12v geschakeld kofferbak?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
DutchPlayer

12v geschakeld kofferbak?

Bericht door DutchPlayer » 05 mei 2011, 16:09

Beste mensen,

Ik wil een sigarette aansluiting in mijn kofferbak aansluiten. Ik ben dus opzoek naar een geschakelde 12v eentje die geen stroom meer geeft als het contact uit staat.

Ik heb nu rechts lopen zoeken in de achterbak en vind alleen een geschakelde 12v van de achteruit verlichting maar dan moet mn verlichting altijd aanstaan.

Dus ik de heletijd met de multimeter in de weer maar nog niks kunnen vinden, dus maybe heeft een van jullie nog sugesties. Heb niet zo een zin lange kabels te gaan trekken ;)

Dnl

Re: 12v geschakeld kofferbak?

Bericht door Dnl » 05 mei 2011, 16:28

Rene08 was dat :!..

Rene08

Bericht door Rene08 » 05 mei 2011, 16:31

Dit heb ik laatst idd gedaan. Zoals hierboven beschreven.

Mijne heeft idd constante spanning. Wat erg handig is voor bijvoorbeeld een koelbox achterin.

Als je het geschakeld wilt hebben zou ik het ook niet zomaar ergens aftappen. Alles in de auto is gezekerd, en op de juiste spanning. Dus als jij af gaat tappen en daarna teveel spanning gaat trekken gaat er een zekering stuk die daar niet voor gemaakt is. Kortom, als je het geschakeld wilt hebben zul je kabels moeten trekken en een zekering bij moeten plaatsen in je dash.

Gr. René

DutchPlayer

Bericht door DutchPlayer » 05 mei 2011, 19:07

Bedankt voor de reakties mensen! Het is idd hoofdzakelijk voor de koelbox, maar wilde em dus geschakeld hebben omdat ik bang ben dat ik em vergeet los te halen wanneer ik even ergens stop en dat hij dan mn accu leeg trekt. |Ik heb geen idee hoe snel hij dat zou doen :)

Maar idd nu direkt op de accu aangesloten en dat werkt verder wel prima, zit een 10 amp zekering tussen dus dat moet wel goed zijn. Van de zomer even kijken of ik dit wil gaan aanpassen door een geschakeld iets, moet mn CarPC ook nog voorzien van prik maar das weer iets voor als ik terug ben iot DE.

Wil denk ik ook nog op het midden console onder de achterste asbak eeen 12V aansluiting maken, kan ik ze allemaal tegelijk geschakeld aansluiten.

Coldburn

Bericht door Coldburn » 05 mei 2011, 19:14

Tuurlijk kan dan. Je kan evt een geschakelde van je contact slot afhalen. Deze is 2.5 mm² als ik me niet vergis en dik genoeg. Alleen hoe meer 12 aansluitingen je maakt en hoe meer je aansluit hoe eerder je accu leeg is. Met een koelkast die aan staat kom je de nacht niet goed door. Zolang je motor draait is er geen probleem ( dus geschakelde plus )

Rene08

Bericht door Rene08 » 05 mei 2011, 19:49

Als je een bijvoorbeeld een buitenland reisje maakt, en je koelbox staat er in. Dan kun je gerust een uurtje stoppen hier en daar. Je accu is niet zomaar leeg.

Neem aan dat de 12V bij de achterbank hoofdzakelijk is voor accessoires die tijdens het rijden gebruikt worden? DVD speler ofzo? Dat kan natuurlijk altijd. In je zekering kast zijn nog wel wat loze plekken over waar geschakeld 12V op staat. Deze kun je dan gebruiken om je kabels te trekken. Kan er meteen een zekering in.

fabricsman

Bericht door fabricsman » 06 mei 2011, 12:46

Maak het als Rene08 zegt en als schakeling gebruik je een relais wat je op iets met geschakelde spanning aansluit. Dan trek je hier geen stroom van maar gebruik je die puur voor het aan/uit schakelen. Een eenvoudige en effectieve manier. Misschien kan je schakelspanning pakken van een cd-wisselaar, trekhaak, verlichting oid. Niet vergeten de correcte zekering ertussen te plaatsen hè.

Succes

DutchPlayer

Bericht door DutchPlayer » 07 mei 2011, 21:20

Ik heb het half als Rene uiteindelijk gedaan :D Volgens mij is het de 12v van de accessoires geel/rood draadje, die heb ik gebtuikt. Zekering er tussen gesoldeerd van 10A en aangesloten op de 12v aansluiting. Die van mij heb ik in de accuafdek plaat gemaakt, in de hoek.

