Koude Start blauwe rook?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Koude Start en beetje blauwe rook....?

Bericht door izzy » 18 jan 2012, 10:55

ik gloei inderdaad, en als het lampje uit is moet ik snel starten.... indien ik eerst laat gloeien en daar nar nog een paar sec wacht, dan krijg ik een nog grotere rookwolk. Die rookwolk alleen bij de start, daarna geen rook meer. ook als je gelijk wat gas geeft....

Let op: dit gebeurt alleen als hij meer dan 12 uur heeft stilgestaan. alleen in de koude ochtend. Als ik op me werk ben, en in de avond naar huis ga (9 uur stilstaan) dan heb ik 0.0 problemen en geen rook.
BMW e91 LCI 320da Individual

Gebruikersavatar
R1150GS
Berichten: 388
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:07

Re: Koude Start en beetje blauwe rook....?

Bericht door R1150GS » 18 jan 2012, 12:42

Je hebt al bijna een jaar dit probleem. Ben je al bij de dealer geweest?

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Koude Start en beetje blauwe rook....?

Bericht door izzy » 18 jan 2012, 13:53

ik denk dat je niet goed gelezen hebt :)

Ik heb dit probleem 2 jaar geleden gehad, toen is er bij de dealer 4 nieuwe gloeiboegies ingegaan en een nieuwe inlaatpakking. Probleem was geheel weg.
35.000 km later en 2 jaar verder heb ik het ineens weer. (van de ene dag op de andere)
Aangezien de gloeistaven langer moeten meegaan verdenk ik nu iets anders...
ik probeer eerst te achterhalen wat het allemaal kan zijn.

Volgende week staat er een afspraak met de dealer voor diagnose, ze hebben al gezegd dat als het weer de gloeiboegies zijn, ze dan wel coulance gaan geven.
BMW e91 LCI 320da Individual

Gebruikersavatar
Ejay
Berichten: 124
Lid geworden op: 20 okt 2011, 09:04

Re: Koude Start en beetje blauwe rook....?

Bericht door Ejay » 19 jan 2012, 10:00

Iedere wagen verbruikt olie. Ik merk het goed bij mijn motor (een oude goldwing = boxermotor) dat als hij lang gestaan heeft en ik start hem dat er dan iets blauwe rook komt. Dit is normaal voor zo`n oud ding want er zal wel iets olie langs de klepgeleiders in de cilinder vallen....

Bij een diesel die niet optimaal start ( en dat doet die van jou niet, als ik het zo lees), start hij waarschijnlijk eerst iets op 5 cilinders (omdat je zegt dat hij hapert en dat lees ik als starten op 5 cilinders) dus op het moment dat de 6e mee gaat werken heb je een redelijk optimale verbranding. Dan zie je niet dat er (iets) olie wordt verbrand; echter bij niet optimale verbranding zie je dat wel. Omdat je wagen overdag na een paar uren wel goed start zie je dus geen blauwe rook; dat wordt gelijk goed verbrand. Dit klinkt misschien niet helemaal logisch want verbranden is verbranden zou je zeggen maar het werkt wel zo.

Ik zou eerst je gloeisysteem eens laten nakijken; dit kan je trouwens ook zelf controleren met een spanningsmeter: gloeien en dan op de gloeistrip de spanning meten. Ook als het lampje uit is moet ie nog zo`n 10 seconden ná gloeien. Heb je geen spanning op de strip dan is of je gloeirelais kapot of je gloeizekering (zit vaak bij het relais). Heb je wel spanning dan kan je nog de gloeibougie`s per stuk doormeten (zonder strip erop) maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent en het is best wel een werkje om erbij te kunnen komen....

Ik zou dat eerst een testen.
Member of WWW.2XCELER8.NL: dé site door en voor serieuze tuners..!

Afbeelding

Gebruikersavatar
ArnoldC
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 dec 2010, 22:11
Locatie: Middelburg

Re: Koude Start en beetje blauwe rook....?

