325Ci M54 stationair loop

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
kees roeleveld
Berichten: 64
Lid geworden op: 18 jul 2008, 21:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: 325Ci M54 stationair loop

Bericht door kees roeleveld » 08 apr 2012, 22:17

Met het in koude toestand meedraaien van de secundaire luchtpomp wordt niet alleen het stationair toerental verhoogd.
Dus de stelling "logisch want dan loopt de auto (motor) ook een stuk hoger stationair" is wat kort door de bocht.
Het is zonde om nokkenas sensoren, vanossaels of andere onderdelen zomaar te vervangen als dat niet echt nodig is.
Het feit dat veel meer eigenaren van dit type er last van hebben triggert mij op onderzoek uit te gaan.

mantisnl
Berichten: 1836
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:15
Locatie: Limburg

Re: 325Ci M54 stationair loop

Bericht door mantisnl » 09 apr 2012, 09:00

Heb je de ICV wel goed zuiver gemaakt? Zit aardig wat aangekoekte rotzooi in en het beste is natuurlijk om deze er compleet uit te krijgen.

Gebruikersavatar
Tom_
Berichten: 404
Lid geworden op: 26 mar 2011, 16:41

Re: 325Ci M54 stationair loop

Bericht door Tom_ » 09 apr 2012, 11:28

ICV partnr komt bij de M54 325 en 330 motoren overeen, dus we gaan binnenkort gewoon de mijne eens proberen. Kijken of dat verschil maakt :)

Auke
Berichten: 328
Lid geworden op: 13 mar 2010, 09:29
Locatie: Arnhem

Re: 325Ci M54 stationair loop

Bericht door Auke » 09 apr 2012, 14:09

ICV heb ik helemaal schoon gemaakt wat geen verschil gaf. komende week die van Tom is proberen! ik ben benieuwd want ik word er aardig flauw van.

honnsr
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 feb 2010, 09:11

Re: 325Ci M54 stationair loop

Bericht door honnsr » 09 apr 2012, 18:06

hebben jullie ook de gasklep zelf gereinigt?? hierin zit een zwarte rand in waardoor er minder lucht door kan, dan wat er door de computer is berekent. waardoor hij een hik geeft als je gas geeft

Gebruikersavatar
hanse46
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 feb 2008, 19:12

Re: 325Ci M54 stationair loop

Bericht door hanse46 » 09 apr 2012, 22:35

Ik heb de gasklep nog niet gereinigd nee, ook de ICV nog niet. Dus ik hoop dat het in mijn geval daaraan ligt.

Gasklep is vuil, dat heb ik al gezien en vermoed dat daar ook de vertraging op het gaspedaal vandaan komt. Ga ik binnenkort helemaal schoonmaken, samen met de ICV. Zodra er meer nieuws is, laat ik het weten. :)

TOMM
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 mar 2011, 20:15

Re: 325Ci M54 stationair loop

Bericht door TOMM » 14 apr 2012, 13:40

Ik zou hier geen sensoren voor gaan vervangen als ze geen code geven!
Zelf heb ik het ook wel ietsje als de auto koud is, net als het horen van de vanos!
Maar welke e46 heeft dat niet??
325Ci 2002 /Alpina 19"/Oem Seven 17''/M-stuur/Eibach Pro-kit/M3 interieur kiwi/M-spoilerlip/Trim-wrap/

Gebruikersavatar
hanse46
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 feb 2008, 19:12

Re: 325Ci M54 stationair loop

Bericht door hanse46 » 27 apr 2012, 14:42

Even een update: gisteravond de gasklep gereinigd, had nog carburateur cleaner staan, dat werkt perfect zeg! Gasklep is weer helemaal schoon, nieuwe pakking erop. ICV heb ik ook helemaal schoongemaakt!

Maar wat bleek nu: de luchtslang van de LMM naar de gasklep is weer op twee punten finaal gescheurd! 2 jaar geleden was het het onderste gedeelte, nu het stuk wat daarboven zit. Hij heeft dus al tijden valse lucht getrokken.

