Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
-
Re: Verwarming geeft niet genoeg warm lucht..
Jongens.. ik ben vandaag bij de garage geweest en heb ook in 1x men koeilvloeistof laten checken en alles was perfect in orde hoor!!!! De garagist vond het maar raar dat ik zei dat de verwarming bij extreme temperaturen niet genoeg warmde...
-
Ik heb een Word document gemaakt met foto's en een beschrijving erbij.
Door de foto's is dit wel bijna 10 MB geworden.
Dit wil ik zo laten zodat er eventueel ingezoomd kan worden als daar behoefte aan is.
Een pdf van gemaakt welke 3,2 MB is, dus deze kan ik ook niet posten. (max 1 MiB)
Is er een oplossing?
Ik heb al 2 reacties voor deze beschrijving. Die stuur ik uiteraard per mail.
Maar wellicht is er meer animo.
Nu eerst maar naar bed, tis al bijna kwart voor 2 ( ja, de servertijd loopt niet goed).
Dat krijg je als je zo enthousiast bezig bent, nu ligt alles nog vers in het geheugen.
In ieder geval met een goed gevoel naar bed. (vandaag nog ruim 40 km gereden en de temp blijft prima)
Groet'n uut Drenthieland.
Frans
Door de foto's is dit wel bijna 10 MB geworden.
Dit wil ik zo laten zodat er eventueel ingezoomd kan worden als daar behoefte aan is.
Een pdf van gemaakt welke 3,2 MB is, dus deze kan ik ook niet posten. (max 1 MiB)
Is er een oplossing?
Ik heb al 2 reacties voor deze beschrijving. Die stuur ik uiteraard per mail.
Maar wellicht is er meer animo.
Nu eerst maar naar bed, tis al bijna kwart voor 2 ( ja, de servertijd loopt niet goed).
Dat krijg je als je zo enthousiast bezig bent, nu ligt alles nog vers in het geheugen.
In ieder geval met een goed gevoel naar bed. (vandaag nog ruim 40 km gereden en de temp blijft prima)
Groet'n uut Drenthieland.
Frans
Ik rij nooit harder dan de maximum snelheid...............van de auto!!
Dit kon dus net zoals bij mij een dichtgeslibde kachelradiator zijn, dus als beide thermostaten in orde zijn dan is de kachelradiator de eerstvolgende verdachte. Na vervanging bij mij wordt het nu binnen 5 minuten heerlijk warm.Bmw 525 Berline schreef:Jongens.. ik ben vandaag bij de garage geweest en heb ook in 1x men koeilvloeistof laten checken en alles was perfect in orde hoor!!!! De garagist vond het maar raar dat ik zei dat de verwarming bij extreme temperaturen niet genoeg warmde...
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
-
Bij mij wordt het ook heerlijk warm nu met deze warmere temperaturen maar de probleem begint bij extreme temperaturen gelijk onlangs bij -12° enzo....
Ik heb op een Duits E60-forum een interesaante bijdrage gevonden :
Nur wenn man eine Standheizung nachgerüstet hat oder ab Werk die SA hat, ist im Fahrzeug ein konventionelles Standheizgerät verbaut.
Aber in diesem Fall haben die User kein SZH, folglich sind im Heizgerät 3 PTC's mit 1000 W verbaut. Wenn der Generator mit über 80% Leistung zur Ladung der Batterie ausgelastet ist, dann werden die PTC Heizelemente in der Heizung (elektrischer Zuzheizer) trotz Fahrerwunsch nicht zugeschaltet, das unterbindet das Powermanagement, denn der nächste Motorstart soll möglich sein. Somit wird es im Fahrzeug auch nach 40 Km nicht richtig warm, da die heutigen Dieselmotoren eigentlich nur noch sehr wenig Wärme abgeben.
Bei BMW wird kein Thermostat überwacht, bei den Benzinmodellen sind Kennfeldthermostate verbaut, die von der DME angesteuert aber nicht überwacht werden (2 poliger Anschluss, keine Diangoseleitung von der DME). Wenn die Leitungen bzw. das Kennfeldelement im Thermostat (Benziner) defekt sind, wird in der DME lediglich der Fehlerspeichereintrag "Ansteuerung Kennfeldkühlung Leitungsunterbrechung bzw. Kurzschluss nach Plus/Masse" eingetragen (Indiz für ein defektes Thermostat).