Bericht door ArnoldC » 19 jan 2012, 23:06

Dit blok is een 4 cilinder, en hoort gewoon GEEN rookwolk te geven bij koude start. Verder hangt het van de buitentemperatuur af of er wordt nagegloeid, heb er pas nog een tabelletje van gezien, en dan moet het écht koud zijn wil hij 10 sec of meer nagloeien. En zoals beschreven heeft dat er ook niets mee te maken want het is alleen als de motor aanslaat. Ik verdenk toch weer een of meerdere gloeibougies of het gloeimoduul. Iets met een verstuiver die net niet helemaal lekker meer is zou ook nog kunnen, maar dan krijg je toch snel weer klachten van slecht aanslaan en slecht lopen. Een zekering lijkt me ook sterk, want dan werkt het hele systeem niet en slaat hij ook bedonderd aan en die klacht lees ik hier niet.

Inderdaad gewoon diagnose laten stellen, ben benieuwd wat eruit komt!

Keep us posted ;)

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Koude Start en beetje blauwe rook....?

Bericht door izzy » 19 jan 2012, 23:25

ben ik mee eens, hij hoort geen rookwolk te geven. hij heeft het immers de afgelopen 2 jaar niet gedaan en ineens was het er.
Ik merk wel dat bij het vriespunt er een rookwolk uitkomt, maar vandaag was het ietwat warmer (8gr) en gaf hij geen rookwolk.

Indien bij het koude weer er een rookwolk uitkomt is het echt alleen bij het aanslaan en alleen in de ochtend. Vandaag is hij wel uitgelezen, maar niks kunnen vinden. breeman BMW gaat volgende week de volledige diagnose doen, waarbij ze uitgebreider uitlezen, en tevens een lektest doen.
BMW e91 LCI 320da Individual

Gebruikersavatar
Ejay
Berichten: 124
Lid geworden op: 20 okt 2011, 09:04

Re: Koude Start en beetje blauwe rook....?

Bericht door Ejay » 21 jan 2012, 07:55

@ ArnoldC: een diesel met enige levenservaring rookt ALTIJD! Je ziet het alleen niet. Waarschijnlijk heb je mijn verhaal niet goed begrepen maar je zegt hetzelfde dan ik zeg: het zit hem puur in het gloeisysteem. Ik heb hiet een mercedes staan die altijd goed start (diesel) maar bij koud weer start ie héél eventjes op 4 cilinders: dan komt er iets blauwe en witte rook, en anders nooit.

Echt even beter mijn verhaal lezen want ik refereer naar het testen van de gloeistrip wat het NAGLOEIEN BETREFT. En als het een diesel betreft met de nodige kilometers dan kan dat er zéér zeker mee te maken hebben! Waarom zou hij anders dan nágloeien...??

P.s. de VW Eos van mijn vrouw heeft een hele tijd gestart met een kapotte smeltzekering, pas toen het vorig jaar méér dan 7 graden ging vriezen starte hij eventjes op 3 cilinders. Toen bij ik eens gaan kijken; dáárvoor hebben we het niet eens gemerkt omdat hij gewoon normaal aansloeg.
Member of WWW.2XCELER8.NL: dé site door en voor serieuze tuners..!

Afbeelding

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Koude Start en beetje blauwe rook....?

Bericht door izzy » 26 jan 2012, 20:44

Vandaag bij de dealer geweest..
ze hebben een uitgebreide diagnose gedaan.
Accu in orde
verstuivers ok
gloeibougies ok (anders was het garantie omdat ze pas 2 jaar gelden en 30k km geleden door de dealer was vervangen)

Na verdere diagnose DDE kwamen ze uit op de Gloei regeleenheid. Er stonden al 5 foutmeldingen hierover in. -_-
heb besloten om het maar meteen te laten vervangen.

Ze hebben de eenheid ingebouwd, ingeregeld en getest, ik hoop dat morgen bij de koude start het probleem over is.
alhoewel hij alleen onder de 5 graden het probleem had, en ik het ook zo had kunnen laten, heb ik toch besloten te laten vervangen....ik vind het niks dat de BMW in de straat wordt uitgelachen als hij een wolk rook uithoest... :loveit:
BMW e91 LCI 320da Individual

Gebruikersavatar
ArnoldC
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 dec 2010, 22:11
Locatie: Middelburg

Re: Koude Start blauwe rook? probleem opgelost

Bericht door ArnoldC » 26 jan 2012, 22:17

Kijk dat is goed nieuws, hopen dat het nu opgelost is!

