Hallo allemaal,
Mijn ruitensproeier werkt nu het zo hard vriest niet meer. Maar mijn koplampsproeiers doen het nog wel. De ruitensproeierreservoir zit helemaal vol, is dit normaal en hoe zou ik dit kunnen verhelpen.
Groeten,
Kesho
BMW 530D Touring
ruitensproeier
Re: ruitensproeier
Hey, das toevallig, deze vraag wilde ik ook net gaan stellen. Bij mij alleen bij mijn E60.
Koplampsproeiers doen het bij -10 gr zelfs nog alleen bij de ruitensproeiers ligt de grens qua wel/niet werken precies bij 0 gr (vanmiddag kon ik voor het eerst sinds lange tijd eens weer de ruiten sproeien, omdat het tijdelijk even + 1 gr was).

Koplampsproeiers doen het bij -10 gr zelfs nog alleen bij de ruitensproeiers ligt de grens qua wel/niet werken precies bij 0 gr (vanmiddag kon ik voor het eerst sinds lange tijd eens weer de ruiten sproeien, omdat het tijdelijk even + 1 gr was).
Re: ruitensproeier
Hallo BMW vrienden,
Misschien iets te weinig antivriesmiddel in de ruitensproeier reservoir?
Het verschil tussen de ruitensproeiers en de koplampsproeiers, dat is dat de laatse een hogere druk geven door de pomp.
De ruitensproeirpomp geeft minder druk, of de sproeierkoppen zijn verstopt of bevroren.
Zet de auto lekker met de voorruit in de zon, dan ontdooien de ruitensproeier koppen wel, gooi wat extra ruitensproeier antivries in het reservoir, en even doorspuiten die sproeiers tot er ook antivriesrijke vloeistof in de sproeierkoppen zit.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Misschien iets te weinig antivriesmiddel in de ruitensproeier reservoir?
Het verschil tussen de ruitensproeiers en de koplampsproeiers, dat is dat de laatse een hogere druk geven door de pomp.
De ruitensproeirpomp geeft minder druk, of de sproeierkoppen zijn verstopt of bevroren.
Zet de auto lekker met de voorruit in de zon, dan ontdooien de ruitensproeier koppen wel, gooi wat extra ruitensproeier antivries in het reservoir, en even doorspuiten die sproeiers tot er ook antivriesrijke vloeistof in de sproeierkoppen zit.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: ruitensproeier
Oke, dank voor je reactie.
Ik wist niet er met verschillende drukken werd gewerkt bij het sproeien van de de koplampen en de ruiten.
Maar het zal inderdaad wel met een tekort aan antivriesmiddel te maken hebben en/of verstopte sproeierkoppen. Aangezien het morgen alweer gaat dooien laat ik het er voorlopig even bij , maar de volgende vorstperiode ga ik hier zeker wat aan doen.

Maar het zal inderdaad wel met een tekort aan antivriesmiddel te maken hebben en/of verstopte sproeierkoppen. Aangezien het morgen alweer gaat dooien laat ik het er voorlopig even bij , maar de volgende vorstperiode ga ik hier zeker wat aan doen.
- Marcel RSD
- Berichten: 958
- Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37
Re: ruitensproeier
Toch zouden de leidingen niet mogen bevriezen. Sproeiers zijn namelijk verwarmd. Je ziet bij mij iig een cirkel rond de sproeierkop wat niet bevroren is.
Maaer met dit weer en alleen water zal ook dit niet afdoende verwarmen ben ik bang.
Maaer met dit weer en alleen water zal ook dit niet afdoende verwarmen ben ik bang.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
viewtopic.php?f=104&t=26506
Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats
Re: ruitensproeier
Hallo beste Marcel,
Ja dat zou afdoende moeten zijn.
Maar nu de grote maar!
Toen ik mijn E39 kocht, waren de ruitensproeier verwarmings elementen ook mooi losgekoppeld, en dan werken ze ook mooi niet.
gelukkig kijk ik de auto altijd helemaal na bij thuis komst, of er nog wat aanpassingen nodig zijn, en die vind je vaak altijd.
Ik was er mooi op tijd bij.
Ik begrijp trouwens niet waarom men die loskoppelt, ze werken gewoon erg goed, trekken geen overdadige spanning weg.
Mar nu de vorst zachtjes aan weer vertrekt, kan het probleem oopgelost zijn, tenzij de sproeierkoppen vertstopt zitten, dan zullen ze nog niet willen werken.
ik gebruik daarvoor een setje stokertjes voor, die men als lasser ook gebruikt om de laspitten schoon te maken.
Die zijn allemaal van RVS bevatten een soort van vijltje wat overigens niet scherp is, er zitten diverse maten stokertjes aan in deze mini casette, je kan er ook fijn je sproeiers mee richten, dat gaat ook fantastisch.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ja dat zou afdoende moeten zijn.
Maar nu de grote maar!
Toen ik mijn E39 kocht, waren de ruitensproeier verwarmings elementen ook mooi losgekoppeld, en dan werken ze ook mooi niet.
gelukkig kijk ik de auto altijd helemaal na bij thuis komst, of er nog wat aanpassingen nodig zijn, en die vind je vaak altijd.
Ik was er mooi op tijd bij.
Ik begrijp trouwens niet waarom men die loskoppelt, ze werken gewoon erg goed, trekken geen overdadige spanning weg.
Mar nu de vorst zachtjes aan weer vertrekt, kan het probleem oopgelost zijn, tenzij de sproeierkoppen vertstopt zitten, dan zullen ze nog niet willen werken.
ik gebruik daarvoor een setje stokertjes voor, die men als lasser ook gebruikt om de laspitten schoon te maken.
Die zijn allemaal van RVS bevatten een soort van vijltje wat overigens niet scherp is, er zitten diverse maten stokertjes aan in deze mini casette, je kan er ook fijn je sproeiers mee richten, dat gaat ook fantastisch.

Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad