Dit zal een wat lange post worden, omdat ik het zo duiderlijk mogelijk wil omschrijven, om zo meer kans te hebben dat iemand weet wat het probleem is.
Ik heb wat problemen met mijn E46 (328CI 06-2000). Het lijkt stroom gerelateerd te zijn. Om bij het begin te beginnen, als eerste begon maanden geleden de analoge meter van mijn verbruik, zich raar te gedragen. Als ik stil sta en daarna langzaam optrek blijft de meter op 0. Als ik eenmaal wat meer op gang ben en wat meer gas geeft, slaat hij op 100% ofwel 20. Ook een poosje als je bv het gas los laat, blijft hij op 100% staan. Pas na een stukje rijden begint hij normaal te meten wat het verbruik is.
Ok, dat was een poosje zo, en aangezien het nogal onbelangerijk was, heb ik het voor me uitgeschoven. Toen begon de ellende met de voor rem. Het stuur begon te trillen, wat je ook heb als hij uitgelijnt (of gebalanceerd, weet het verschil nog niet) moet worden. Vreemd genoeg pas na een poosje rijden, dus niet direct bij bv 100. Lang verhaal kort, de ramklauw liep aan tot hij bloedheet werd. Op weg naar mn werk ging hij vreemd schakelen (automaat) en een beetje schokken. Bij de oprit stopte hij ermee, en de benzine meter stond nog niet eens op een kwart, dus ik zocht het niet gauw bij de brandstof. ANWB erbij en die kwam er toch achter dat de tank leeg was. Vreemd. Op dat moment rook ik al dat er voor iets aan het verbranden was. Ik heb toen de schijven en blokken voor later vervangen.
Ok fijn, alles weer goed en 3 dagen hierna was ik onderweg naar huis, en nog een kwart tank vol, en ja hoor, ik sta weer stil, benzine weer op, vanaf dat moment kon ik dus mijn benzine meter niet meer vertrouwen. Ik ben terug gegaan naar de garage om de auto uit te laten lezen. De BMW software kon niets vinden. Toen ik in de garage stond, viel me op de de koplampen af en toe aangingen, een korte flits, om de 30/40 seconde. De monteur vond dit ook vreemd dus heeft hij de voltage gemeten en die was volgens hem erg onstabiel, van 13 komma nog wat naar 14 komma nogwat. Hij heeft me verwegezn naar een bedrijf die meer verstand van electronica had en die kon er meer mee. Ik dus langs deze meneer en die ging ook de BMW uitlezen zonder resultaat. Toen heeft hij er een analoge meter opgezet en het viel op dat hij bij de 14,x stond, maar als je gas gaf, tot 2000 toeren en dan gas las, dipte de voltage tot 13,xx. Hij was ook van mening dat het de dynamo kon wezen.
Nu is mijn vraag dan weer, kan het de dynamo zijn, als de auto ook vreemd doet als de motor niet loopt? Ik heb gezien dat de benzine meter en het aantal resterende kilometers mogelijk, allebei aan het stuiteren waren. De benzinemeter liep op en terug terwijl de auto niet draaide. Het laatste stuk is dat nu de automaat ook vreemd doet. Als ik langzaam en rustig rij, merk je het minder, maar het valt op. Toen ik eens flink het gas intrapte en de kick-down ging werken, schakelde hij erg vreemd, doorschakelen en weer terug etc. erg schokkering.
Ik wil graag van de experts horen welke kant ik het op moet zoeken, want om op de gok de dynamo te vervangen kan kostbaar worden zonder resultaat.
Alvast bedankt!
Tony.