Da die Dieselmotoren Abgasnormtechnisch kein Kennfeldkühlung benötigen, haben sie auch keinerlei Verbindung zur DDE bzw. kein Kennfeldthermostat.
Aber ich kann in ISTA/D nach wie vor die Motortemperatur abfragen (auch während der Fahrt). Folglich kann ich auch beurteilen, ob das Thermostat i.O. oder defekt ist. Sollte eigentlich jeder Mechaniker beim :-) können.
Das die Thermostate nicht halten ist in unserer Region nur bei den Benzinern bekannt. Bei den Dieselmotoren eher eine Seltenheit (auch mit Erfahrungsaustausch von ST/KE's aus anderen Betrieben), die hat hier in unserer Region kein Händler auf Lager, folglich gehen die Dinger bei uns eher selten kaputt.
De les is eigenlijk, dat niet alleen de thermostaten defect kunnen zijn. Wanneer de accu door ouderdom en koude wat zwakjes is en de alternator zwaar moet werken, dan werkt het verwarmingselement niet. Alleen "vitale" delen worden dan gevoed met stroom.
Door de geringe warmteafgave van de dieselmotor verhoogt de koelwatertemperatuur onvoldoende bij erg lage buitentemperaturen en komt er te weinig warmte uit de kachel.
Accu controleren is niet zo moeilijk.
NB. De auteur geeft aan dat de dieselthermostaten eerder zelden kapotgaan, maar daar ben ik het niet mee eens, want ik heb het ook al meegemaakt.
Misschien kan dit wat helpen...?

Nur wenn man eine Standheizung nachgerüstet hat oder ab Werk die SA hat, ist im Fahrzeug ein konventionelles Standheizgerät verbaut.
Aber in diesem Fall haben die User kein SZH, folglich sind im Heizgerät 3 PTC's mit 1000 W verbaut. Wenn der Generator mit über 80% Leistung zur Ladung der Batterie ausgelastet ist, dann werden die PTC Heizelemente in der Heizung (elektrischer Zuzheizer) trotz Fahrerwunsch nicht zugeschaltet, das unterbindet das Powermanagement, denn der nächste Motorstart soll möglich sein. Somit wird es im Fahrzeug auch nach 40 Km nicht richtig warm, da die heutigen Dieselmotoren eigentlich nur noch sehr wenig Wärme abgeben.
Bei BMW wird kein Thermostat überwacht, bei den Benzinmodellen sind Kennfeldthermostate verbaut, die von der DME angesteuert aber nicht überwacht werden (2 poliger Anschluss, keine Diangoseleitung von der DME). Wenn die Leitungen bzw. das Kennfeldelement im Thermostat (Benziner) defekt sind, wird in der DME lediglich der Fehlerspeichereintrag "Ansteuerung Kennfeldkühlung Leitungsunterbrechung bzw. Kurzschluss nach Plus/Masse" eingetragen (Indiz für ein defektes Thermostat).
Da die Dieselmotoren Abgasnormtechnisch kein Kennfeldkühlung benötigen, haben sie auch keinerlei Verbindung zur DDE bzw. kein Kennfeldthermostat.
Aber ich kann in ISTA/D nach wie vor die Motortemperatur abfragen (auch während der Fahrt). Folglich kann ich auch beurteilen, ob das Thermostat i.O. oder defekt ist. Sollte eigentlich jeder Mechaniker beim :-) können.
Das die Thermostate nicht halten ist in unserer Region nur bei den Benzinern bekannt. Bei den Dieselmotoren eher eine Seltenheit (auch mit Erfahrungsaustausch von ST/KE's aus anderen Betrieben), die hat hier in unserer Region kein Händler auf Lager, folglich gehen die Dinger bei uns eher selten kaputt.
De les is eigenlijk, dat niet alleen de thermostaten defect kunnen zijn. Wanneer de accu door ouderdom en koude wat zwakjes is en de alternator zwaar moet werken, dan werkt het verwarmingselement niet. Alleen "vitale" delen worden dan gevoed met stroom.
Door de geringe warmteafgave van de dieselmotor verhoogt de koelwatertemperatuur onvoldoende bij erg lage buitentemperaturen en komt er te weinig warmte uit de kachel.
Accu controleren is niet zo moeilijk.
