Verborgen watertemp meting E61 530i
Verborgen watertemp meting E61 530i
goedenavond,
Ik heb al diverse discussies gezien op dit forum over de water temp en verwarming van de e 60 en e 61.
Maar ik heb toch nog een vraag over de water temp meting (opvragen via reset knop van dagteller)
Ik ben van vorige modellen een water temp meting gewend, maar deze heeft alleen een temp meting van het motorblok rondom toeren teller.
afglopen week heb ik voordat ik ging rijden (afstand 60 km) de verborgen watertemp meting opgevraagd en deze temp gevolgd.
Het resultaat:
na ca 10 minuten rijden bereikt de water temp 99 °C, temp blijft dan ca 15 minuten varieren tussen 99° en 97 °, dan ineens zakt de temp naar 72 ° (binnen 30 sec) en blijft dan elke minuut langzaam oplopen tot ca 83 ° en zakt dan weer terg tot 72 °. dit gaat maar door (ca 20 minuten) dan ineens stijgt de temp naar 99 ° en blijft ca 3 minuten rondom deze waarde wat varieren.
Dan zakt de temp weer naar 72 ° en komt weer in het ritme naar 83° en terug, dit bleef zo tot ik mijn bestemming had bereikt.
De streepjes naast de toeren teller waren na ca 15 minuten max terug gezakt (3 streepje over) en blijft stabiel gedurende de rit.
Ik heb geen klagen over de verwarming in de auto, maar ik krijg de temp. niet echt hoog zoals bij vorige auto's, maar is geen probleem
Mijn vragen:
Weet iemand of deze water temp variatie normaal is, is had verwacht stabiel op 90-95 °C.
Waar wordt deze temp gemeten
Er zitten 2 thermostaten in deze auto welke regelt wat.
Welke thermostaat is mogelijk niet stabiel
Benzine/lucht verhouding is bij koude motor wat hoger, welke temp sensor wordt gebruikt om deze verhouding te regelen, ik stel deze vraag omdat ik het verbruik wat aan de hoge kant vindt tov van wat anderen beweren, het lukt echt niet om gemiddeld onder de 1 op 10 te komen (1 liter op 10 km), op korte ritten gem 1 op 7 en op langere ritten ca 1 op 12 (ben een rustige rijder).
Bedankt alvast voor een reactie
Goos
Ik heb al diverse discussies gezien op dit forum over de water temp en verwarming van de e 60 en e 61.
Maar ik heb toch nog een vraag over de water temp meting (opvragen via reset knop van dagteller)
Ik ben van vorige modellen een water temp meting gewend, maar deze heeft alleen een temp meting van het motorblok rondom toeren teller.
afglopen week heb ik voordat ik ging rijden (afstand 60 km) de verborgen watertemp meting opgevraagd en deze temp gevolgd.
Het resultaat:
na ca 10 minuten rijden bereikt de water temp 99 °C, temp blijft dan ca 15 minuten varieren tussen 99° en 97 °, dan ineens zakt de temp naar 72 ° (binnen 30 sec) en blijft dan elke minuut langzaam oplopen tot ca 83 ° en zakt dan weer terg tot 72 °. dit gaat maar door (ca 20 minuten) dan ineens stijgt de temp naar 99 ° en blijft ca 3 minuten rondom deze waarde wat varieren.
Dan zakt de temp weer naar 72 ° en komt weer in het ritme naar 83° en terug, dit bleef zo tot ik mijn bestemming had bereikt.
De streepjes naast de toeren teller waren na ca 15 minuten max terug gezakt (3 streepje over) en blijft stabiel gedurende de rit.
Ik heb geen klagen over de verwarming in de auto, maar ik krijg de temp. niet echt hoog zoals bij vorige auto's, maar is geen probleem
Mijn vragen:
Weet iemand of deze water temp variatie normaal is, is had verwacht stabiel op 90-95 °C.
Waar wordt deze temp gemeten
Er zitten 2 thermostaten in deze auto welke regelt wat.
Welke thermostaat is mogelijk niet stabiel
Benzine/lucht verhouding is bij koude motor wat hoger, welke temp sensor wordt gebruikt om deze verhouding te regelen, ik stel deze vraag omdat ik het verbruik wat aan de hoge kant vindt tov van wat anderen beweren, het lukt echt niet om gemiddeld onder de 1 op 10 te komen (1 liter op 10 km), op korte ritten gem 1 op 7 en op langere ritten ca 1 op 12 (ben een rustige rijder).
