type 1 en type 2 E30 ?
type 1 en type 2 E30 ?
Hoi allemaal.
Ik ben vandaag een E30 type 2 tegengekomen voor een leuke prijs en was eens even nieuwsgierig naar het verschil tussen de type 1 en 2. De auto in kwestie heeft namelijk al aardig wat kilometers achter de rug maar hij rijd naar eerste indruk wel erg goed dus ik zat te denken om hem te kopen om mee te rijden zolang die het doet en dan heb ik mooi een onderdelen auto of project motor swap !
Maar omdat ik dus zelf een type 1 E30 heb vroeg ik mij af kan ik de meeste onderdelen daadwerkelijk oversschroeven of word dat alom teleurstelling en passen er maar 1 of 2 dingen die toevallig hetzelfde gebleven zijn ?
En wat zijn verder nog de belangrijke verschillen in techniek behalve de overstap van carburateur naar injectie ?
Hoor heel erg graag wat jullie mij allemaal kunnen vertellen en alvast heel erg bedankt !
Mvgr,
Martin
Ik ben vandaag een E30 type 2 tegengekomen voor een leuke prijs en was eens even nieuwsgierig naar het verschil tussen de type 1 en 2. De auto in kwestie heeft namelijk al aardig wat kilometers achter de rug maar hij rijd naar eerste indruk wel erg goed dus ik zat te denken om hem te kopen om mee te rijden zolang die het doet en dan heb ik mooi een onderdelen auto of project motor swap !
Maar omdat ik dus zelf een type 1 E30 heb vroeg ik mij af kan ik de meeste onderdelen daadwerkelijk oversschroeven of word dat alom teleurstelling en passen er maar 1 of 2 dingen die toevallig hetzelfde gebleven zijn ?
En wat zijn verder nog de belangrijke verschillen in techniek behalve de overstap van carburateur naar injectie ?
Hoor heel erg graag wat jullie mij allemaal kunnen vertellen en alvast heel erg bedankt !
Mvgr,
Martin
Re: type 1 en type 2 E30 ?
Als het een 4-cilinder is, heb je grote kans dat je met een ander blok te maken krijgt.
De type 1 heeft vaak een blok met distributie-ketting en de type 2 heeft vrijwel altijd een blok met een distributie-riem.
Verder weet ik van de techniek niet zoveel, maar de bouw van de wagen is wel iets anders. De achterlichten hebben bv een ander maat. (type 1 heeft kleinere)
De type 1 heeft vaak een blok met distributie-ketting en de type 2 heeft vrijwel altijd een blok met een distributie-riem.
Verder weet ik van de techniek niet zoveel, maar de bouw van de wagen is wel iets anders. De achterlichten hebben bv een ander maat. (type 1 heeft kleinere)
Re: type 1 en type 2 E30 ?
Motorisch kan alles. De achterzijde is compleet anders van een type 2. Carrosserie is anders aan de achterzijde. Dat wil niet zeggen dat je de achteras niet zou kunnen gebruiken. Dat kan wel. Schokdempers en veren.
Persoonlijk zou ik nooit gaan wisselen van een type 2 naar 1 of andersom. Je hebt nu een goede en compleet originele e30 type 1. Hij wordt er niks meer waard door swappen of ander motorgesleutel (alleen maar veel minder).
Als ik jouw was zou ik de witte in een goede staat verkopen en op zoek gaan naar een 6 pitter e30 type 2. Daar kun je alles voor krijgen om je machine te maken naar wat je zelf wilt. De e30 type 1 is nu eenmaal de wat ouderwetsere e30 die zijn charme nu eenmaal heeft. Dat versleutel je niet meer.
Persoonlijk zou ik nooit gaan wisselen van een type 2 naar 1 of andersom. Je hebt nu een goede en compleet originele e30 type 1. Hij wordt er niks meer waard door swappen of ander motorgesleutel (alleen maar veel minder).
Als ik jouw was zou ik de witte in een goede staat verkopen en op zoek gaan naar een 6 pitter e30 type 2. Daar kun je alles voor krijgen om je machine te maken naar wat je zelf wilt. De e30 type 1 is nu eenmaal de wat ouderwetsere e30 die zijn charme nu eenmaal heeft. Dat versleutel je niet meer.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


