Voorruit ontwasemer blaast niet
Voorruit ontwasemer blaast niet
Is er iemand die weet hoe het kan dat er bijna geen (warme) lucht uit de voorruitverwarming komt als ik deze inschakel in mijn E46? Kan eigenlijk niets erover vinden op internet, behalve wat tips om recirculatie aan te zetten, het pollenfilter te checken, AC uit te gooien etc. Maar geen van allen verhelpt het probleem.
Als ik de blower op de voorruit zet (ontwasemen) dan gaat de blower op volle kracht blazen, maar alleen door de reguliere rooster op het dashboard en dus (nagenoeg) niet door de gaten bovenop het dashboard die op de voorruit zijn gericht. Het is heel vreemd, want zelfs als ik alle roosters dichtdraai, dan nog komt er niets uit. Je hoort dat de blower gewoon z'n druk niet kwijt kan. Lijkt erop dat het kantelsysteem dat tussen de kanalen schakelt niet meer functioneert. Zal daar de oorzaak liggen? En zo ja, is dit gemakkelijk zelf te verhelpen?
Nu met de vrieskou is het lastig om de eerste paar km met een beslagen/bevroren ruiten te moeten rijden..
Als ik de blower op de voorruit zet (ontwasemen) dan gaat de blower op volle kracht blazen, maar alleen door de reguliere rooster op het dashboard en dus (nagenoeg) niet door de gaten bovenop het dashboard die op de voorruit zijn gericht. Het is heel vreemd, want zelfs als ik alle roosters dichtdraai, dan nog komt er niets uit. Je hoort dat de blower gewoon z'n druk niet kwijt kan. Lijkt erop dat het kantelsysteem dat tussen de kanalen schakelt niet meer functioneert. Zal daar de oorzaak liggen? En zo ja, is dit gemakkelijk zelf te verhelpen?
Nu met de vrieskou is het lastig om de eerste paar km met een beslagen/bevroren ruiten te moeten rijden..
BMW E46 330CI
Re: Voorruit ontwasemer blaast niet
dan is deze waarschijnlijk kaputt:
http://www.ebay.de/itm/ws/eBayISAPI.dll ... p2992.m753
Hoeveel werk het is verzoek ik een E46 rijder te beantwoorden mocht deze dit onderdeel ooit vervangen hebben.
http://www.ebay.de/itm/ws/eBayISAPI.dll ... p2992.m753
Hoeveel werk het is verzoek ik een E46 rijder te beantwoorden mocht deze dit onderdeel ooit vervangen hebben.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 

Glaubst du wirklich? Moet me even inlezen om te zien waar dit onderdeel zich bevindt. Qua aanschafkosten in ieder geval minimaal voor tweedehands, dat valt me mee.
Ben benieuwd of iemand deze al eens vervangen heeft.
Ben benieuwd of iemand deze al eens vervangen heeft.
BMW E46 330CI
Das toevallig,
Van de week met mijn monteur erover gehad; ik heb de afgelopen weken het idee dat er minder/tot bijna niet op de vooruit geblazen wordt wanneer je vooruitblazen indrukt. Je hoort hem inderdaad vol blazen, maar weinig actie. Wanneer je de andere roostertjes opendraait, blaast tie wel als een tierelier.
Precies hetgeen jij hierboven beschrijft. En inderdaad, lastig ontwasemen op deze manier.
Hij staat bij mij altijd op AUC en dacht zet hem eens op 'van buiten' ventileren. Scheelt al iets bij ontwasemen. Maar blazen blijft slecht op de vooruit.
Nu is de wagen vorig jaar zomaar uitgelezen (monteur had een nieuw uitleesapparaat en vond het wel grappig om even te testen) en ik bedacht me ineens dat ik daar een foutcode heb zien staan betreffende AUC-verwarming. Ook geeft tie een foutcode aan voor de 'beluchtingskleppenmotor'. Ik kon niet vinden wat dit is, maar door hier ineens een stuk duidelijker.
Nu heb ik gisteren die AUC sensor schoongemaakt in de hoop dat dit iets zou helpen, maar niet echt geloof ik. Toevallig ga ik hem morgen weer uit laten lezen om te kijken of de foutcodes er nog instaan. Zowel, wellicht een andere AUC sensor en denk ook zo'n stellmotor klima/heizung (beluchtingskleppenmotor denk ik) vervangen.
Nu zie ik alleen dat er 2 zijn; links en rechts? klopt dit?
Heel verhaal maar in ieder geval bedankt, zo kom je toevallig eens iets tegen
@ xenobite; succes met evt. vervangen!
Van de week met mijn monteur erover gehad; ik heb de afgelopen weken het idee dat er minder/tot bijna niet op de vooruit geblazen wordt wanneer je vooruitblazen indrukt. Je hoort hem inderdaad vol blazen, maar weinig actie. Wanneer je de andere roostertjes opendraait, blaast tie wel als een tierelier.
Precies hetgeen jij hierboven beschrijft. En inderdaad, lastig ontwasemen op deze manier.
Hij staat bij mij altijd op AUC en dacht zet hem eens op 'van buiten' ventileren. Scheelt al iets bij ontwasemen. Maar blazen blijft slecht op de vooruit.
Nu is de wagen vorig jaar zomaar uitgelezen (monteur had een nieuw uitleesapparaat en vond het wel grappig om even te testen) en ik bedacht me ineens dat ik daar een foutcode heb zien staan betreffende AUC-verwarming. Ook geeft tie een foutcode aan voor de 'beluchtingskleppenmotor'. Ik kon niet vinden wat dit is, maar door hier ineens een stuk duidelijker.
Nu heb ik gisteren die AUC sensor schoongemaakt in de hoop dat dit iets zou helpen, maar niet echt geloof ik. Toevallig ga ik hem morgen weer uit laten lezen om te kijken of de foutcodes er nog instaan. Zowel, wellicht een andere AUC sensor en denk ook zo'n stellmotor klima/heizung (beluchtingskleppenmotor denk ik) vervangen.
Nu zie ik alleen dat er 2 zijn; links en rechts? klopt dit?
Heel verhaal maar in ieder geval bedankt, zo kom je toevallig eens iets tegen