Bedankt alvast voor een reactie
Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i
Re: Verborgen watertemp meting E61 530i
Antwoorden op je vragen heb ik niet helaas. Maar ik ben wel benieuwd hoe je die watertemp indicator op kan vragen.
Thanks
Thanks
Re: Verborgen watertemp meting E61 530i
Hoe heb je de watertemp opgevraagd?
Re: Verborgen watertemp meting E61 530i
Ik heb de water temp mbv deze instructie opgevraagd:
http://www.scoopz.com/m5board/E60_Hidde ... ctions.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
onder tussen heb ik gevonden op welke temp de gewone thermostaat moet openen 97°C
Voordat ik nu beide thermostaten ga vervangen, is er iemend die er meeer vanaf weet?
gr Goos
http://www.scoopz.com/m5board/E60_Hidde ... ctions.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
onder tussen heb ik gevonden op welke temp de gewone thermostaat moet openen 97°C
Voordat ik nu beide thermostaten ga vervangen, is er iemend die er meeer vanaf weet?
gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i
Re: Verborgen watertemp meting E61 530i
ja die ken ik, ook een keer geprobeerd, maar die blijft toch niet 'hangen'? Als je de auto uit zet en daarna weer aan is het hidden menu weg 
Re: Verborgen watertemp meting E61 530i
Hallo,
Sedert een aantal jaren heb ik vlak naast mijn meterblok op het dahboard van mijn BMW's een SCAN GAUGE II geplakt (letterlijk).
Dat is een rechthoekig display waarop je allerlei parameters kunt oproepen, zoals snelheid, toerental, inlaatspruitstuktemperatuur, watertemperatuur (!), turbodruk, en nog wel meer, zoals laadvoltage, gemiddeld verbruik, laatste dag hoogste toerenal/snelheid, laatste rit hoogste toerental/snelheid (leuk om het vertrouwen in je vriend of mecanicien, die je auto even mocht testen, na te gaan).
Dat apparaatje wordt aangesloten op je OBD-stopcontact, dat altijd aanwezig is op alle auto's sinds pakweg 1992.
Het toestelletje is verplaatsbaar op andere auto's, maar ik heb er zo twee, dus dat volstaat voor mij.
Het mooiste is dat je niet meer hoeft te prullen in je geheimmenu en zo.
Wat betreft de plotse daling van je koelwatertemperatuur : dergelijke schommelingen zijn bij constante snelheid compleet abnormaal.
Alleen wanneer je plots heel snel begin te rijden (in Duitsland boven de 200 bijv.) bij warm weer, zie je wel dat bij een benzinemotor de temperatuur gevoelig zakt onder de 87 °C, die je normaal krijgt.
Dat was zo bij mijn ex-BMW 130i.
Bij mijn huidige 535D, maar ook bij een vorige 525D, krijg ik in stilstaande file bij heet weer soms wel 102 °C zonder dat de ventilatorwinkel in actie schiet. Er zijn zo'n dertien trappen (!).
De twee thermostaten bij een diesel zijn alleen door wamte geregeld.
Als je heel aandachtig meet zul je zien dat je auto bij heel warm weer nog iets zuiniger loopt (Zuiden van Frankrijk of Spanje of zo), ook bij een benzine.
Dan heb je wel vlot 90 °C of nog meer.
Toch even kijken of je koelwaterniveau correct is, er geen lekkage is en het zaakje goed ontlucht is.
Die hele sterke schommelingen worden daardoor niet echt duidelijk verklaard.
Bij een benzinemotor zeker de elektronica laten uitlezen, want de thermostaat wordt bij een benzinemotor ook elektronisch aangestuurd.
Hoop dat je er iets aan hebt.

Sedert een aantal jaren heb ik vlak naast mijn meterblok op het dahboard van mijn BMW's een SCAN GAUGE II geplakt (letterlijk).
Dat is een rechthoekig display waarop je allerlei parameters kunt oproepen, zoals snelheid, toerental, inlaatspruitstuktemperatuur, watertemperatuur (!), turbodruk, en nog wel meer, zoals laadvoltage, gemiddeld verbruik, laatste dag hoogste toerenal/snelheid, laatste rit hoogste toerental/snelheid (leuk om het vertrouwen in je vriend of mecanicien, die je auto even mocht testen, na te gaan).
Dat apparaatje wordt aangesloten op je OBD-stopcontact, dat altijd aanwezig is op alle auto's sinds pakweg 1992.