Re: type 1 en type 2 E30 ?
Nou de witte is sowieso niet te koop hoor DW 70 ! Er is niemand die zoveel geld heeft hoor
Maar bedankt voor de informatie in ieder geval het is me wel wat duidelijker allemaal.
Het leuke van de type 2 die ik gezien heb is dat de carrosserie er erg goed uitziet dus er is zeker wel wat leuks van te maken lijkt me !
Dus ik heb maar een bod gedaan en dat is geaccepteerd dus ik ga hem morgen ophalen het is trouwens niet mijn bedoeling om de motor uit de type 2 in de type 1 te hangen hoor ik ben hartstikke tevreden met de M10 motor ik zat eerder te denken om een andere motor in de type 2 te hangen misschien inderdaad een leuke 6 cilinder maar dat ga ik allemaal nog uitzoeken als ik hem eenmaal echt heb.
Trouwens nog een vraagje in de type 2 zit een knopje naast de achterruit verwarming met 2 pijltjes die naar elkaar toe wijzen ??? Wat kan dit zijn ? Ik zat zelf te denken of aan spiegel verwarming of een sper differentieel maar dit laatste lijkt me nogal ver gezocht of niet ?
Mvgr,
Martin

Maar bedankt voor de informatie in ieder geval het is me wel wat duidelijker allemaal.
Het leuke van de type 2 die ik gezien heb is dat de carrosserie er erg goed uitziet dus er is zeker wel wat leuks van te maken lijkt me !
Dus ik heb maar een bod gedaan en dat is geaccepteerd dus ik ga hem morgen ophalen het is trouwens niet mijn bedoeling om de motor uit de type 2 in de type 1 te hangen hoor ik ben hartstikke tevreden met de M10 motor ik zat eerder te denken om een andere motor in de type 2 te hangen misschien inderdaad een leuke 6 cilinder maar dat ga ik allemaal nog uitzoeken als ik hem eenmaal echt heb.
Trouwens nog een vraagje in de type 2 zit een knopje naast de achterruit verwarming met 2 pijltjes die naar elkaar toe wijzen ??? Wat kan dit zijn ? Ik zat zelf te denken of aan spiegel verwarming of een sper differentieel maar dit laatste lijkt me nogal ver gezocht of niet ?
Mvgr,
Martin
Re: type 1 en type 2 E30 ?
de knop met 2 pijltjes naar elkaar toe is de schietstoel...
Geen idee kerel.
Jij zult geen e-diff hebben. Dat weet ik zeker.
Allez...we zullen hem wel zien hiero.
Geen idee kerel.

Jij zult geen e-diff hebben. Dat weet ik zeker.

Allez...we zullen hem wel zien hiero.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


Re: type 1 en type 2 E30 ?
Goeie!dw70 schreef:de knop met 2 pijltjes naar elkaar toe is de schietstoel...

Ik heb ook nog even gezocht, maar kan helaas niets vinden...

Re: type 1 en type 2 E30 ?
Nou het dak zit er nog in hoor nadat ik op het knopje drukte dus dat is hem niet hahahaha !
Waar heb je dat gecheckt dan beens ? Ik kon nergens een lijst vinden met alle knopjes van de E30 bestaat die soms ook nog ?
Mvgr,
Martin
Waar heb je dat gecheckt dan beens ? Ik kon nergens een lijst vinden met alle knopjes van de E30 bestaat die soms ook nog ?
Mvgr,
Martin
Re: type 1 en type 2 E30 ?
Gewoon gekeken bij E30's die te koop staan op internet (via foto's dan). Kijken of er een knopje naast die anderen zit en wat er dan precies op staat. Weet niet of daar überhaupt wel een lijst voor is.
Re: type 1 en type 2 E30 ?
Ja op die manier had ik het ook al geprobeerd maar inderdaad weinig geluk gehad !
Ik zal binnenkort wel eens kijken of ik de kabeltjes kan volgen
Ik zal binnenkort wel eens kijken of ik de kabeltjes kan volgen

