ik niet achterna gegaan. Wel 'leuk' trouwens, dat was mijn allereerste onderhoudsstempel ooit en wel eentje om nooit meer te vergeten :P wat een beleving was die dag ondanks het pechgevalletje.

thedutchone

Bericht door thedutchone » 27 jun 2012, 17:04

:duimen:

buutnhuus

Bericht door buutnhuus » 27 jun 2012, 20:31

alleen de fan is bij mijn weten gewoon electrisch, dus wel een vast toerental. visco koppeling is van de e36 en dan de oudere motoren voor zover ik weet.
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008

Auke

Bericht door Auke » 27 jun 2012, 21:45

Ik dacht ook dat het iets van de oudere motoren was, echter is bij hem duidelijk op het filmpje een riem aangedreven visco te zien!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”