Bandendrukcontrole

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
kos.be

Bandendrukcontrole

Bericht door kos.be » 04 apr 2012, 12:36

Ik heb in mijn iDrive wel een optie ivm bandendrukcontrole, maar krijg daar niet het silhouet van de wagen met de groene banden te zien.
Bij mij staat er enkel een stukje tekst ivm de werking en activering van de bandendrukcontrole.
Heb zojuist "bandendruk bevestigen" geselecteerd, hij gaf geen foutmeldingen en onderaan kwam er staan "status: actief", maar geen autootje :(
In mijn optielijst vind ik er alleszins geen verwijzing naar bandendrukcontrole.
Is elke E60/E61 hiermee uitgerust?
Hoe zit het als je andere velgen steekt?
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.

tom_il

Re: Bandendrukcontrole

Bericht door tom_il » 04 apr 2012, 18:36

ik heb hetzelfde als jou. Zover ik weet heeft elke 5 een bandendruk controle.

De bandendruk control meet niet de banden druk maar controleerd dmv ABS sensoren of er een verschil is in draaisnelheid van de wielen. (Een lekke band draait sneller dan een volle) . Er is dus geen sensor in de velgen.
Voor een goede werking van het systeem moet je eerste de banden op correcte druk zetten en daarna de bandendruk bevestigen.
Ook goed om weten, dit systeem detecteerd niet als de banden gelijktijdig druk verliezen. Je dient dus nog steeds regel matig je bandendruk te controleren.

Ik heb wel al gelezen dat ze in amerika wel met druk sensoren werken.
Laatst gewijzigd door tom_il op 04 apr 2012, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI

kos.be

Bericht door kos.be » 04 apr 2012, 19:43

Thx voor de info!
Dus geen autootje met groene banden op m'n display, jammer, maar het zij zo.
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.

eric_nl

Bericht door eric_nl » 04 apr 2012, 21:00

Er zijn 2 systemen, RPA en RDC. RPA is de meest voorkomende "eenvoudige" variant. RPA staat voor ReifenPanneAnzeige, een detectering van een band die duidelijk druk verliest t.o.v. de andere banden. RDC staat voor ReifenDruckControlle, welke daadwerkelijk de druk meet van elke band en inderdaad zo'n scherm in de Idrive heeft met een 5 van boven en de status van elke band aangeeft. Dit systeem heeft in elk wiel een sensor met zender in het ventiel. Vanaf een bepaalde datum zat dit in de US versie van de 5-serie.

IQM

Bericht door IQM » 04 apr 2012, 22:22

Elke auto met Runflat banden moet een dergelijk systeem aan boord hebben. Vandaar dat het standaard is.
En ja, het geeft ook wel eens een melding als er niets aan de hand is. (tot nu toe nog maar één keer gehad) Maar je schrikt er wel van als het gebeurd.

tom_il

Bericht door tom_il » 05 apr 2012, 09:10

@Eric-NL Mooie uitleg.

ik kreeg de melding toen ik op terugweg was van de autohandelaar waar ik de wagen gekocht had. Even paniek en gestopt wat ik liever niet deed op de autostrade. Gelukkig had ik mij goed geinformeerd over het systeem voordat ik de wagen kocht. De velgen op de wagen waren gewisselt, en zou hadden waarschijnlijk het systeem niet gereset. Dus dat onmiddelijk gedaan. Wel de druk gecontroleerd en gecorigeerd toen ik thuis was.

@IQM : klopt, bij een runflat kan je niet goed zien of de band plat is. En blijven rijden op de lekke runflat is niet veilig. Daarom dat dit standaard voorzien word.
525d E61 2007 pre-LCI

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Audio, navigatie en iDrive”