Re: type 1 en type 2 E30 ?
Weet niet wat je bedoeld met pijltjes die naar elkaar toewijzen, eerste waar ik aan dacht was dit:
http://bavarianretro.com/prestashop/pro ... product=49
http://bavarianretro.com/prestashop/pro ... product=49

Re: type 1 en type 2 E30 ?
Nee sorry corpse dat is hem niet ! ik zal binnenkort eens zien of ik een fotootje kan maken !
Re: type 1 en type 2 E30 ?
Hoi allemaal.
Ik had even een vraag over de nieuwe E30 hoop dat jullie mij kunnen helpen !
Als je met auto rijd hoor je een schrapend geluid ietswat aan de rechterkant achterin de auto.
En hoe harder je gaat des te harder het geluid ongeacht van toerental van de motor of versnelling of koppeling in of uit getrapt.
Nu dacht ik zelf eerst aan het wiellager rechts achter maar als ik aan het wiel draai opgekrikt hoor je het geluid meer in het differentieel. En ik heb gevoeld naar speling op het achterwiel maar het lukt mij niet om er beweging in te krijgen en ook op de as van wiel naar diff zit geen speling van onder naar boven of van voor naar achter.
Je kunt de as wel een beetje naar links of rechts bewegen tussen het wiel en diff maar dit lijkt mij normaal toch ?
Dus wat is wijsheid ? Moet ik het wiellager toch maar eens beter onder de loep nemen of zou het een lager in het diff zijn ? Of misschien een compleet kapot diff ?
Wat ook belangrijk is is om te vermelden de olie in het diff zit prima op peil en ziet er ook nog zo goed als nieuw uit dus hij is naar mijn idee niet droog gedraaid !
En in de remtrommels zat wel wat zwart stof zeg maar maar ik denk dat dit gewoon rotzooi is van de remschoenen en niet van een lager.
Hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken en alvast heel erg bedankt voor reacties !
Mvgr,
Martin
Ps, Ik las trouwens ook op internet dat een kapot wiellager te herkennen is als je door een linker of rechter bocht gaat dat hij dan pas zou moeten gaan piepen maar dit is dus hier niet van toepassing de rijrichting maakt ook niks uit kwa geluid !
Ik had even een vraag over de nieuwe E30 hoop dat jullie mij kunnen helpen !
Als je met auto rijd hoor je een schrapend geluid ietswat aan de rechterkant achterin de auto.
En hoe harder je gaat des te harder het geluid ongeacht van toerental van de motor of versnelling of koppeling in of uit getrapt.
Nu dacht ik zelf eerst aan het wiellager rechts achter maar als ik aan het wiel draai opgekrikt hoor je het geluid meer in het differentieel. En ik heb gevoeld naar speling op het achterwiel maar het lukt mij niet om er beweging in te krijgen en ook op de as van wiel naar diff zit geen speling van onder naar boven of van voor naar achter.
Je kunt de as wel een beetje naar links of rechts bewegen tussen het wiel en diff maar dit lijkt mij normaal toch ?
Dus wat is wijsheid ? Moet ik het wiellager toch maar eens beter onder de loep nemen of zou het een lager in het diff zijn ? Of misschien een compleet kapot diff ?
Wat ook belangrijk is is om te vermelden de olie in het diff zit prima op peil en ziet er ook nog zo goed als nieuw uit dus hij is naar mijn idee niet droog gedraaid !
En in de remtrommels zat wel wat zwart stof zeg maar maar ik denk dat dit gewoon rotzooi is van de remschoenen en niet van een lager.
Hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken en alvast heel erg bedankt voor reacties !
Mvgr,
Martin
Ps, Ik las trouwens ook op internet dat een kapot wiellager te herkennen is als je door een linker of rechter bocht gaat dat hij dan pas zou moeten gaan piepen maar dit is dus hier niet van toepassing de rijrichting maakt ook niks uit kwa geluid !
Re: type 1 en type 2 E30 ?
schrapende/gierende geluiden bij een achterwiel aangedreven auto is niet ok.
Als je het geluid al kunt aanwijzen bij wijze van gaat het ook in die richting.
Even een second opinion vragen bij een locale garagist.
Als je het geluid al kunt aanwijzen bij wijze van gaat het ook in die richting.
Even een second opinion vragen bij een locale garagist.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 


