Wie tankt wat/waar/waarom?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
BMW318I

Re: Wie tankt wat/waar/waarom?

Bericht door BMW318I » 16 feb 2012, 20:40

ik tank overal waar goedkoop is ;)
BMW Bayerische Motoren Werke

IQM

Bericht door IQM » 16 feb 2012, 22:22

Kingfisher schreef:...Ik heb overigens ooit eens gehoord dat wanneer een diesel leeg gereden wordt, eerst het systeem ontlucht moet worden...
Leegrijden is nooit goed voor een diesel. Er zit altijd vuil in de tank wat dan opgezogen wordt. Gevolg is een verstopt brandstoffilter en dat gaat niet weg met nieuwe brandstof in de tank. Met mijn vader heb ik het één keer meegemaakt en ik kan je verzekeren dat het geen pretje is om met een stotterende motor een tunnel uit te moeten komen.

Maar ik meen me ook te herinneren dat een BMW diesel met behulp van de startmotor en doorstarten zichzelf weer vacuüm trekt. Denk aan de Opel Omega die destijds met een BMW diesel is geleverd. Daar stond letterlijk in het instructieboekje dat bij het andere type diesel wel ontlucht moest worden maar met de BMW diesel niet.

Wat verschillende brandstof merken betreft, ik heb destijds met mijn 320d Touring veel verschillende merken en typen diesel getankt. Total Excellium, BP Ultimate, Shell Pura en dergelijke brandstoffen zijn inderdaad zuiniger dan de standaard. (Met Shell V-Power merk ik overigens geen verschil) Maar de meerkosten zijn hoger dan de besparing. (als het 3% zuiniger is tegen meer dan 5% hogere kosten kan het nog niet uit) Per saldo kan het niet uit is mijn mening.

Bmw 525 Berline

Bericht door Bmw 525 Berline » 16 feb 2012, 23:39

BMW318I schreef:ik tank overal waar goedkoop is ;)
Ai ai.. dat gaat niet goedkomen volgens mij dan!!!!!

Ik dacht dat je beemer wat meer waard was dan dat man!!!!!

Als je een wrak van een auto hebt... ja dan zou ik dat begrijpen maar zo... :whistle:

Bonito Frans

Bericht door Bonito Frans » 17 feb 2012, 00:22

Helaas uit eigen ervaring (zoals eerder aangegeven) je hoeft niet te ontluchten, dit gaat automatisch.
Gewoon doorstarten en hij loopt weer.

De 2e keer was 5 liter uit het vaatje erbij niet genoeg, kon de desbetreffende ANWB'er nog een keer naar de pomp.
Met 10 liter deed hij het weer.
vorig weekend de auto een beurt gegeven incl brandstoffilter (zit goed verstopt aan de linkerkant in het midden van de auto).
Je kunt er aan de buitenkant niets aan zien, maar de diesel liep er nog goed door. Dus erg vuil?? geen idee.

Met schaamrood op de kaken moet ik dus toegeven dat in 1 jaar ik 4 keer de wegenwacht nodig heb gehad.
Voor mij is BMW nu Blij Met Wegenwacht.
3 keer zonder diesel (De eerste keer zei de ANWB dat het door het koude weer kwam dat de computer van slag was).
Een paar weken geleden, lekke band. Stond ik met het hele gezin langs de drukke A12.
Zeer smalle vluchtstrook, dus maar voorzichtig doorrijden naar een iets veiliger haven.
Helaas de band aan gort gereden, en dat met 5-10km/uur.
Maar waar is nou die adapter van de wielbouten, hele auto afgezocht niet te vinden. Hij moet er zijn, toen ik de auto kocht zijn er nieuwe velgen en banden onder gekomen.
ANWB erbij, ja hoor in de achterklep in het bakje verstopt waar de driehoek en gereedschap zit....

Nou ja, als dat alles is teken ik ervoor.

Terug naar diesel, omdat het maar 1-2 cent scheelt tussen de witte pomp en Shell tank ik vaak bij Shell (ook nog h-airmails en wasstraat stempels).
Bewezen of niet, ik heb het gevoel dat het toch betere kwaliteit is.

Groet'n uut Drenthieland
Frans
Ik rij nooit harder dan de maximum snelheid...............van de auto!!

BMW318I

Bericht door BMW318I » 17 feb 2012, 11:25

:Ai ai.. dat gaat niet goedkomen volgens mij dan!!!!!

Ik dacht dat je beemer wat meer waard was dan dat man!!!!!

Als je een wrak van een auto hebt... ja dan zou ik dat begrijpen maar zo... :whistle:
Ow mijn bimmer is zeker waard maar waar in nederland is nou slecht benzine ? ik tank meestal bij Tango of sneltank !
en benzine is daar perfect en rij veel km goedkoop wil niet zeggen miskoop want, ben er zeer tevreden over.
BMW Bayerische Motoren Werke

h3b

Bericht door h3b » 17 feb 2012, 13:29

Tango bij ons in het dorp wordt bevoorraad door Shell, dus prima brandstof lijkt me zo.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

looneytune

Bericht door looneytune » 22 apr 2012, 12:48

Rijd zelf een Berlingo 1.6 HDI besteller uit 06-2008 voor me werk
Rijd op '
'gewone'' BP diesel 6,4l / 100 km in de winter 6,2l in de zomer
BP Ultimate diesel 6,2l / 100 km in de winter 5,8l in de zomer
Op Makro diesel 6,6l / 100 km in de winter 6,4l in de zomer

Makro diesel is echt spotgoedkoop, BP diesel is ''duur'', en Ultitmate scheelt dacht ik 5 cent per liter boven op de gewone dieselprijs, maar ik rijd toch echt zuiniger ( ik meet zelf, ik kijk niet naar me boordcomputer)....veel scheelt het niet, ik bespaar misschien 2 á 3 euro op een tank maar toch.

