Olie lekkage

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
knol010

Olie lekkage

Bericht door knol010 » 06 feb 2012, 08:54

Forum leden.

Wellicht kunnen jullie mij helpen.
Gisterochtend reed ik naar mijn werk. Het was een koude ochtend.
Op de snelweg zag ik een hoop stuifsneeuw achter mijn auto dacht ik.
Een kleine 10 minuten later op de cruisecontrol met 120km/u rook ik een verbrande olie lucht.
Het volgende moment zag ik het gele waarschuwingslampje van mijn olieniveau oplichten.
Ik heb gelijk mijn koppeling ingetrapt en de motor uitgezet.
Onder de motorkap kwam een hoop rook uit. Het was donker dus weinig te zien.

Auto is opgehaald en bij een vriend in de garage gezet. Hier aangekomen hebben we de motor goed schoon gemaakt met remreiniger. Het oliepeil stond net onder minimaal. Dit betekent dat ik toch een goeie 3 liter olie ben verloren. Dit terwijl ik de dag ervoor nog netjes het oliepeil heb gecontroleerd en deze perfect op peil stond. Na het schoonmaken olie bijgevuld en motor gestart. De motor loopt nog als een zonnetje. Motor 45 minuten laten draaien op verschillende toerentallen. Tot mijn verbazing lekt deze geen druppel olie. De motorruimte was vooral aan de rechterkant (zittend op bestuurdersstoel) besmeurd met olie. Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
De auto is voor mij op dit moment niet te vertrouwen.

Bedankt.
Joost

willem-57

Re: Olie lekkage

Bericht door willem-57 » 06 feb 2012, 10:05

Welkom hier, even een vraagje rijdt je op bezine of diesel? Zelf heb ik af en toe een verbrande olielucht in mijn auto, bij mij is het naar alle waarschijnlijkheid de kleppendeksel pakking die vervangen dient te worden, is een veel voorkomende klacht. Dit gaat volgende week gebeuren.

knol010

Bericht door knol010 » 06 feb 2012, 10:22

Het is een benzine motor.
Zijn jouw klachten gelijk aan de mijne. Dus ook zoveel olie verlies in een rit van ongeveer 15km?

willem-57

Bericht door willem-57 » 06 feb 2012, 10:30

Nee, gelukkig niet, is alleen een kortstondige olielucht bij een warme motor, drupje dat op het uitlaatspruitstuk valt. Peil blijft gewoon goed.

buutnhuus

Bericht door buutnhuus » 06 feb 2012, 12:58

geen inwendige lekkage? dat zie je aan de buitenkant van het blok namelijk niet he? omdat je zegt dat je ook een grote wolk achter de auto had...
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008

knol010

Bericht door knol010 » 06 feb 2012, 13:14

De rook kwam van de olie die in de motorruimte tegen hete onderdelen aankwam spruitstuk, kat en dergelijke. Later na het schoonkmaken van het motorblok ook goed gekeken naar de uitlaatgassen. Dit zag er normaal uit en rook ook normaal.

AlexS

Bericht door AlexS » 06 feb 2012, 15:14

knol010 schreef: Het oliepeil stond net onder minimaal. Dit betekent dat ik toch een goeie 3 liter olie ben verloren. Dit terwijl ik de dag ervoor nog netjes het oliepeil heb gecontroleerd en deze perfect op peil stond. Na het schoonmaken olie bijgevuld en motor gestart.
Hoeveel olie heb je er weer bijgegooid, ik hoop geen 3 liter.. Voor jouw beeldvorming, het verschil tussen max en min op de peilstok is 1 liter (soms 1.5), mag ie evengoed niet verliezen in een dag natuurlijk! Hopelijk blijft het weg of vind je een duidelijke aanwijzing waar het vandaankomt.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

knol010

Bericht door knol010 » 06 feb 2012, 18:58

3 liter is misschien wat overdreven. Maar hij stond op max en nu net onder min.

knol010

Bericht door knol010 » 18 feb 2012, 15:36

Probleem gevonden en auto inmiddels gerepareerd.

Aron

Bericht door Aron » 18 feb 2012, 15:41

Is mss wel handig en fijn voor ons als je dan ook laat weten wat nou het probleem, oplossing en evt kosten was :!

knol010

Bericht door knol010 » 18 feb 2012, 15:55

Mijn carterontluchting was bevroren hierdoor kon hij de druk niet kwijt en heeft hij de olie tussen de pakking van de kleppendeksel heen geperst. Nadat de auto in de garage stond konden we niets vinden, omdat de carterontluchting inmiddels was ontdooit.

Totale kosten voor carterontluchting + slangen, inlaatspruitstuk pakkingen en kleppendekselpakking €200,-
Heb gelijk de ''scandinavische versie'' carterontluchting geplaats om te voorkomen dat dit nog een keer zou gebeuren.
Alle bijbehorende slangen zijn dan ook geisoleerd.

Arbeid heb ik zelf gedaan.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”