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Koude Start blauwe rook? probleem opgelost

Bericht door izzy » 27 jan 2012, 10:01

vanochtend bij de start geen rookwolk en geen diesel stank!!
het lijkt nu opgelost...

Deze winter heb ik dus 2 thermostaten en een nieuwe gloeiregeleenheid vervangen....dan is het nog niet eens echt winter geweest :P
maar laat de winter nu maar komen :ja:
BMW e91 LCI 320da Individual

frankscheurwater
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 nov 2011, 23:10

Re: Koude Start blauwe rook? probleem opgelost

Bericht door frankscheurwater » 29 jan 2012, 20:37

brutale vraag misschien maar wat kost die regeleenheid? of waar kan ik dat vinden?

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Koude Start blauwe rook? probleem opgelost

Bericht door izzy » 30 jan 2012, 15:22

ik heb voor :
uitlezen,
Inregelen Regeleeinheid
DDE Voorgloei Regeleenheid
Testen

170 euro betaald. Dat is inclusief BTW. De eenheid zelf is rond de 50 euro, maar je moet iets doen met de sotware.
ze zijn, alles bijelkaar, 2 uur bezig geweest

Overigens merkte ik dit weekend dat het probleem niet helemaal weg was... ik heb nog wel een klein beetje rook -_- . Veel minder dan eerst...
ik ga toch even terug..=de rest was wel 100% dus ben beniuwd wat het nog meer kan zijn.
BMW e91 LCI 320da Individual

=BMW320=

Re: Koude Start blauwe rook?

Bericht door =BMW320= » 30 jan 2012, 20:14

Tja, rook, ik kom er ook niet volledig vanaf.

Van de zomer bleef blijkbaar de EGR iets open staan, oorzaak een vervuilt filtertje van de pressure converter.
Daarvoor heb ik de pressure converter van de EGR en die van de turbo beide laten vervangen.
Dit scheelde ook aanzienlijk.
Als je de EGR afkoppelt (slangetje even loshalen en afdichten) kun je testen of het roken minder wordt.
(er gaat dan wel het motorstoringslampje branden, maar als je de EGR weer aankoppelt gaat dit vanzelf weer weg)

Maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn.

Inmiddels heb ik ook zo'n beetje alle onderdelen vervangen die jij ook al vervangen hebt.
Als ik de eerste keer volgas geef, legt die van mij nog steeds een respectabel rookgordijntje, zal wel normaal zijn?

Koops83
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 aug 2011, 19:01

Re: Koude Start blauwe rook?

Bericht door Koops83 » 01 feb 2012, 18:59

mijn 320d uit 2000 starte vanochtend bij -6,5 volgens de auto erg moeizaam, duurde wel tegen de 10 seconden denk ik voor ie aansloeg. ( 3 x laten voorgloeien )
Vanmiddag accu gemeten, hele dag weer buiten gestaan en was nog -2 en accu spanning was prima.
Starte iets vlotter vanmiddag maar wel met veel rook, vind dit ook niet zo'n geweldig gezicht.
Is het nu raadzaam om de gloeibougies te laten vervangen? en wat kost dit bij de dealer? ( had ergens gelezen dat ze weleens konden breken ofzo dus wou het zelf niet doen en zo'n klein garagetje leek me ook niks want dan is het alsnog mijn probleem als er 1 breekt )
En het gloeisysteem laten uitlezen kan dat wel bij een allround garage of moet de dealer of specialist dit doen?

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Koude Start blauwe rook?

Bericht door izzy » 02 feb 2012, 17:12

bij mij was het als volgt:

gloeisysteem kon een beun niet uitlezen, ze konden echt alles uitlezen, maar de DDE module niet. Dus toch naar de dealer.
Gloeibougies laten vervangen koste bij de BMW dealer 350 euro incl inlaatpakking en bougies. Dit klusje zou ik over laten aan de dealer. Als er iets kapot gaat (en de kans is groot) is het hun verantwoording. Plus je krijgt er een lange garantie voor. Bij mij 2 jaar na het vervangen wouden ze nog coulance geven.

Ik denk dat het bij jouw de gloeibougies zijn, toen ik 2 jaar geleden dit liet vervangen was het gelijk over....
dit jaar was het me voorgloei regeleeinheid. Hij start nu goed en in 1 keer, maar soms heb ik wel een pluimpje rook....
BMW e91 LCI 320da Individual

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”