N42B20 vraagjes

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
AlexS

N42B20 vraagjes

Bericht door AlexS » 23 jan 2012, 16:26

even 2 korte vraagjes over dit motortje, binnenkort wil ik de pakking van het oliefilterhuis vernieuwen en de kettingspanner vervangen. Volgens TIS eigenlijk twee simpele klussen, maar wie heeft dit vaker gedaan en kan me dit bevestigen?

Pakking lekt licht en soms bij de start ratelt de motor ff kort, vandaar specifiek die 2 dingen die ik wil beetpakken. Verder zag ik het 'korte stukjes rijden' artikel al, waarvoor dank aan de auteurs. Ik heb ook wat blerf op mijn peilstok, maar ik ga eerst maar eens olie wisselen om te zien of het terugkomt of dat het dan mooi wegblijft.

Alvast dank voor de info!
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan

vegito

Re: N42B20 vraagjes

Bericht door vegito » 23 jan 2012, 16:30

Pakking is niet moeilijk te vervangen alleen je moet een lange verlengstuk hebben en dun liefst flexible stuk.

Ketting spanner is ook niet zo moeilijk wel grote dopsleutel nodig betreft ratel kan ook dat je ketting geleider stuk is dat heb ik namelijk aangezien ik ook de spanner vervangen heb. :)
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

AlexS

Bericht door AlexS » 23 jan 2012, 16:35

Thx voor je reaktie.. kort erop ingaan 1) waar heb ik dat lange verlengstuk voor nodig dan? Het zit toch redelijk goed bereikbaar zo te zien? 2) als mijn geleider stuk is dan neem ik aan dat je dat vaker moet horen dan alleen bij de start?

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 23 jan 2012, 16:43

http://www.bimmerportal.nl/e46-techniek ... 44-30.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De ratel hebben er veel last van. Bij mij is ook de kettingspanner vervangen door de langere versie. Toch blijft die regelmatig de ratel geven.
De mijne heeft nu 95.000 gelopen en denk niet dat de geleider kapot is aangezien ik geen verdere klachten of bijgeluiden heb.
Sommige denken dat de vanos dit geluid kan geven.

AlexS

Bericht door AlexS » 23 jan 2012, 16:54

als eerste; superleuk dat er meteen enthousiast op een vraag wordt gereageerd; allen dank daarvoor.

Dank specifiek voor jouw bijdrage Vegito en ook Holo, kettingspanner en evt een motorflush zou zomaar eens kunnen helpen (ik verdenk ook klepstoters die leeglopen). Goed om te weten dat de langere versie ook niet de waterdichte oplossing biedt; er is blijkbaar meer aan de hand dan dat alleen.

Moest trouwens ff 2x luisteren bij t filmpje maar t klinkt vergelijkbaar met wat mijn machientje doet.

Nieuwe tips blijven welkom, graag wel gebaseerd op de praktijk want theorieën verzinnen laat ik liever aan de dealer over, oplossen doen we zelf wel ;)

Holographic91

Bericht door Holographic91 » 23 jan 2012, 17:13

http://www.youtube.com/watch?v=Os_DQIRQgXw" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze is duidelijker :)

AlexS

Bericht door AlexS » 23 jan 2012, 18:31

Dank, ik lees in de comments bij deze dat er ook wat mensen met dezelfde gedachten lopen als ik (kettingspanner en motorflush om stoters te reinigen).. Goeie opties om te proberen; als ik weer ff tijd en cash vrij heb zal ik gaan rommelen en verslag doen van de uitwerking!

Oxellaar

Bericht door Oxellaar » 23 jan 2012, 23:38

Ratel kun je met al die dingen niet verhelpen.......
Is gewoon iets wat bij de N42 en N46 hoort, niets aan te doen.
Is ook niet schadelijk.
Kettingspanner heeft oliedruk nodig om te werken en dat is er de eerste seconde nog niet als je start.

Doe geen moeite en laat het zo, ookal klinkt het niet fijn.
٩(๏̯͡๏)۶ Showroom ٩(๏̯͡๏)۶

vegito

Bericht door vegito » 24 jan 2012, 09:28

AlexS schreef:Thx voor je reaktie.. kort erop ingaan 1) waar heb ik dat lange verlengstuk voor nodig dan? Het zit toch redelijk goed bereikbaar zo te zien? 2) als mijn geleider stuk is dan neem ik aan dat je dat vaker moet horen dan alleen bij de start?
Het is wel handig om een gereedschap te gebruiken die magnetisch is aangezien dan minder makkelijk je schroeven kunnen vallen naar plekken waar je niet bij kan.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

AlexS

Bericht door AlexS » 24 jan 2012, 19:26

@ Oxellaar; dank voor je reaktie.. Ik snap wat je bedoelt, maar ik ga toch eigenwijs de spanner vervangen. Ondanks dat het misschien niet blijvend te verhelpen is, als ik weet dat ik het ermee verhelp en dat ik bijv. 80k kan rijden voordat het weer begint, is het voor mij de moeite waard (zeker gezien de relatief lage prijs)

@ Vegito; ken je me soms al? Ik ben inderdaad wel zo'n prutser :gek: die dat overkomt in de haast om het af te maken. Ik ga binnenkort de dealer rijk maken met het bestellen van de pakking en de spanner en dan maar fijn problemen oplossen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”