328i ombouwen automaat>handgeschakeld
328i ombouwen automaat>handgeschakeld
hallo
ik heb een bmw 328i coupe gekocht met een kapotte automaat,ik heb me daarom ook aangemelde op dit forum. Nou zit ik te twijfelen om hem om te bouwen naar
een hand geschakelde, dit zou geen probleem moeten zijn denk ik , alleen mijn vraag is wat moet ik allemaal veranderen
aan de elektronica?, en de verhouding van de achteras zal meschien ook niet meer overeen komen?
en is het te doen om er een koppelingspedaal in te bouwen?
verder zal de cardanas ook een andere lengte hebben?
het zal wel een cent kosten maar ja, hij is helemaal orgineel afbriek m3 uitgevoerd en met een hel mooi leren intrieur
dus hij is het waard.
ik hoop dat iemand me kan vertellen hier op dit forum hoe en wat, en waar ik moet letten
er zal meschien wel iemand zijn ,die al is een320/325/328 e36 heeft omgebouwd
alvast bedank Edo
ik heb een bmw 328i coupe gekocht met een kapotte automaat,ik heb me daarom ook aangemelde op dit forum. Nou zit ik te twijfelen om hem om te bouwen naar
een hand geschakelde, dit zou geen probleem moeten zijn denk ik , alleen mijn vraag is wat moet ik allemaal veranderen
aan de elektronica?, en de verhouding van de achteras zal meschien ook niet meer overeen komen?
en is het te doen om er een koppelingspedaal in te bouwen?
verder zal de cardanas ook een andere lengte hebben?
het zal wel een cent kosten maar ja, hij is helemaal orgineel afbriek m3 uitgevoerd en met een hel mooi leren intrieur
dus hij is het waard.
ik hoop dat iemand me kan vertellen hier op dit forum hoe en wat, en waar ik moet letten
er zal meschien wel iemand zijn ,die al is een320/325/328 e36 heeft omgebouwd
alvast bedank Edo
Re: 328i ombouwen automaat>handgeschakeld
Hallo Edo,
Dit is wel te doen.
Ik weet niet uit welk bjr de BMW komt, maar dat terzijde even.
De benodigdheden:
Hand geschakelde bak.
Vliegwiel,,pas hier wel mee op welke je gaat gebruiken, tegenwoordig gebruiken de fabrikanten veelvuldig 2 massa vliegwielen.
Cardan as compleet. Trek deze nooit ongemerkt uit elkaar, want dan gaat deze cardan as erg trillen, is als een geheel geballanceerd!!
Schakelmechanisme voor de schakelbak.
Het koppelingspedaal, misschien de hele ophanging voor de pedalen, het kan misschien helemaal anders zijn, dus let daar goed bij op.
Wat er allemaal gaat verdwijnen:
De automaat, het regelapparaat electronica voor de bak.
Koelleidingen van de radiateur naar de bak.
Misschien wat vacuümleidingen indien aanwezig ( Algemeen )
De kabelboom naar de automaat bak.
Vliegwiel van de automaat met koppelomvormer.
Het schakel mechanisme van de automaat.
De dubbele schakelaar voor het van uit de vrijstand kunnen schakeln in de versnelling bij de automaat, dat is aanwezig op het rempedaal ophanging.
En de midden console is geheel anders.
En wat klein spul wat ik vergeten ben, het is ook erg verschillend bij diverse auto's.
Zelf heb ik dit al toegepast bij Ford, MB, Jaguar en Citroën.
BMW nog niet.
Let er wel even goed op, dat de juiste bak word gekozen, dan kan je een originele cardan as nemen voor het type BMW van u.
Misschien overbodig om het te vermelden, haal het onder een zelfde BMW vandaan met dezelfde motor die u hebt.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Dit is wel te doen.
Ik weet niet uit welk bjr de BMW komt, maar dat terzijde even.
De benodigdheden:
Hand geschakelde bak.
Vliegwiel,,pas hier wel mee op welke je gaat gebruiken, tegenwoordig gebruiken de fabrikanten veelvuldig 2 massa vliegwielen.
Cardan as compleet. Trek deze nooit ongemerkt uit elkaar, want dan gaat deze cardan as erg trillen, is als een geheel geballanceerd!!
Schakelmechanisme voor de schakelbak.