NB. De auteur geeft aan dat de dieselthermostaten eerder zelden kapotgaan, maar daar ben ik het niet mee eens, want ik heb het ook al meegemaakt.
Misschien kan dit wat helpen...?

Hoofd thermostaat is vervangen en de auto komt nu weer op een normale bedrijfs temperatuur van 90 graden. Dit terwijl de garage weigerde deze te vervangen onder garantie en tevens tegen betaling en daarnaast aangaf dat er niks aan de hand was en een temperatuur van 70 graden heel normaal was. Er was dus wel degelijk iets aan de hand. Ik vraag met de kunde van dealer wel af en vraag me af of je je auto dus met een gerust hart kan laten onderhouden door hun. Het lijkt er dus op van niet.
Kosten van een losse originele thermostaat is trouwens maar € 49,21 en de EGR is nog goedkoper. Ik las ook ergens dat de garage voor het vervangen 2,5 uur in rekening bracht. Een geoefend monteur kan de thermostaat in 1,5 uur vervangen. Betaal je dus een uur teveel.
Kosten van een losse originele thermostaat is trouwens maar € 49,21 en de EGR is nog goedkoper. Ik las ook ergens dat de garage voor het vervangen 2,5 uur in rekening bracht. Een geoefend monteur kan de thermostaat in 1,5 uur vervangen. Betaal je dus een uur teveel.
Als je de BMW fora doorloopt dan blijkt dat de meeste BMW garages zo reageren.Kronos schreef:Hoofd thermostaat is vervangen en de auto komt nu weer op een normale bedrijfs temperatuur van 90 graden. Dit terwijl de garage weigerde deze te vervangen onder garantie en tevens tegen betaling en daarnaast aangaf dat er niks aan de hand was en een temperatuur van 70 graden heel normaal was. Er was dus wel degelijk iets aan de hand. Ik vraag met de kunde van dealer wel af en vraag me af of je je auto dus met een gerust hart kan laten onderhouden door hun. Het lijkt er dus op van niet.

525d E61 2007 pre-LCI
Ja inderdaad, ik begrijp alleen niet waarom? Ik heb zelf bijvoorbeeld aangeboden de kosten op mij te nemen als zou blijken dat de thermostaat niet kapot zou zijn. En wat heeft een garage te verbergen als ik er als klant zou komen met dit probleem en zelfs aangeef wat het probleem zou kunnen zijn. Ze kunnen dan ook weer een boterham verdienen door één thermostaat te verkopen en adviseren om de EGR thermostaat ook gelijk te vervangen inclusief 2,5 uur werkloon en een liter koelvloeistof. Is toch gauw weer een rekening van bijna 300 euro. Makkelijker kunnen ze het niet verdienen.
Punt is: waarom stoppen de meeste zogenaamde experts hun koop in het zand als een struisvogel
Punt is: waarom stoppen de meeste zogenaamde experts hun koop in het zand als een struisvogel
- Kingfisher
- Contacteer:
Typisch die dealers. Heb zelf ook het idee dat de auto's te complex zijn geworden voor dealers...
Ik heb vandaag ruim 1000 km gereden met mijn nieuwe EGR thermostaat. Temperatuur was merendeels tussen de 86 en 89 graden, met uitschieters tot zelfs 98 graden. Gemidddeld 1 op 13 gereden bij snelheden van rond de 140. Zo zuinig heb ik nog niet eerder gereden (bij deze snelheden), blijkbaar maakt het veel uit dat het blok goed op temperatuur komt. Nogmaals, ik had dir veel eerder moeten doen.
Ik heb vandaag ruim 1000 km gereden met mijn nieuwe EGR thermostaat. Temperatuur was merendeels tussen de 86 en 89 graden, met uitschieters tot zelfs 98 graden. Gemidddeld 1 op 13 gereden bij snelheden van rond de 140. Zo zuinig heb ik nog niet eerder gereden (bij deze snelheden), blijkbaar maakt het veel uit dat het blok goed op temperatuur komt. Nogmaals, ik had dir veel eerder moeten doen.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Mooi dat het bij jou nu ook goed is. Iedereen met hoog verbruik zou dus en check op de temperatuur moeten doen. Is die onder de 80 graden eerst de egr thermostaat en als dat niks oplevert de hoofd thermostaat vervangen.