dashboard verlichting

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
edho

dashboard verlichting

Bericht door edho » 27 feb 2012, 20:59

hallo allemaal,

Mijn dashboard verlichting (E46 touring '04) is dimbaar en staat vrij zacht. Alleen het infovenster van de climaatconrtrol brand voluit en dimt niet meer mee met de rest.
Wat is er stuk en wat kan ik er aan doen.

Kortgeleden ging ook de board verlichting opeens naar voluit en toen weer terug. Daarna geen klachten meer
Enige dagen daarna ging mijn fab. ingebouwde vdo dayton navi tijdens een rit met begeleiding opeens herstarten!?!?!

Ik begrijp niet zo goed wat er aan de hand is, iemand deze verschijnselen ook meegemaakt?

tips zijn welkom, bvd, Ed.

dw70

Re: dashboard verlichting

Bericht door dw70 » 27 feb 2012, 21:11

ojee..dashboard verlichting die vol gaat branden (eigenlijk feller dan normaal??) duidt op een instabiele boordspanning. Haast wisselspanning. Niet ok..
Dynamo laten testen of deze nog keurig gelijkspanning afgeeft i.p.v. wisselspanning en met gepaste spoed voordat er meer kapot gaat en het je echt geld gaat kosten.

Heb je geen meter in de buurt?
Batterij vol: 12,5V zonder draaiende motor. 13,6-14,8V als laadspanning stationair. Deze waardes zou je moeten hebben bij een nette afgevlakte gelijkspanning.

Heb je wisselspanning is je diode brug in de dynamo defect. Als je spanningsstabilisator defect is laadt je accu niet fatsoenlijk bij. Dat kan ook nog het geval zijn. Maar dan licht je dashboard niet op zoals jij omschrijft.....
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

AlexS

Bericht door AlexS » 28 feb 2012, 18:44

volgens mij dimt het airconditioningpaneel sowieso niet mee, maar dat moet ik ff nakijken bij de mijne. De andere storingen zou ik afdoen als incidenten maar komen ze beiden vaker voor zou ik inderdaad laadsysteem nalopen maar ook massapunten controleren.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

edho

Bericht door edho » 28 feb 2012, 23:22

Heren, bedankt voor jullie antwoord!

Oke, ik ga naar de garage om een en ander door te laten meten.
Gaarne nog uitsluitsel over het aircopaneel, het zou wel zo netjes staan als die ook meedimt.

Oei oei, als het maar niet veel gaat kosten, ben wel een beetje klaar met die reparatiekosten naast het onderhoud.

PS
Vandaag weer idd opeens feller dan normaal branden, volgens mij viel het samen met het aangaan van de koplampen. Ik heb hem op automatisch aangaan staan. Opeens zakt de verlichting weg, loopt dan op naar fel branden en zakt dan terug naar normaal niveau.
Kun je inderdaad onstabiel noemen!
Accu is pas nieuw, van voor de winter, een Varta kwaliteitsaccu

SubCityZero

Bericht door SubCityZero » 29 feb 2012, 08:36

AlexS schreef:volgens mij dimt het airconditioningpaneel sowieso niet mee, maar dat moet ik ff nakijken bij de mijne. De andere storingen zou ik afdoen als incidenten maar komen ze beiden vaker voor zou ik inderdaad laadsysteem nalopen maar ook massapunten controleren.
Ik heb zelf Climate Control, maar die dimt wel degelijk mee, elk knopje dimt mee .. (Stuur, dashboard, radio, climate control, alles)
Recent: BMW E39 520i 1998
Weg: BMW E46 316i 2002 (facelift)
Weg: BMW E36 318 TDS 1998

Vinnie_86

Bericht door Vinnie_86 » 29 feb 2012, 11:03

Ik had het ook voor ik de lichtmodule los had gehaald voor het dash er uit te halen.
Ik heb alles ingespoten met contactspray voordat ik alles weer in elkaar heb gezet, daarna geen last meer van gehad.
Van 0 naar bekeuring in minder dan 10sec.

E46 320td compact 180pk 431nm.

black diablo

Bericht door black diablo » 01 mar 2012, 00:07

SubCityZero schreef:
AlexS schreef:volgens mij dimt het airconditioningpaneel sowieso niet mee, maar dat moet ik ff nakijken bij de mijne. De andere storingen zou ik afdoen als incidenten maar komen ze beiden vaker voor zou ik inderdaad laadsysteem nalopen maar ook massapunten controleren.
Ik heb zelf Climate Control, maar die dimt wel degelijk mee, elk knopje dimt mee .. (Stuur, dashboard, radio, climate control, alles)
Het blijkt zo dat bijna alle e46 PFL dit 'probleempje' hebben (niet meedimmen van clima-LCD)
Heb ik namelijk ook, bij een vriend van mij werkt dit ook niet bij die van mijn oom dan weer wel.

AlexS

Bericht door AlexS » 01 mar 2012, 17:58

mijn display blijkt uiteindelijk wel te dimmen, maar minder dan de andere instrumenten. Ter info!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”