Met me BMW 323Ci cabrio tank ik meestal VPower bij de shell ( onbemand ) is volgens mij de goedkoopste van Almere ( naast de VW DEALER ), en heb het idee dat die fractioneel rustiger en zuiniger loopt dan op gewone 95, maar heb dit nooit echt gemeten :P

Davud

Bericht door Davud » 22 apr 2012, 17:38

Ik tank vaak shell fuel save, en af en toe een paar volle tankjes achter mekaar vpower diesel.
Ik moet zeggen(en dat zit niet tussen de oren), dat mijn auto wat gretiger wordt met de vpower. Toert makkelijker door, maar wordt niet zuiniger, ongeacht hoe ik rij.

splitsecond

Bericht door splitsecond » 22 apr 2012, 18:01

Ik tank hier bij de tinq langs de A12 afrit Waarder. Dit omdat ik er 1 minuut bij vandaan woon, en het een redelijk goedkope pomp is. :W Als de prijs zakt wil ik wel eens 98 tanken ipv 95 om verschil te proeven. Heeft iemand hier ervaring mee?
Hagel, regen, zonneschijn, in mijn Touring is het altijd fijn!

Sjonnie

Bericht door Sjonnie » 08 mei 2012, 12:32

Ik heb de afgelopen 6 tanken BP ultimate diesel getankt. ( 4500km)

Ik was zeer sceptisch, maar moet mijn mening bijstellen. Waar mijn 330d bij de goedkope witte pomp nog wel eens blauw / zwart wilde walmen, komt er nu na genoeg geen roet / rook meer uit de uitlaat, ja behalve bij een echt lang stuk op een sukkeldrafje gereden te hebben en dan in eens op het gas gaan staan, maar ook dit is vele malen minder dan voorheen!

Ook lijkt mijn motortje fijner te lopen, minder rauw.

Al met al tank ik nu voorlopig dus BP ultimate diesel, die extra kosten van een candybar op een volle tank kan er ook wel vanaf.... :duim:

Als mijn brandstofpomp, motor en wat nog meer hier schoner van blijft, heb ik dat er wel voor over.

In mijn jongere jaren had ik een Honda CRX vtec, je weet wel zo'n hoogtoerig naaimachientje... Als ik die volgooide met ARAL RON 100 merkte ik wel degelijk verschil, vooral op zijn top. Dat draaide net allemaal wat lekkerder en vlotter @ 8200 tpm...
Dat was nog voordat je hier Shel V-power had, welke overigens geen enkel voordeel heeft hier in NL, aangezien het nog steeds RON 95 is, dus geen betere / hogere verbrandingsgraad...(voor meer vermogen en schonere verbranding!)
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
'08 BMW E61 525dA T

yltkdy

Bericht door yltkdy » 08 mei 2012, 22:31

Ik geloof er allemaal niet zo in, al die verschillen. Dit ligt mijns inziens gewoon aan het feit dat de ene pomp sneller afslaat dan de andere. Ik heb met mijn vorige auto heel lang de tank tot de nok gevuld, tot er dus benzine in de leiding stond totdat ik op discovery bij seconds from disaster eens zag dat dit niet zo verstandig is ivm. gasvorming bij tanken. je wilt niet weten wat er om je heen kan hangen en kan een vonk al genoeg zijn om dit gas te laten ontbranden.

Maar goed, mijn ervaring is dat het verschil bij volledig aftanken echt marginaal is. En laten we niet vergeten dat weersomstandigheden (veel wind) ook veel invloed kunnen hebben op het brandstofverbruik. Of hoe diep je je gaspedaal indrukt bij verschillende ritten. Nadat ik na de eerste tik wel op een rond bedrag ging aftanken kreeg ik wel enorme verschillen. tot bijna 100 kilometer op een tank minder. Bij de Witte pomp heb ik nog nooit getankt, aangezien je weet dat het restpartijen zijn van alle maatschappijen. Er hoeft niks mis mee te zijn, maar het blijven wel restpartijen.

-Edit-
Ik praat hier overigens wel over Benzine en niet over Diesel voor het geval dit niet duidelijk was

Dutch_E61

Bericht door Dutch_E61 » 08 mei 2012, 22:50

In de 5 serie knikker ik tot nu alleen A merken. Maar het is een dieseltje en ik heb slechts twee keer hoeven tanken tot nu :-)

De SAAB cabrio van mijn vrouw is wat getuned. In de SAAB wereld wordt actief getuned, het is erg laagdrempelig. Van 150 PK is het vermogen opgekrikt naar bijna 250 PK. Daarnaast kunnen we nu ook bio ethanol tanken. De boardcomputer is "geopend" zodat er meer info zichtbaar wordt, vergelijk met de hidden menu's bij BMW. Je kunt nu dus eenvoudig de knock en misfires per cilinder zien. De ECU van de motor gaat het vermogen terugregelen door de gevraagde luchthoeveelheid te verlagen zodra via de bougies "pingel" wordt gemeten. Uit ervaring blijkt dat in NL alleen BP Ultimate benzine toegevoegde waarde heeft hiervoor, V power doet niets extra's op dit front. Aral 100 in Duitsland geeft naar verluid wel een beter resultaat.

Of bio ethanol, door de grotere ingespoten hoeveelheid brandstof wordt de verbrandingsruimte gekoeld waardoor pingel minder snel optreedt. En de bomen vinden je leuker op bio ethanol :duim:

Martin

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”