tips & tricks bij aankoop
tips & tricks bij aankoop
hallo members!
we zijn aan het rondkijken voor een e46 touring, en ga er morgen eentje bezichtigen...
Hebben jullie misschien nog snel even wat punten, facts of tips waarop ik kan letten bij aankoop van dit type?
of zijn er verder weinig bijzondere punten waar ik mn aandacht op moet vestigen??
mvg,
Danny
we zijn aan het rondkijken voor een e46 touring, en ga er morgen eentje bezichtigen...
Hebben jullie misschien nog snel even wat punten, facts of tips waarop ik kan letten bij aankoop van dit type?
of zijn er verder weinig bijzondere punten waar ik mn aandacht op moet vestigen??
mvg,
Danny
>>>>Showroom E36's<<<<
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 15 aug 2010, 22:30
Re: tips & tricks bij aankoop
Yeah een E46 touring, goed idee (hopelijk ga je naar een 6-cilinder kijken)
Weet niet hoeveel km de auto gereden heeft, maar versleten draagarm(rubbers) zou je op kunnen letten, deze onderdelen slijten bij alle auto's hoor (met 80 over zo'n verkeersdrempel bv), maar als er sprake van is kun je het als argument gebruiken om de prijs omlaag te krijgen,
succes met je aankoop,
mvg Arie
Weet niet hoeveel km de auto gereden heeft, maar versleten draagarm(rubbers) zou je op kunnen letten, deze onderdelen slijten bij alle auto's hoor (met 80 over zo'n verkeersdrempel bv), maar als er sprake van is kun je het als argument gebruiken om de prijs omlaag te krijgen,
succes met je aankoop,
mvg Arie
check out my showroom[/center]
Re: tips & tricks bij aankoop
morgen kijken naar een 318i met een 2.0, facelift model met nog geen ton op de teller,
idd de 6 cilinder is heerlijk, maar de 318i's zijn qua belasting e.d. toch even wat interessanter!
meer tips altijd welcome!!
idd de 6 cilinder is heerlijk, maar de 318i's zijn qua belasting e.d. toch even wat interessanter!

meer tips altijd welcome!!
>>>>Showroom E36's<<<<
Re: tips & tricks bij aankoop
tjaa, met nog geen ton op de teller kan er weinig kapot zijn lijkt me toch?
mijne heeft 2 ton ook facelift maar dan de 1.8 (n42) maar alles loopt nog als 'n zonnetje hoor!
mijne heeft 2 ton ook facelift maar dan de 1.8 (n42) maar alles loopt nog als 'n zonnetje hoor!
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
Re: tips & tricks bij aankoop
Bij een touring goed controleren of het achterruitje nog open gaat met het knopje onder de ruitenwisserarm. Zo nee, voor oplossing zie mijn andere topic
Achterruit verwarming aan zetten en controleren of alle draadjes werken. (indien mogelijk). Oorzaak inslijten draadjes door bewegen achterruit op rubber. Vaak stoort de radio dan ook indien de achterruit verwarming aan is. Met zilverlak defecte draadjes verbinden en Tape plakken binnenkant achterruit ter bescherming van slijtage plek. Zie mijn andere topic hierover. Radio stoort daarna, in mijn geval, ook niet meer.
Succes met je zoektocht.
Achterruit verwarming aan zetten en controleren of alle draadjes werken. (indien mogelijk). Oorzaak inslijten draadjes door bewegen achterruit op rubber. Vaak stoort de radio dan ook indien de achterruit verwarming aan is. Met zilverlak defecte draadjes verbinden en Tape plakken binnenkant achterruit ter bescherming van slijtage plek. Zie mijn andere topic hierover. Radio stoort daarna, in mijn geval, ook niet meer.
Succes met je zoektocht.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: tips & tricks bij aankoop
Controleer de volgende punten:
- Werking achterruitenwisser of deze werkt. Heb bij mijn vorige touring meerdere keren gehad dat deze vast zat, simpel te voorkomen door regelmatig even in te spuiten met een smerende vloeistof.
- Storing op de radiozenders bij inschakelen van je achterruitverwaming. Zoals Philipnijenhof ook al zegt is dit inderdaad een zeer zwakke plek in de lijntjes van je achterruit. Vervangen van de ruit is overigens via de dealer vrij kostbaar, all-in prijs rond de 700,- euro. Check de ruit dus goed op slijtage van de lijntjes. Zeker de moeite waard als ze aan het doorslijten zijn om er wat van de prijs af te krijgen.