Het koppelingspedaal, misschien de hele ophanging voor de pedalen, het kan misschien helemaal anders zijn, dus let daar goed bij op.
Wat er allemaal gaat verdwijnen:
De automaat, het regelapparaat electronica voor de bak.
Koelleidingen van de radiateur naar de bak.
Misschien wat vacuümleidingen indien aanwezig ( Algemeen )
De kabelboom naar de automaat bak.
Vliegwiel van de automaat met koppelomvormer.
Het schakel mechanisme van de automaat.
De dubbele schakelaar voor het van uit de vrijstand kunnen schakeln in de versnelling bij de automaat, dat is aanwezig op het rempedaal ophanging.
En de midden console is geheel anders.
En wat klein spul wat ik vergeten ben, het is ook erg verschillend bij diverse auto's.
Zelf heb ik dit al toegepast bij Ford, MB, Jaguar en Citroën.
BMW nog niet.
Let er wel even goed op, dat de juiste bak word gekozen, dan kan je een originele cardan as nemen voor het type BMW van u.
Misschien overbodig om het te vermelden, haal het onder een zelfde BMW vandaan met dezelfde motor die u hebt.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: 328i ombouwen automaat>handgeschakeld
je kan misschien ook even contact opnemen met: Ramon 325 Vanos , van het forum hier
ik geloof dat die ook zn automaat om aan het bouwen is, of om gaat bouwen naar een handbak, misschien dat die ook wat info voor je heeft!
ik geloof dat die ook zn automaat om aan het bouwen is, of om gaat bouwen naar een handbak, misschien dat die ook wat info voor je heeft!

>>>>Showroom E36's<<<<
- Ramon 325 Vanos
- Berichten: 2277
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 18:59
- Locatie: Sint Joost
Re: 328i ombouwen automaat>handgeschakeld
ja ben nog alles bij elkaar aant rapen
je moet ook remkracht verdeler hebben en de leiding wat dan naar onder gaat naar de bak.
En een gat boren in he schutbordvoor aanvoer van de olie naar pendaal
Je kan beter het hele pendalen set omzetten.
Het is wel veel werk hoor.
Ik ben er nog niet aan begonnen maar heb het wel al uit een ander wagen gehaald en ik sloop zo nog regelmatig wat bmw's
Dat is nie zo even gedaan

je moet ook remkracht verdeler hebben en de leiding wat dan naar onder gaat naar de bak.
En een gat boren in he schutbordvoor aanvoer van de olie naar pendaal
Je kan beter het hele pendalen set omzetten.
Het is wel veel werk hoor.
Ik ben er nog niet aan begonnen maar heb het wel al uit een ander wagen gehaald en ik sloop zo nog regelmatig wat bmw's
Dat is nie zo even gedaan
Re: 328i ombouwen automaat>handgeschakeld
okej bedankt: hij is van 1995 Ade39. Ramon: weet je ook of er nog een andere computer(s) in moeten? bedoel je van zijn rembekrachtiger?
daar loopt toch geen leiding van naar zijn bak?? ik wet verder dat alls wel past , alleen er zal ook wel een compleet andere middenconsole in moeten
daar loopt toch geen leiding van naar zijn bak?? ik wet verder dat alls wel past , alleen er zal ook wel een compleet andere middenconsole in moeten
Re: 328i ombouwen automaat>handgeschakeld
Hallo beste Edo,
Je moet wel een paar gaten gaan boren, voor de olieleidingen voor de bediening van de koppeling, bekijk dit echter wel even goed bij een andere BMW war deze gaten zitten.
De olie resrvoir van de remmen zul je ook moeten veranderen, dit is niet zo'n groot probleem, haal het reservoirtje leeg, en je kan dat reservoir er zo af halen, even een beetje schuin houden en trekken, kijk wel uit voor de oliespetters, dit kan invreten in de lak!!
Het olie reservoirtje van een schakelbak heeft een bypasleidinkje naar de hoofdcilinder die op het koppelingspedal zit.
Vanuit de koppelingspedaal gaat er weer een leiding naar de werkcilinder op de schakelbak om de koppeling te bedienen.
Ja, de midden console had ik er al bij vermeld, deze is ook geheel anders.
