E39 zusatzwasserpumpe / extra waterpomp

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
JJO

E39 zusatzwasserpumpe / extra waterpomp

Bericht door JJO » 10 mar 2012, 18:10

Hallo,

Weet iemand waar de zusatswasserpumpe / extra waterpomp voor dient? En waar zit deze?

Mvg,

JJO

AdE39

Re: E39 zusatzwasserpumpe / extra waterpomp

Bericht door AdE39 » 10 mar 2012, 18:36

Hallo beste JJ,

Dat is de extra waterpomp die gemonteerd is bij de 5 serie.
deze zit aan de bestuurders zijde aan de onderzijde net achter de radiateur, er zitten 2 slangen aan bevestigd en een stekkertje met 2 draadjes.

Dit is de extra waterpomp van het koelsysteem.

Deze treedt in werking, als het contact aan staat, en de fan schakelaar van de verwarming op een paar streepjes staat, de warmte schakelaar of toetsen dienen ook op warm te staan.
Dan moet het pompje aan de achterzijde van de radiateur aan de onder zijde werken, dit gaat overigens wel met weinig geluid gepaard. Je zou het ook lunnen voelen als dit pompje draait.

Met vriendelijke groet,

Ad

ket1

Bericht door ket1 » 16 apr 2012, 22:03

volgens mij is dit toch de extra pomp voor de restwarmte schakelaar? krijg je nog warme lucht als de motor uit is in de auto.

AdE39

Bericht door AdE39 » 16 apr 2012, 23:56

Hallo Ket1,

Zoals ik al zei, bij mijn E39 525i zit deze extra waterpomp achter de radiateur aan de onderzijde aan de radiateur gebouwd.
Dit is dus een extra waterpomp zoals ik al vernoemde om wat extra stuwkracht te geven omdat het een aardig koelsysteem bevat voor een goede circulatie.
Deze extra waterpomp is electrisch aangedreven via de schakelaars van het verwarming systeem als de warmte regelaar en de ventilator is ingeschakeld van de verwarming.
Dit is dus terug te vinden in BMW TIS.

Deze extra waterpomp heb ik al in mijn handen gehad bij het vervangen van de radiateur, de pomp moet dus over gezet worden bij het vervangen van de radiateur.
En staat dus derhalve ook vermeld als dusdanig, in BMW TIS.

Ik kan het helaas niet veranderen, zoals het staat vermeld in BMW TIS.

Met vriendelijke groet,

Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”