E46 tijdelijk helemaal dood ..
- SubCityZero
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 20:34
- Locatie: Harlingen, Friesland, Nederland
E46 tijdelijk helemaal dood ..
Vorige week, het was 17:00, ik naam een aanloop om mijn weekend te beginnen, helaas sloeg het noodlot toe, de auto wou niet meer starten .. Ik dacht, wellicht een beetje verzopen, een uur wachten (vanaf dat moment was ik de laatste die nog aanwezig was op het werk) en nog wou de auto niet starten. ANWB erbij gehaald, deze las de auto ter plekke uit, en kreeg een melding over de nokkenas sensoren, deze ben ik zelf ook meermaals met de BMW Scanner tegen gekomen, dus ja, maar dat kon de auto niet weerhouden met starten. Uiteindelijk een booster erop, en proberen te doorstarten, NIKS. Toen de auto aanslepen, niks. Uiteindelijk heeft de beste man mij naar huis toe gesleept, en staat de E46 nu vrijwel dood aan het eind van de straat. Echter kwam ik met veel research tegen dat het vrijwel zeker was dat de auto van tijd af is. Zou goed kunnen, hoor de laatste tijd vaak wat te harde ratels uit het blok met starten.
Gisteravond de kleppendeksel eraf gehaald, en ik kwam er achter dat de ketting geleider in pak'm'beet 6 stukken onder de kleppendeksel was verspreid. (Flink stuk drus) Heb nu een nieuwe ketting geleider besteld, en dan kan ik em weer op tijd zetten met mijn oom.
Echter de vraag, waar staan de markeringen om de auto mee op tijd te zetten? Hij heeft meer verstand van een distributie riem dan van een ketting, en aangezien ik voor dit geintje niet een paar honderd ga neertellen bij de garage (waar ik de auto nu toch niet heen kan slepen), ga ik dit met mijn oom oplossen.
Hopelijk is dit de hele oorzaak van het feit dat de auto absoluut niet aan te slaan is. (Bougies werden ook telkens nat, wat uiteraard wordt veroorzaakt door niet goed getimede ontsteking logischerwijs)
Gisteravond de kleppendeksel eraf gehaald, en ik kwam er achter dat de ketting geleider in pak'm'beet 6 stukken onder de kleppendeksel was verspreid. (Flink stuk drus) Heb nu een nieuwe ketting geleider besteld, en dan kan ik em weer op tijd zetten met mijn oom.
Echter de vraag, waar staan de markeringen om de auto mee op tijd te zetten? Hij heeft meer verstand van een distributie riem dan van een ketting, en aangezien ik voor dit geintje niet een paar honderd ga neertellen bij de garage (waar ik de auto nu toch niet heen kan slepen), ga ik dit met mijn oom oplossen.
Hopelijk is dit de hele oorzaak van het feit dat de auto absoluut niet aan te slaan is. (Bougies werden ook telkens nat, wat uiteraard wordt veroorzaakt door niet goed getimede ontsteking logischerwijs)
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Re: E46 tijdelijk helemaal dood ..
http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl ... 84&lang=NL
Beste klus... ik word er toch wel een beetje bangig van, die brekende geleiders
Beste klus... ik word er toch wel een beetje bangig van, die brekende geleiders
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
- SubCityZero
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 20:34
- Locatie: Harlingen, Friesland, Nederland
Re: E46 tijdelijk helemaal dood ..
De auto heeft nu ongeveer 163.000 gelopen volgens mij zo uit het hoofd.
Echter het is gelukt de geleider erin te krijgen, het lastigste was om van de oude geleider alle 10 onderdelen te verzamelen die door de kop heen lagen.
We zijn echter nu bezig geweest met de motor opnieuw afstellen, we hebben de TIS erop nagekeken, daar stond bij dat de blokjes aan het uiteinde van de nokkenassen met de ronding naar boven moesten staan van beide assen, en dat moet je dan met een speciaal blokje eromheen nameten of ze exact goed staan, maar goed, die gereedschap hebben we helaas niet.
Maar ik heb hier even een foto toegevoegd, met de blok vanaf de voorkant, daar zie je gelijk de nieuwe geleider, maar wat moet er eigenlijk met die 'blikjes' aan de voorkant van de nokkenassen gebeuren? (Is meer een vraag van mijn oom die het meeste werk doet)

Hopelijk is het start probleem hiermee opgelost, alleen het afstellen moet even goed, maarja daar hebben we helaas die speciale gereedschap niet voor die wel op de TIS gebruikt wordt.
Echter het is gelukt de geleider erin te krijgen, het lastigste was om van de oude geleider alle 10 onderdelen te verzamelen die door de kop heen lagen.