- Achterveren willen nog wel een breken. Als bv alleen links gebroken is zie je duidelijk verschil tov rechts qua hoogte, maar als ze beide gebroken zijn zul je het niet direct zien of merken.
- Gescheurd subframe, is alleen van toepassing op auto's tot en met 2000. Vanaf 2001 mag dit niet meer voorkomen maar check het voor de zekerheid. Er is hier genoeg info te vinden voor dit issue met foto's om te weten waar je naar moet kijken.
- Binnenkant van de deuren aan de kant van de scharnieren, hier zit een lasnaad die mogelijk kan gaan roesten. Als je niets ziet is er ook niets aan de hand.
-Motorisch gezien check alle slangen en kijk of deze ' zweten' danwel poreus zijn of andere mankementen vertonen.
-Mocht je toch besluiten om voor een diesel gaan hou dan rekening mee met het volgende:
1. 150pk diesel is de turbo redelijk onbetrouwbaar en kan ergens tussen de 100.000 en 200.000 zeker de geest geven. Kan een dure reparatie worden als je er niet op tijd bij bent. Ik meen te herinneren dat hier ook de swirl-flaps op zit, zo ja, laat deze dan verwijderen en vervangen door dummy's. Hier is ook genoeg op te vinden.
2. 136pk diesel is de HPFP (high pressure fuel pump) een probleem. Als de pomp zelf aan het slijten is dan zul je dit merken in een hoger gemeten verbruik in je boardcomputer dan doormaal. Als het starten langer duurt als normaal (en de voorgloei eenheid + gloeispiralen zijn goed) dan duidt dit op problemen met de electronica op de pomp zelf (slechte solderigen).
- Schakelpook (als je voor een handbak gaat), check of deze als je hem uit de vijfde versnelling haalt weer goed terugkomt voor de 3 en de 4. Ditzelfde geldt ook voor als je hem uit de achteruit haalt. Werkt dit niet meer goed (blijft hangen bv. tussen de 3/4 en 5) dan betekent dit er 2 busjes van 4 euro elk vervangen moeten worden in je versnellingsbak. De bak zelf moet er voor onderuit de auto en reken maar weer op zo'n 700 euro om dit te fixen bij de dealer. Let op! er is speciaal gereedschap nodig om dit kunstje uit te voeren, de dealer waar ik het destijds heb laten doen had dit gereedschap niet en hebben het dus moeten bestellen voorgaande aan de afspraak.
-Als je een set sleutel krijgt, check of dan ook daadwerkelijk alle sleutels werken. Dus openen, sluiten, alarm maar ook of je de auto er mee kan starten. Een defecte sleutel is al gauw 160 euro.
- PDC (parkeerhulp) controleer als je met z'n 2en bent of deze iets/iemand registreert als de bak in de achteruit hebt staat. Dus alle 4 checken.
- Airco, voel of die goed koelt en of je geen rare geluiden hoort. Heb het zelf gehad dat er een soort sissend geluid uitkwam. Na een airco onderhoudsbeurt was het weg,
- Airbag lampje mag niet branden, duidt of op een kapot sensor matje in de bijrijdersstoel of een slechte verbinding in B-stijl van bedrading. Die laatste is simpel op te lossen door de stekker er tussnuit te halen en de verbindingen door te solderen (is bij mij gedaan). Het sensormatje is echter kostbaarder. Je komt er alleen achter welke het is als je hem laat uitlezen.
zo uit het hoofd zijn dit mijn bevindingen maar er zullen er nog wel meer zijn.
- Werking achterruitenwisser of deze werkt. Heb bij mijn vorige touring meerdere keren gehad dat deze vast zat, simpel te voorkomen door regelmatig even in te spuiten met een smerende vloeistof.
- Storing op de radiozenders bij inschakelen van je achterruitverwaming. Zoals Philipnijenhof ook al zegt is dit inderdaad een zeer zwakke plek in de lijntjes van je achterruit. Vervangen van de ruit is overigens via de dealer vrij kostbaar, all-in prijs rond de 700,- euro. Check de ruit dus goed op slijtage van de lijntjes. Zeker de moeite waard als ze aan het doorslijten zijn om er wat van de prijs af te krijgen.