Re: type 1 en type 2 E30 ?
Hoi dw70 !
Bedankt voor je reactie ! Ik heb maar besloten om de aandrijf asjes tussen diff en wiel eens los te maken zodat ik die wielen onafhankelijk kon draaien van het diff.
Nu draaien allebei de wielen naar mijn idee perfect rond maar als je aan het diff draait hoor je hem echt kraken en moeilijk doen daar binnen in en hij draait ook erg moeilijk rond vind ik !
Dus ben maar begonnen om het diff eruit te slopen en dan te kijken of ik hem kan fixen of vervangen.
Is het nog een goed idee om een andere verhouding te nemen ten behoeve van zuinig rijden of juist een ander diff voor lekker snel optrekken ? Of heeft dit te veel nadelige gevolgen ?
Alleen nog (even) een heel erg vast geroeste bout los maken en dan zou die er zou uit moeten kunnen !
Mvgr,
Martin
Bedankt voor je reactie ! Ik heb maar besloten om de aandrijf asjes tussen diff en wiel eens los te maken zodat ik die wielen onafhankelijk kon draaien van het diff.
Nu draaien allebei de wielen naar mijn idee perfect rond maar als je aan het diff draait hoor je hem echt kraken en moeilijk doen daar binnen in en hij draait ook erg moeilijk rond vind ik !
Dus ben maar begonnen om het diff eruit te slopen en dan te kijken of ik hem kan fixen of vervangen.
Is het nog een goed idee om een andere verhouding te nemen ten behoeve van zuinig rijden of juist een ander diff voor lekker snel optrekken ? Of heeft dit te veel nadelige gevolgen ?
Alleen nog (even) een heel erg vast geroeste bout los maken en dan zou die er zou uit moeten kunnen !
Mvgr,
Martin
Re: type 1 en type 2 E30 ?
Dag Martin,
sneller of zuiniger. Die keuze ligt bij jezelf. Nadelige gevolgen heeft het niet. Bij de e30 werd er nu eenmaal een breed scala aangeboden door de diverse motoriseringen en uitvoeringen, inclusief een 4x4 (325ix). Snel, langzaam, ertussenin.
Wat voor model wil je? Als je deze auto voor een toekomstige 6 pitter switch gekocht hebt neem ik aan dat dit een 325i zal gaan worden. Dan zou zeker een 325i gaan zoeken. Maar pas wel op met dit zeg, want er is ook een hoop bagger te koop die voor z.g.a.n. verkocht wordt. Misschien heeft iemand op het forum nog een super diff liggen.
Hier krijg je een idee.
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_3_Series_(E30)
Die witte op de wiki pagina lijkt 2 druppels op die ketel van jou? De touring identiek op de mijne (verkocht btw).
Succes.
sneller of zuiniger. Die keuze ligt bij jezelf. Nadelige gevolgen heeft het niet. Bij de e30 werd er nu eenmaal een breed scala aangeboden door de diverse motoriseringen en uitvoeringen, inclusief een 4x4 (325ix). Snel, langzaam, ertussenin.
Wat voor model wil je? Als je deze auto voor een toekomstige 6 pitter switch gekocht hebt neem ik aan dat dit een 325i zal gaan worden. Dan zou zeker een 325i gaan zoeken. Maar pas wel op met dit zeg, want er is ook een hoop bagger te koop die voor z.g.a.n. verkocht wordt. Misschien heeft iemand op het forum nog een super diff liggen.
Hier krijg je een idee.
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_3_Series_(E30)
Die witte op de wiki pagina lijkt 2 druppels op die ketel van jou? De touring identiek op de mijne (verkocht btw).
Succes.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 