Kwam er eigenlijk vandaag pas achter, toen ik mn banden aan het bij pompen.De compressor werkte opeens niet meer nadat ik was uitgesproken met iemand op straat. Auto op eerste contact en hij deed het weer 8)

Uiteindelijk zal ik er idd even een relais tussen zetten voor de netheid. Iedergeval bedankt voor de info mannen :duim:

DutchPlayer

Bericht door DutchPlayer » 18 mei 2011, 11:38

Om weer even terug te komen op 12 geschakeld in de auto. Om het netjes te doen moet het dus vanaf de zekering kast.

Nu vroeg ik mij af, zitten daar dan loze aansluitingen waar iets op aangesloten kan worden? Of hoe moet ik mij dat voorstellen?

Wil namelijk de 12v aansluiting in de kofferbak en mn PC power aansluiting via een relais laten lopen en dan met een geschakelde plus die ik vanuit de zekeringkast gezekerd trek naar de kofferruimte. Dan is alles netjes geschakeld en gezekerd.

postbus24

Bericht door postbus24 » 18 mei 2011, 14:59

onder de midden console zit een draad met geschakelde 12v voor de inbouwtelefoon (wit/paars) mischien kan je daar wat mee ?

Stranger_

Bericht door Stranger_ » 19 jun 2011, 13:49

Rene08 schreef:Als je een bijvoorbeeld een buitenland reisje maakt, en je koelbox staat er in. Dan kun je gerust een uurtje stoppen hier en daar. Je accu is niet zomaar leeg.

Neem aan dat de 12V bij de achterbank hoofdzakelijk is voor accessoires die tijdens het rijden gebruikt worden? DVD speler ofzo? Dat kan natuurlijk altijd. In je zekering kast zijn nog wel wat loze plekken over waar geschakeld 12V op staat. Deze kun je dan gebruiken om je kabels te trekken. Kan er meteen een zekering in.
Welke lose plekken zijn dat dan?
kan je misschien de nummers vermelden?

JdM

Bericht door JdM » 19 jun 2011, 21:00

Er zit ook een geschakelde plus op de antenneversterker achterin, als je die in combinatie met een relais aansluit gaat die aansluiting uit als de radio uit gaat.

MO-G

Bericht door MO-G » 25 feb 2012, 15:29

@Dutchplayer: ben je zeker dat het geel/rood draadje geschakeld is in de kofferruimte? Vanwaar heb je deze dan afgetapt? Ik zie deze links in de koffer lopen in de kabelboom voor de cd-wisselaar etc.

@JdM: Weet je misschien ook welke kleur de geschakelde plus heeft die op de antenneversterker zit in de koffer?

Ik heb namelijk een digitale cd wisselaar geplaats van Yatour, deze heeft een 3-pin en 6-pin connector die netjes op de OEM cd wisselaar stekkers passen maar op deze module zit ook een ACC kabel die ik op een +12v moet aansluiten. Ik had deze rechtstreeks op de batterij aangesloten met een zekering tussen maar toen mijn auto 2 dagen stilstond, had die mijn hele batterij leeg laten lopen.

Bij voorbaat dank :)

Alex400

Bericht door Alex400 » 19 mei 2012, 10:45

sorry voor de megalate reply, waar zit die antenne versterker? en hoe zit hij er uit? Wil in mn touring een geschakelde 12v hebben. Heb achterin ook cd wisselaar in, maar dat is 12v continue volgens mij. Want die werkte ook zonder dat ik contact in het slot had. Iemand suggestie?

MO-G

Bericht door MO-G » 19 mei 2012, 11:33

Alex400 schreef:sorry voor de megalate reply, waar zit die antenne versterker? en hoe zit hij er uit? Wil in mn touring een geschakelde 12v hebben. Heb achterin ook cd wisselaar in, maar dat is 12v continue volgens mij. Want die werkte ook zonder dat ik contact in het slot had. Iemand suggestie?
Het maakt niet uit hoor, ik raad je aan om de bekleding achterlinks te verwijderen en dan opzoek te gaan naar een volledig witte of paars/wit gestreepte kabel. Deze zijn allebei geschakeld en ze zitten in de kabelboom die naar de cd wisselaar loopt. Beste dat je vertrekt vanuit de cd wisselaar en zo de kabels volgt tot dat je bij de grote kabelbundel komt. Succes!

Ps: Volgens mij heb je de groen/rode kabel gebruikt, deze zal na 2 dagen je batterij leeg trekken dus dit raad ik je af :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”