- Achterveren willen nog wel een breken. Als bv alleen links gebroken is zie je duidelijk verschil tov rechts qua hoogte, maar als ze beide gebroken zijn zul je het niet direct zien of merken.
- Gescheurd subframe, is alleen van toepassing op auto's tot en met 2000. Vanaf 2001 mag dit niet meer voorkomen maar check het voor de zekerheid. Er is hier genoeg info te vinden voor dit issue met foto's om te weten waar je naar moet kijken.
- Binnenkant van de deuren aan de kant van de scharnieren, hier zit een lasnaad die mogelijk kan gaan roesten. Als je niets ziet is er ook niets aan de hand.
-Motorisch gezien check alle slangen en kijk of deze ' zweten' danwel poreus zijn of andere mankementen vertonen.
-Mocht je toch besluiten om voor een diesel gaan hou dan rekening mee met het volgende:
1. 150pk diesel is de turbo redelijk onbetrouwbaar en kan ergens tussen de 100.000 en 200.000 zeker de geest geven. Kan een dure reparatie worden als je er niet op tijd bij bent. Ik meen te herinneren dat hier ook de swirl-flaps op zit, zo ja, laat deze dan verwijderen en vervangen door dummy's. Hier is ook genoeg op te vinden.
2. 136pk diesel is de HPFP (high pressure fuel pump) een probleem. Als de pomp zelf aan het slijten is dan zul je dit merken in een hoger gemeten verbruik in je boardcomputer dan doormaal. Als het starten langer duurt als normaal (en de voorgloei eenheid + gloeispiralen zijn goed) dan duidt dit op problemen met de electronica op de pomp zelf (slechte solderigen).
- Schakelpook (als je voor een handbak gaat), check of deze als je hem uit de vijfde versnelling haalt weer goed terugkomt voor de 3 en de 4. Ditzelfde geldt ook voor als je hem uit de achteruit haalt. Werkt dit niet meer goed (blijft hangen bv. tussen de 3/4 en 5) dan betekent dit er 2 busjes van 4 euro elk vervangen moeten worden in je versnellingsbak. De bak zelf moet er voor onderuit de auto en reken maar weer op zo'n 700 euro om dit te fixen bij de dealer. Let op! er is speciaal gereedschap nodig om dit kunstje uit te voeren, de dealer waar ik het destijds heb laten doen had dit gereedschap niet en hebben het dus moeten bestellen voorgaande aan de afspraak.
-Als je een set sleutel krijgt, check of dan ook daadwerkelijk alle sleutels werken. Dus openen, sluiten, alarm maar ook of je de auto er mee kan starten. Een defecte sleutel is al gauw 160 euro.
- PDC (parkeerhulp) controleer als je met z'n 2en bent of deze iets/iemand registreert als de bak in de achteruit hebt staat. Dus alle 4 checken.
- Airco, voel of die goed koelt en of je geen rare geluiden hoort. Heb het zelf gehad dat er een soort sissend geluid uitkwam. Na een airco onderhoudsbeurt was het weg,
- Airbag lampje mag niet branden, duidt of op een kapot sensor matje in de bijrijdersstoel of een slechte verbinding in B-stijl van bedrading. Die laatste is simpel op te lossen door de stekker er tussnuit te halen en de verbindingen door te solderen (is bij mij gedaan). Het sensormatje is echter kostbaarder. Je komt er alleen achter welke het is als je hem laat uitlezen.
zo uit het hoofd zijn dit mijn bevindingen maar er zullen er nog wel meer zijn.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: tips & tricks bij aankoop
Check ook even de vacuumpomp van een n42 motor (318i met 2.0 liter motor).
Deze willen wel eens wat zweten en daardoor olie op het uitlaatspruitstuk gooien. Dan krijg je even een vieze geur in de auto.
Dit is op te lossen door de pomp te vervangen. (moet ik zelf ook nog een keer doen).
Succes !
Deze willen wel eens wat zweten en daardoor olie op het uitlaatspruitstuk gooien. Dan krijg je even een vieze geur in de auto.
Dit is op te lossen door de pomp te vervangen. (moet ik zelf ook nog een keer doen).
Succes !
-- E46 318i Touring Executive 2002 --