Het toestelletje is verplaatsbaar op andere auto's, maar ik heb er zo twee, dus dat volstaat voor mij.
Het mooiste is dat je niet meer hoeft te prullen in je geheimmenu en zo.
Wat betreft de plotse daling van je koelwatertemperatuur : dergelijke schommelingen zijn bij constante snelheid compleet abnormaal.
Alleen wanneer je plots heel snel begin te rijden (in Duitsland boven de 200 bijv.) bij warm weer, zie je wel dat bij een benzinemotor de temperatuur gevoelig zakt onder de 87 °C, die je normaal krijgt.
Dat was zo bij mijn ex-BMW 130i.
Bij mijn huidige 535D, maar ook bij een vorige 525D, krijg ik in stilstaande file bij heet weer soms wel 102 °C zonder dat de ventilatorwinkel in actie schiet. Er zijn zo'n dertien trappen (!).
De twee thermostaten bij een diesel zijn alleen door wamte geregeld.
Als je heel aandachtig meet zul je zien dat je auto bij heel warm weer nog iets zuiniger loopt (Zuiden van Frankrijk of Spanje of zo), ook bij een benzine.
Dan heb je wel vlot 90 °C of nog meer.
Toch even kijken of je koelwaterniveau correct is, er geen lekkage is en het zaakje goed ontlucht is.
Die hele sterke schommelingen worden daardoor niet echt duidelijk verklaard.
Bij een benzinemotor zeker de elektronica laten uitlezen, want de thermostaat wordt bij een benzinemotor ook elektronisch aangestuurd.
Hoop dat je er iets aan hebt.
Re: Verborgen watertemp meting E61 530i
Dankjewel,
ik weist niet dat de thermostaat bij de benzine versie ook electronisch wordt aangestuurd, weet je ook toevallig welke.
Ik zal eea controleren
gr Goos
ik weist niet dat de thermostaat bij de benzine versie ook electronisch wordt aangestuurd, weet je ook toevallig welke.
Ik zal eea controleren
gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i
Re: Verborgen watertemp meting E61 530i
Goeden avond,
Ik heb het item water temp E61 530 i op het forum gezet, onder tussen weet ik wat meer.
Benzine versie heeft maar 1 thermostaat, maar wel een kernfeld thermostaat, deze thermostaat heeft ook een aansluiting voor het motormanagement.
Uiteindelijk werk deze als volgt, bij laag belaste motor zal de thermostaat al een normale thermostaat werken en bij 97 ° opengaan, wordt de motor extra belast dan stuurt het Motormanagement een stroompje door de thermostaat, waardoor deze extra opwarmd en bij lagere temp gaat openen.
Ik heb contact gehad met een leverancier van deze thermostaat en na een discussie de volgende test uitgevoerd.
Stekker losgehaald vd thermoataat (geen storings melding) en gaan rijden met zicht op koelwater temp meting.
water temp stabiel, tussen 96 en 99 °, Je zou dan kunnen stellen dat de thermostaat ok is (is een thermostaat van 97 °).
Dan blijft alleen de discussie over het motormanagement aansturing, ik heb het idee dat de temperatuur al snel omlaag gebracht wordt (zie beschrijving aanvang forum), Wie kan er meer over zeggen of wat metingen overleggen
Gr Goos
Ik heb het item water temp E61 530 i op het forum gezet, onder tussen weet ik wat meer.
Benzine versie heeft maar 1 thermostaat, maar wel een kernfeld thermostaat, deze thermostaat heeft ook een aansluiting voor het motormanagement.
Uiteindelijk werk deze als volgt, bij laag belaste motor zal de thermostaat al een normale thermostaat werken en bij 97 ° opengaan, wordt de motor extra belast dan stuurt het Motormanagement een stroompje door de thermostaat, waardoor deze extra opwarmd en bij lagere temp gaat openen.
Ik heb contact gehad met een leverancier van deze thermostaat en na een discussie de volgende test uitgevoerd.
Stekker losgehaald vd thermoataat (geen storings melding) en gaan rijden met zicht op koelwater temp meting.
water temp stabiel, tussen 96 en 99 °, Je zou dan kunnen stellen dat de thermostaat ok is (is een thermostaat van 97 °).
Dan blijft alleen de discussie over het motormanagement aansturing, ik heb het idee dat de temperatuur al snel omlaag gebracht wordt (zie beschrijving aanvang forum), Wie kan er meer over zeggen of wat metingen overleggen
Gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