@ xenobite; succes met evt. vervangen!
Jep, heeft met de stelmotor te maken.
Maar voordat je een nieuwe koopt moet je dit eens proberen.
Haal de stelmotor uit de behuizing, en zet vervolgens je clima op de ontwasemingstand.
Vervolgens draai je handmatig aan het grote witte tandwiel waar de stelmotor aan vastzit, totdat je lucht uit de ontwasemingsroosters voelt komen.
Plaats dan de stelmotor terug, en dan hoort je probleem te zijn opgelost.
- Ik ga er hier voor het gemak maar van uit dat de stelmotor wel draait als je op de knopjes van de clima drukt, anders heb je wel een nieuw motortje nodig
Maar voordat je een nieuwe koopt moet je dit eens proberen.
Haal de stelmotor uit de behuizing, en zet vervolgens je clima op de ontwasemingstand.
Vervolgens draai je handmatig aan het grote witte tandwiel waar de stelmotor aan vastzit, totdat je lucht uit de ontwasemingsroosters voelt komen.
Plaats dan de stelmotor terug, en dan hoort je probleem te zijn opgelost.
- Ik ga er hier voor het gemak maar van uit dat de stelmotor wel draait als je op de knopjes van de clima drukt, anders heb je wel een nieuw motortje nodig
Thanx voor je reactie.
Hoe kom ik bij de stelmotor?
Weet eerlijk gezegd niet of de stelmotor wel/niet draait
Want wat zou volgens jou het euvel zijn dan, dat tie 'gewoon' blijft hangen?
Hoe kom ik bij de stelmotor?
Weet eerlijk gezegd niet of de stelmotor wel/niet draait

Want wat zou volgens jou het euvel zijn dan, dat tie 'gewoon' blijft hangen?
Wie o wie weet waar ik die stelmotor(en) kan vinden?? (om er zo makkelijk mogelijk bij te komen)
Zojuist uitgelezen; geen foutcodes meer. Maar samen met monteur tot conclusie gekomen dat voorruitblazen/ontwasemen het 'niet' doet!
Wie verlost me en weet er antwoord op....
Zojuist uitgelezen; geen foutcodes meer. Maar samen met monteur tot conclusie gekomen dat voorruitblazen/ontwasemen het 'niet' doet!
Wie verlost me en weet er antwoord op....
misschien heb je hier wat aan. Dan weet je ongeveer de richting
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... 40&lang=nl
Het zijn er 2.
http://www.ebay.com/itm/Stellmotor-Heiz ... 0606852710
Kijk naar de kunststofbehuizing rondom de motor. Dat moet je een beeld geven.
Gr,
Dw
P.s. asjes, tandwielen en kunststofonderdelen. Daar tussen kan vanalles mis zijn. Het kan ook zijn dat de stelmotor geen spanning krijgt van je AC paneel. Maar dat moet je dus onderzoeken.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... 40&lang=nl
Het zijn er 2.
http://www.ebay.com/itm/Stellmotor-Heiz ... 0606852710
Kijk naar de kunststofbehuizing rondom de motor. Dat moet je een beeld geven.
Gr,
Dw
P.s. asjes, tandwielen en kunststofonderdelen. Daar tussen kan vanalles mis zijn. Het kan ook zijn dat de stelmotor geen spanning krijgt van je AC paneel. Maar dat moet je dus onderzoeken.