We zijn echter nu bezig geweest met de motor opnieuw afstellen, we hebben de TIS erop nagekeken, daar stond bij dat de blokjes aan het uiteinde van de nokkenassen met de ronding naar boven moesten staan van beide assen, en dat moet je dan met een speciaal blokje eromheen nameten of ze exact goed staan, maar goed, die gereedschap hebben we helaas niet.
Maar ik heb hier even een foto toegevoegd, met de blok vanaf de voorkant, daar zie je gelijk de nieuwe geleider, maar wat moet er eigenlijk met die 'blikjes' aan de voorkant van de nokkenassen gebeuren? (Is meer een vraag van mijn oom die het meeste werk doet)

Hopelijk is het start probleem hiermee opgelost, alleen het afstellen moet even goed, maarja daar hebben we helaas die speciale gereedschap niet voor die wel op de TIS gebruikt wordt.
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Re: E46 tijdelijk helemaal dood ..
die 'blikjes' moet je met timing gereedschap op tijd zetten. net zoals de rest van je nokkenassen. en het is verstandig om je carterpan er ook onderuit te halen omdat deze vol zit met kunstof splinters/rotzooi, die weer door je olie pomp opgezogen kunnen worden als je die niet weg haalt. de lange spanbladen ook vervangen? want daar begint meestel het probleem en dan word het lichte kunststof deel stuk geslagen.
- SubCityZero
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 20:34
- Locatie: Harlingen, Friesland, Nederland
Re: E46 tijdelijk helemaal dood ..
Aangezien we geen timing gereedschap hebben, en een garage uit de buurt dit absoluut niet wilt uitlenen (heb al rondgebeld) maken we zelf de gereedschap hiervoor met aluminium etc.
En om nou een timing set zelf te kopen voor +300 euro, gaat me iets te ver.
De carterpan zal ik ook eens eronder weg halen zodra ik ermee verder ga.
Welke spanbladen bedoel je?
En om nou een timing set zelf te kopen voor +300 euro, gaat me iets te ver.
De carterpan zal ik ook eens eronder weg halen zodra ik ermee verder ga.
Welke spanbladen bedoel je?
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Re: E46 tijdelijk helemaal dood ..
ik hoop voor je dat het tijdelijk is. Starten en aanslepen van een motor die van tijd is kan nogal wat schade tot gevolg hebben.
Re: E46 tijdelijk helemaal dood ..
de timing komt bij deze(alle) motoren nouwkeurig dus hoe wil je gereedschap maken als de motor van tijd staat. ik ben bang dat je ondanks je goede bedoelingen je de motor nooit meer helemaal fris lopend krijgt en of veel vervolg storingen krijgt. de geleider die de ketting naar het krukas tandwiel geleid
- SubCityZero
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 20:34
- Locatie: Harlingen, Friesland, Nederland
Re: E46 tijdelijk helemaal dood ..
Ja snap ik, echter ben ik ver verwijderd van een garage, mijn oom is uiterst handig met auto's, en heeft de motor op tijd gezet, echter blijft de auto nog even stil staan, moet een kettingspanner bestellen.
Iets wat me vanaf het begin af aan al logisch leek, aangezien de motor alleen van tijd af kan gaan als de ketting op bepaalde momenten te slap is. En hij heeft het e.e.a getest, en zijn conclusie is dus, inderdaad, de spanner spant de ketting niet goed genoeg.
Dus morgen diverse autozaken bellen of ze een spanner hebben, en of ze die anders kunnen bestellen, en dan hopen dat de auto weer loopt.
Iets wat me vanaf het begin af aan al logisch leek, aangezien de motor alleen van tijd af kan gaan als de ketting op bepaalde momenten te slap is. En hij heeft het e.e.a getest, en zijn conclusie is dus, inderdaad, de spanner spant de ketting niet goed genoeg.
Dus morgen diverse autozaken bellen of ze een spanner hebben, en of ze die anders kunnen bestellen, en dan hopen dat de auto weer loopt.
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
- SubCityZero
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 20:34
- Locatie: Harlingen, Friesland, Nederland
Re: E46 tijdelijk helemaal dood ..
Bah .. Net de garage gebeld of ze m'n kettingspanner al binnen hebben, nog niet. 3 dagen geleden besteld, en nu komt het weekend er ook nog bij. Auto staat al anderhalve week stil, begin het rijden toch echt te missen. Heel zuur dit ..
Wat tegen kan zitten, zit tegen helaas ..
Wat tegen kan zitten, zit tegen helaas ..
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Re: E46 tijdelijk helemaal dood ..
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt en ik wilde ook mijn ketting zelf vervangen maar ja speciaal gereedschap.