De regeleenheid van de bak verdwijnt, en ik denk dus ook dat de regeleenheid van de motor ook beter overgezet kan worden, ligt er aan, hoe deze met elkaar gekoppeld waren. Let goed op, dat je de juiste regeleenheid hebt.
Vraag het anders eerst bij een persoon die het helemaal weet, ik heb meerdere keren een automaat overgebouwd naar schakel, maar ook andersom, maar dat is al een aantal jaren geleden. Geen BMW dus..
Pedalen set dient in zijn geheel vervangen te worden door een complete set met de ophanging.
Let wel goed op, neem er echt de tijd voor, niet snel even doen hoor!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Je moet wel een paar gaten gaan boren, voor de olieleidingen voor de bediening van de koppeling, bekijk dit echter wel even goed bij een andere BMW war deze gaten zitten.
De olie resrvoir van de remmen zul je ook moeten veranderen, dit is niet zo'n groot probleem, haal het reservoirtje leeg, en je kan dat reservoir er zo af halen, even een beetje schuin houden en trekken, kijk wel uit voor de oliespetters, dit kan invreten in de lak!!
Het olie reservoirtje van een schakelbak heeft een bypasleidinkje naar de hoofdcilinder die op het koppelingspedal zit.
Vanuit de koppelingspedaal gaat er weer een leiding naar de werkcilinder op de schakelbak om de koppeling te bedienen.
Ja, de midden console had ik er al bij vermeld, deze is ook geheel anders.
De regeleenheid van de bak verdwijnt, en ik denk dus ook dat de regeleenheid van de motor ook beter overgezet kan worden, ligt er aan, hoe deze met elkaar gekoppeld waren. Let goed op, dat je de juiste regeleenheid hebt.
Vraag het anders eerst bij een persoon die het helemaal weet, ik heb meerdere keren een automaat overgebouwd naar schakel, maar ook andersom, maar dat is al een aantal jaren geleden. Geen BMW dus..
Pedalen set dient in zijn geheel vervangen te worden door een complete set met de ophanging.
Let wel goed op, neem er echt de tijd voor, niet snel even doen hoor!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
- Ramon 325 Vanos
- Berichten: 2277
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 18:59
- Locatie: Sint Joost
Re: 328i ombouwen automaat>handgeschakeld
Ja en volgens mij moet je ook nog wat door verbinden.
Want automaat start alleen in de P maar dat moet je dan door lussen.
Anders start ie niet.
Want automaat start alleen in de P maar dat moet je dan door lussen.
Anders start ie niet.
Re: 328i ombouwen automaat>handgeschakeld
Hallo beste BMW vrienden,
Dat van die tweede schakelaar op het rempedaal was al vernoemd, deze dient gewoon te vervallen, en de draden kunnen moeiteloos aan elkaar gesoldeerd worden en geisoleerd worden middels een krimkousje.
De electronica van de automaat bak word immers ook verwijderd, dus zal die schakelaar die teveel op het rempedaal zit ook buiten het circuit zitten.
Fijn weekend allen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Dat van die tweede schakelaar op het rempedaal was al vernoemd, deze dient gewoon te vervallen, en de draden kunnen moeiteloos aan elkaar gesoldeerd worden en geisoleerd worden middels een krimkousje.
De electronica van de automaat bak word immers ook verwijderd, dus zal die schakelaar die teveel op het rempedaal zit ook buiten het circuit zitten.
Fijn weekend allen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: 328i ombouwen automaat>handgeschakeld
ja dan ben ik al stukken wijzer geworden nu! bedankt. nu maar op zoek naar onderdelen, zo'n versnellingsbak is het zelfde als de bak van een m3 als ik het zo hier en daar lees, maar het zal ook niet makelijk worden om alles te vinden denk ik, het best is een sloper natuurlijk 

Re: 328i ombouwen automaat>handgeschakeld
Hallo beste Edo,
Maak je maar niet te druk, ik denk dat er voldoende onderdelen aanwezig zijn voor uw auto, maar bekijk echter wel goed wat u er voor wilt uitgeven!
Dat is ook erg belangrijk, wilt u een schakelbak eens afwegen tegen een goed schakelende automaat afwegen, het scheelt ook in de onkosten misschien.
Stel dat er niets anders op zit dan een schakelbak te gaan monteren, bekijk dan eerst ook wat voor soort vliegwiel er gemonteerd is.