Ik heb er nog niet mee gereden want zit ziek thuis vandaag, maar zodra ik meer weet horen jullie mijn ervaringen! :)

Gebruikersavatar
hanse46
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 feb 2008, 19:12

Re: 325Ci M54 stationair loop

Bericht door hanse46 » 02 mei 2012, 16:58

Mijn ervaring nu: hij loopt super, alle problemen zijn opgelost en vooral het schakelen en optrekken gaat nu supervloeiend!! :)

Het pendelen met gas geven is ook verdwenen, hij loopt nu constant op hetzelfde toerental. Ook zakt hij niet meer zo ver weg qua toeren. Zal vooral aan de kapotte luchtslang hebben gelegen, in combinatie met de vervuilde gasklep en ICV.

Al met al: hij loopt en schakelt als nieuw, heeft nog nooit zo fijn gereden in al die jaren!

AlexS
Berichten: 996
Lid geworden op: 22 jan 2012, 19:27

Re: 325Ci M54 stationair loop

Bericht door AlexS » 02 mei 2012, 17:24

:duimen: And another happy BMW customer ! Dank voor het terugkoppelen van de oplossing!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Auke
Berichten: 328
Lid geworden op: 13 mar 2010, 09:29
Locatie: Arnhem

Re: 325Ci M54 stationair loop

Bericht door Auke » 02 mei 2012, 18:38

Fijn dat het voor jou is opgelost! Ik zit er helaas nog steeds mee. Slangen zijn bij mij niet kapot, ICV al schoongemaakt, gasklep nog niet...
Hopelijk a.s. weekend t zooitje maar weer is lostrekken en een andere ICV proberen, kan ik gelijk de gasklep schoonmaken.

TOMM
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 mar 2011, 20:15

Re: 325Ci M54 stationair loop

Bericht door TOMM » 02 mei 2012, 19:40

Had niet gedacht dat het zou werken zeg!!, ik ga het ook maar is proberen dan :shine: :shine:
325Ci 2002 /Alpina 19"/Oem Seven 17''/M-stuur/Eibach Pro-kit/M3 interieur kiwi/M-spoilerlip/Trim-wrap/

cvr
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jan 2012, 17:21

Re: 325Ci M54 stationair loop

Bericht door cvr » 02 mei 2012, 19:46

Laat hem uitlezen bij de dealer? Had eens een defecte nokkenassensor die af en toe opspeelde, nooit een lampje gezien maar kwam pas bij bmw eruit.

Auke
Berichten: 328
Lid geworden op: 13 mar 2010, 09:29
Locatie: Arnhem

Re: 325Ci M54 stationair loop

Bericht door Auke » 02 mei 2012, 20:31

Ik heb dezelfde uitlees apparatuur welke de dealer ook heeft, alle waardes van alle sensoren vallen gewoon netjes binnen hun bereik...

Gebruikersavatar
hanse46
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 feb 2008, 19:12

Re: 325Ci M54 stationair loop

Bericht door hanse46 » 02 mei 2012, 20:39

Auke schreef:Fijn dat het voor jou is opgelost! Ik zit er helaas nog steeds mee. Slangen zijn bij mij niet kapot, ICV al schoongemaakt, gasklep nog niet...
Hopelijk a.s. weekend t zooitje maar weer is lostrekken en een andere ICV proberen, kan ik gelijk de gasklep schoonmaken.
Maar mijn klachten kwamen wel exact overeen met die van jou. Met kapotte luchtslang (weliswaar afgeplakt met tape maar niet 100%) reed het al stukken beter met die schone gasklep en ICV! In je gasklephuis zit een hele rand met afzetting bij de stationair stand, als dat schoon is moet het al stukken schelen!

Heb je de luchtslangen helemaal los gehad? Ik neem aan van wel, maar ik had deze scheuren eerst ook niet gezien, zaten precies in dat geribbelde gedeelte en je kon het alleen zien als je dat iets uit elkaar trok.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”