De auto niet op dtc staan dat kan alleen als je een vliegwiel pen heb om je nokkas te locken. Daarnaast moet je ketting voorgespannen worden voordat je alles vast draait op je vanos unit. Die zilvere plaatsjes moesten 90 graden staan tegen over elkaar en dan vast maken. Ik heb het laten doen was 400 euro kwijt en zei moesten ook gereedschap lenen van BMW. Heb ook mijn ketting vervangen maar het start probleem is bij mij niet opgelost.
De auto niet op dtc staan dat kan alleen als je een vliegwiel pen heb om je nokkas te locken. Daarnaast moet je ketting voorgespannen worden voordat je alles vast draait op je vanos unit. Die zilvere plaatsjes moesten 90 graden staan tegen over elkaar en dan vast maken. Ik heb het laten doen was 400 euro kwijt en zei moesten ook gereedschap lenen van BMW. Heb ook mijn ketting vervangen maar het start probleem is bij mij niet opgelost.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
Re: E46 tijdelijk helemaal dood ..
Waarom heb je de vanos niet mee vervangen?.. ik zou dat echt gelijk doen anders is het zonde.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
Re: E46 tijdelijk helemaal dood ..
@Sub; originele spanner kost bij de dealer ronde de 25 Euro en is gewoon leverbaar. Blij dat ik die al vervangen heb, geen idee of de geleiders beschadigd zijn.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
- SubCityZero
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 20:34
- Locatie: Harlingen, Friesland, Nederland
Re: E46 tijdelijk helemaal dood ..
@AlexS; Ik heb ook via een garage de originele spanner besteld. Kwam neer op 30 euro totaal, maar vind ik wel meevallen. Echter wacht ik er nog op tot die geleverd is.
@Vegito; Wat kost het om de VANOS mee te vervangen? Ik heb eigelijk nog geen idee wat de VANOS precies is .. Haha .. Dat is die regelaar van de nokkenassen toch?
We hebben verder alles al op tijd staan, die blikjes 90 graden tegenover elkaar, vliegwiel gelocked, alleen zet de spanner de boel niet goed op spanning, dus vandaar dat een nieuwe kettingspanner vereist is.
Feit blijft helaas, dat ik niks met officiële tools kan doen, maar alles op gevoel moet doen, waardoor het zoveel dagen kost om het 100% zeker stapje voor stapje goed te doen enz. Ik ga niet zo'n 500 euro betalen om via het buitenland die tools te importeren, daarvoor heb ik het te weinig nodig, en heb geen garages in de buurt met die tools helaas.
Maar ik denk dat we wel een eind heen zijn nu, en maandag de spanner binnenkrijgen, dan kunnen we hopelijk de boel afronden.
@Vegito; Wat kost het om de VANOS mee te vervangen? Ik heb eigelijk nog geen idee wat de VANOS precies is .. Haha .. Dat is die regelaar van de nokkenassen toch?
We hebben verder alles al op tijd staan, die blikjes 90 graden tegenover elkaar, vliegwiel gelocked, alleen zet de spanner de boel niet goed op spanning, dus vandaar dat een nieuwe kettingspanner vereist is.
Feit blijft helaas, dat ik niks met officiële tools kan doen, maar alles op gevoel moet doen, waardoor het zoveel dagen kost om het 100% zeker stapje voor stapje goed te doen enz. Ik ga niet zo'n 500 euro betalen om via het buitenland die tools te importeren, daarvoor heb ik het te weinig nodig, en heb geen garages in de buurt met die tools helaas.
Maar ik denk dat we wel een eind heen zijn nu, en maandag de spanner binnenkrijgen, dan kunnen we hopelijk de boel afronden.
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998
Re: E46 tijdelijk helemaal dood ..
VANOS is je mechanische nokkenas regelaar/variabele kleppentiming, gaat bij elke BMW met VANOS rond de 150-200k km wel kapot. Een VANOS reparatie bij de dealer betekent geloof ik 2500-3000 euro voor unitvervanging. Zij doen niet aan revisies, bij geen enkele reparatie overigens. Echter kan dat een stuk goedkoper, waarbij je slechts de seals vervangt. Deze zijn niet OEM BMW, die levert ze niet, maar kan je volgens mij ergens bestellen. Die plaats je dan ervoor in de plaats en je blok loopt dan weer als een zonnetje. Specialist doet het voor 600-700 euro. Zelf doen is alleen kosten van onderdelen uiteraard. Kan even niets vinden op dit forum doordat Google niet juist verwijst.
Niet helemaal zeker of dit een juiste handleiding is.
KLIK
Niet helemaal zeker of dit een juiste handleiding is.
KLIK