Bedankt voor je reactie. Bedoelde eigenlijk niet vinden in de zin waar te kopen. Maar om er het makkelijkst bij te komen in de auto
dat van die 2 linkjes had ik al gevonden. Wat ik me bv. afvraag; als ik kijk bij de DIY voor ombouw naar clima, wordt het complete dash uigebouwd en stelmotoren toegevoegd.
Wat ik me dus afvraag; om bij die stelmotoren te komen, moet het dash eraf, of is er een makkelijkere weg??
PS: hoe kun je checken t.a.v. spanning AC paneel. Auto geeft geen enkele foutcodes en alle functies op AC paneel werken prima.

dat van die 2 linkjes had ik al gevonden. Wat ik me bv. afvraag; als ik kijk bij de DIY voor ombouw naar clima, wordt het complete dash uigebouwd en stelmotoren toegevoegd.
Wat ik me dus afvraag; om bij die stelmotoren te komen, moet het dash eraf, of is er een makkelijkere weg??
PS: hoe kun je checken t.a.v. spanning AC paneel. Auto geeft geen enkele foutcodes en alle functies op AC paneel werken prima.
nee dat was ook niet om te kopen bedoeld maar als referentie waar het zit...nu er een stuk kunststof omheen zit.
Lijkt me niet dat het dash eraf gaat. Het zal geen eenvoudige klus zijn, maar via de zijkanten moet er toch aan te komen zijn. Jammer dat ik geen e46 heb.
Multimeter op de motor aansluiting houden en op het moment dat de motor moet verstellen als je het commando geeft via het paneel krijgt deze stellmotor spanning.
Lijkt me niet dat het dash eraf gaat. Het zal geen eenvoudige klus zijn, maar via de zijkanten moet er toch aan te komen zijn. Jammer dat ik geen e46 heb.
Multimeter op de motor aansluiting houden en op het moment dat de motor moet verstellen als je het commando geeft via het paneel krijgt deze stellmotor spanning.

Eerst dat checken. Krijgen ze beide geen spanning is je paneel aan een inspectie toe...

O okay, dus om te meten moet je wel bij die stelmotoren moeten komen als ik je goed begrijp?
Dus als leek blijft voor mij de hamvraag; hoe kom ik het makkelijkst daarbij?
Dus als leek blijft voor mij de hamvraag; hoe kom ik het makkelijkst daarbij?
ja, het blijven elektromotoren (servo-motoren). Links en rechts van de kachel elektrabedrading zoeken die als ze al een schuif moeten bedienen, op dezelfde hoogte moeten zitten. Dat lijkt me logisch toch?
En de klep die het niet doet nu, zit toch het allerhoogste in de kachelunit?
Dus koppie onder je dash...
En de klep die het niet doet nu, zit toch het allerhoogste in de kachelunit?
Dus koppie onder je dash...

Kijk, met z'n allen komen we er wel uit. Zijn dus twee motoren die even doorgemeten moeten worden. Althans, eerst even de tip van aaroenz0r proberen. Hoor wel wat servo geluiden bij overschakelen naar ontwasemer. Dus misschien zit hij gewoon klem o.i.d.
Even op zoek naar handleiding voor het demonteren van de dashboarddelen om toegang te krijgen tot de twee motoren. In ieder geval een Youtube video gevonden waarin uitgelegd wordt hoe je de resistor vervangt. Als je goed kijkt zie je ook de rechter stelmotor zitten.
http://youtu.be/tvVsftVT-BM[/youtube]
Even op zoek naar handleiding voor het demonteren van de dashboarddelen om toegang te krijgen tot de twee motoren. In ieder geval een Youtube video gevonden waarin uitgelegd wordt hoe je de resistor vervangt. Als je goed kijkt zie je ook de rechter stelmotor zitten.
http://youtu.be/tvVsftVT-BM[/youtube]
BMW E46 330CI
Bedankt voor het meedenken inderdaad en het spijt me een beetje dat ik jullie hiermee lastig gevallen heb (shame!!!)
Ik heb net de clima uitgebouwd,omdat ik de knoppenbalk eruit wilde hebben en wat blijkt; 1 van de 4 stekkertjes achter de clima los!!
Waarschijnlijk gebeurd bij het inbouwen van de navi en verplaatsen van de clima afgelopen jaar pfffff Hij doet het weer
Nogmaals excuus!!
@xenobite; succes man, hoop dat het lukt!!
Ik heb net de clima uitgebouwd,omdat ik de knoppenbalk eruit wilde hebben en wat blijkt; 1 van de 4 stekkertjes achter de clima los!!

Waarschijnlijk gebeurd bij het inbouwen van de navi en verplaatsen van de clima afgelopen jaar pfffff Hij doet het weer

Nogmaals excuus!!
@xenobite; succes man, hoop dat het lukt!!