328i ombouwen automaat>handgeschakeld

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Edo

Re: 328i ombouwen automaat>handgeschakeld

Bericht door Edo » 20 mar 2012, 19:59

hallo.

Ik heb toch maar besloten om er gewoon een andere automaat in te zetten , die kan ik gelukkig zelf :duim: scheelt weer bergen met geld,
een handbak is leuk, maar ik zit gewoon tegen het werk op te hikken ,en met een automaar rijd een 328 geweldig lekker dusja.
AdE39, wat er aan de automaar kapot is weet ik niet, maar ik denk dat hij helemaal verwoest is en verbrand is. de vorige eigenaar ree met de auto . als of hij op zandvoort of assen aan het rijden was en onderhield verder niet veel. die oliekoeler is lek gegaan: door gesleten, een leiding. hij zat dat hij er mee ree en ineens geen aandrijving meer had. dus als ik hem nu in zijn D gebeurd er niks. achteruit rijd hij nog wel gewoon, olie zit er ook weer genoeg in nu. dus ja: en er staat 255000 kilometer op de auto.

AdE39

Bericht door AdE39 » 21 mar 2012, 16:39

Hallo beste Edo,

Ja, dat is zeker minder werk, en het zal ook wel in de onkosten schelen ook.

Dan kan er wel een groep of meerdere groepen verbrand zijn, ik weet niet of er voldoende olie in de bak zit.
Oude en versleten olie werkt ook niet helemaal correct.
Branden er ook geen controle lampjes?

Als de bak vervangen word, neem dan ook direct de koppelomvormer mee van de bak die u er onder gaat monteren!
Zorg dat alle leidingen goed afsluiten en niet lekken.

De olie voor de automaat bak, die moet ook bij elke 80.000 km ververst worden, samen met het filter.

Dus bij het vervangen van de bak, kunt u alle olie aflaten, ook van de oliekoeler van de bak, de koppelomvormer kiep deze ook leeg.
Haal de carterpan van de bak los en vervang het filter element, maak de magneetjes schoon en de carterpan.
Monteer wel een nieuwe pakking en let op de O-ring die aan het filterelement moet bevestigd worden. ( indien nog niet gemonteerd is ).
Vul na de montage de automaat, en start de motor en schakel even door de versnellingen heen, allemaal dus.
Kijk daarna of er voldoende olie in de bak aanwezig is.
Als u nu toch op een brug of zoiets staat, vervang dan ook de differentieel olie, dat gaat in een moeite door.

Het olie peil van de bak meet men als de auto vlak op de brug of een put staat, draai de olievul plug uit de bak en dan zou de bak net moeten overstromen via het vulgat, daan staat deze automaatbak op peil.

Let uiteraard wel op het goede type van de bak, dat kan worden afgelezen op het typeplaatje op de bak.

De oude bak zal de verkoper van de bak wel retour willen hebben, indien het om een handelaar gaat, deze bak word vaak aangeboden bij de revisiebedrijven.

Succes. :duimen:

Met vriendelijke groet,

Ad

TheWicked

Bericht door TheWicked » 12 apr 2012, 19:31

Beste leden,

ik vond deze topic via google en heb mij direct aangemeld op het forum. Op dit moment ben ik bezig voor mijn rijbewijs en neem straks de auto van mijn zus over, ook een e36 alleen dan de 325i coupe. Ik neem aan dat vrijwel alle hierboven genoemde punten, ook voor deze wagen toepasselijk zijn voor het omzetten van automaat naar handgeschakeld?

Hiermee bedoel ik het gaten boren, electronica aanpassen/omleiden enz enz..

Mvgr, Wilco

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”