Stel dat er een 2 massa vliegwiel is gemonteerd, controleer dit uiteraard goed, een nieuw 2 massa vliegwiel kost al snel rond de 800,00 euro, dan komt er nog de koppelingsset bij, let daar ook weer goed op, dit is als men dat set koopt voor eenmalige montage, dat houd dus in, wanneer dit set opnieuw geplaatst dient te worden, dat men weer over speciaal gereedschap dient te beschikken! Om dit set nogmaals te willen gaan gebruiken.
Het is in elk geval niet meer als toen, de gouden tijd, dat alles zomaar ineens onder elk type BMW paste, indien de motor gelijkwaardig was.
Men dient echter veel dingen in het oog te houden en goed te kijken naar de onderdeel codes, heel erg belangrijk dus.
Als u dit allemaal goed afweegt en bekijkt, dan zal dat geen enkel probleem zijn.
Houd ook de electronica goed in het oog, een hele balengrijke factor in het rijtje van de onderdelen.
Verder zal het weinig problemen opleveren, enkel wat aanpassingen zoals de koppeling met de bekende onderdelen zoals de leidingen voor de hydrauliek en het reservoir van de remolie, bekijk echter goed waar de gaten geboord dienen te worden voor deze hydrauliek leidingen voor de bediening van de koppeling.
Vergeet dan ook niet de tweede schakelaar die bedoeld is voor het bedienen van het schakelmechanisme van de automaat, deze dient te vervallen, soldeer deze 2 draden aan elkaar, en isoleer deze met een krimpkousje, misschien is het niet nodig omdat de electronica van de automaat vervalt. Maar houd dit in uw gedachten.
Ik vind dit een heel erg mooi winter project om dit lekker op het gemakje te klaren.
Ik wens u dan ook veel leuke sleutel momenten toe, u heeft er naderhand een vol en tevreden gevoel aan over gehouden, u heeft het dan toch mooi voor elkaar.
Nu zit u er tegen op te hikken misschien, maar u kunt uiteraard terug vallen op een van de BMW fora die er actief zijn in ons land, misschien dat er een welwillend forum lid is die u misschien met hand en tand wil helpen, wie weet woont deze ook in uw omgeving, dat gebeurt wel vaker zoals ik wel eens zit te lezen.
Rest mij nog om een ieder een heel fijn weekend toe te wensen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Maak je maar niet te druk, ik denk dat er voldoende onderdelen aanwezig zijn voor uw auto, maar bekijk echter wel goed wat u er voor wilt uitgeven!
Dat is ook erg belangrijk, wilt u een schakelbak eens afwegen tegen een goed schakelende automaat afwegen, het scheelt ook in de onkosten misschien.
Stel dat er niets anders op zit dan een schakelbak te gaan monteren, bekijk dan eerst ook wat voor soort vliegwiel er gemonteerd is.
Stel dat er een 2 massa vliegwiel is gemonteerd, controleer dit uiteraard goed, een nieuw 2 massa vliegwiel kost al snel rond de 800,00 euro, dan komt er nog de koppelingsset bij, let daar ook weer goed op, dit is als men dat set koopt voor eenmalige montage, dat houd dus in, wanneer dit set opnieuw geplaatst dient te worden, dat men weer over speciaal gereedschap dient te beschikken! Om dit set nogmaals te willen gaan gebruiken.
Het is in elk geval niet meer als toen, de gouden tijd, dat alles zomaar ineens onder elk type BMW paste, indien de motor gelijkwaardig was.
Men dient echter veel dingen in het oog te houden en goed te kijken naar de onderdeel codes, heel erg belangrijk dus.
Als u dit allemaal goed afweegt en bekijkt, dan zal dat geen enkel probleem zijn.
Houd ook de electronica goed in het oog, een hele balengrijke factor in het rijtje van de onderdelen.
Verder zal het weinig problemen opleveren, enkel wat aanpassingen zoals de koppeling met de bekende onderdelen zoals de leidingen voor de hydrauliek en het reservoir van de remolie, bekijk echter goed waar de gaten geboord dienen te worden voor deze hydrauliek leidingen voor de bediening van de koppeling.
Vergeet dan ook niet de tweede schakelaar die bedoeld is voor het bedienen van het schakelmechanisme van de automaat, deze dient te vervallen, soldeer deze 2 draden aan elkaar, en isoleer deze met een krimpkousje, misschien is het niet nodig omdat de electronica van de automaat vervalt. Maar houd dit in uw gedachten.
Ik vind dit een heel erg mooi winter project om dit lekker op het gemakje te klaren.
Ik wens u dan ook veel leuke sleutel momenten toe, u heeft er naderhand een vol en tevreden gevoel aan over gehouden, u heeft het dan toch mooi voor elkaar.
Nu zit u er tegen op te hikken misschien, maar u kunt uiteraard terug vallen op een van de BMW fora die er actief zijn in ons land, misschien dat er een welwillend forum lid is die u misschien met hand en tand wil helpen, wie weet woont deze ook in uw omgeving, dat gebeurt wel vaker zoals ik wel eens zit te lezen.
Rest mij nog om een ieder een heel fijn weekend toe te wensen.

Met vriendelijke groet,
Ad
Re: 328i ombouwen automaat>handgeschakeld
ja het is zeker wel een verbouwing, ik heb in het verleden wel is een ford scorpio 24v van 1991 omgebouwd naar handgeschakeld , dit was wel simpel , maar bij een bmw komt er wat meer bij kijken, met die gaten boren enz, voor de koppeling, het zal ook wel een centje gaan kosten in totaal, vergeleken met een automaat er terug inbouwen maarja. ik ben nu aan het zoeken naar onderdelen ,of een sloop 328 maar die zijn er niet zo veel dusjaa het is zien
bedankt
Edo
bedankt
Edo

Re: 328i ombouwen automaat>handgeschakeld
en weten jullie hier eventueel, onderdelen voor die project, of een handgeschakelde sloop 328, en anders automaat bakken, ik heb wel al gezien dat er een ZF 5hp18 onderzit, het is natuurlijk wel zo , dat je met een automaat niet altijd weet je wat je koopt
alvast badankt

alvast badankt
Re: 328i ombouwen automaat>handgeschakeld
Hallo beste Edo,
Onderdelen voor de BMW.
Geen probleem meestal indien men de juiste BMW op vooraad heeft.
Ga eens via Google en tik in: Onderdelen leveranciers van het merk BMW.
Klik op de zin: Klik voor onderdelenleveranciers BMW schadeautos.nl
U krijgt alle BMW demontage bedrijven van NL, misschien zit er wel een bij u in de omgeving, u kan uiteraard ook bij de plaatselijke sloperijen gaan vragen, of via de telefoon.
Met een automaatbak word het iets anders, vraag dan om garantie, geen garantie lekker laten gaan!
Wel schriftelijk!
Meestal vraagt men de defecte bak retour.
Maar toch nog een vraag, wat is er loos met de automaat als ik vragen mag?
Met vriendelijke groet,
Ad
Onderdelen voor de BMW.
Geen probleem meestal indien men de juiste BMW op vooraad heeft.
Ga eens via Google en tik in: Onderdelen leveranciers van het merk BMW.
Klik op de zin: Klik voor onderdelenleveranciers BMW schadeautos.nl
U krijgt alle BMW demontage bedrijven van NL, misschien zit er wel een bij u in de omgeving, u kan uiteraard ook bij de plaatselijke sloperijen gaan vragen, of via de telefoon.
Met een automaatbak word het iets anders, vraag dan om garantie, geen garantie lekker laten gaan!
Wel schriftelijk!
Meestal vraagt men de defecte bak retour.
Maar toch nog een vraag, wat is er loos met de automaat als ik vragen mag?
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: 328i ombouwen automaat>handgeschakeld
Wat zijn je klachten mbt defecte automaat? Of doet ie helemaal niks meer?
Een andere automaat of reparatie is wellicht makkelijker en voordeliger en het blijft origineel.Mits je niks tegen een automaat an sich hebt..
Ik heb nog een compleet nieuw kleppenhuis van een 5hp-18 op de plank liggen. Zat bij een partij nieuwe BMW onderdelen. Mag voor weinig de deur uit.
Een andere automaat of reparatie is wellicht makkelijker en voordeliger en het blijft origineel.Mits je niks tegen een automaat an sich hebt..
Ik heb nog een compleet nieuw kleppenhuis van een 5hp-18 op de plank liggen. Zat bij een partij nieuwe BMW onderdelen. Mag voor weinig de deur uit.