Elektrisch raam bestuurderskant E36 Sedan 1994

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Msdk
Contacteer:

Elektrisch raam bestuurderskant E36 Sedan 1994

Bericht door Msdk » 16 jan 2012, 23:57

Heren,

Het elektrisch raam aan de bestuurderskant van mijn BMW E36 Sedan uit 1994 werkt niet meer, passagierskant werkt wel.
Zodra ik het knopje indruk voor het raam om omlaag te gaan hoor ik het motortje wel aanslaan, maar gelijk daarna hoor ik een klik. Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Zo ja, los ik dit probleem graag op.
Zou het helpen om het deurpaneel te demonteren aan de bestuurderskant? En is de motor wel defect aangezien de passagierskant wel werkt? :X
Het vervelende is dat ik op Schiphol werk, en als ik mn auto parkeer op de personeelsplaatsen moet ik mijn Schipholpas tegen zo'n magneet houden om de slagboom open te krijgen, maar nu moet ik continu mn deur open doen :emo:

Ik hoor het graag :o

Beens1

Re: Elektrisch raam bestuurderskant E36 Sedan 1994

Bericht door Beens1 » 17 jan 2012, 10:37

Welkom op het forum! :roll:
Het kan een aantal oorzaken hebben. Het helpt inderdaad om even de binnenbekleding los te halen. Dan kunje eventueel zien of er een draadje los zit of iets dergelijks. Heeft hij het wel goed gedaan?
Vaak zijn de geleidingsblokjes op, maar dan doet het raam het wel alleen gaat scheef naar beneden.
In jouw geval vermoed ik zelf het motortje van het systeem.

Msdk
Contacteer:

Bericht door Msdk » 17 jan 2012, 13:12

Beens1 schreef:Welkom op het forum! :roll:
Het kan een aantal oorzaken hebben. Het helpt inderdaad om even de binnenbekleding los te halen. Dan kunje eventueel zien of er een draadje los zit of iets dergelijks. Heeft hij het wel goed gedaan?
Vaak zijn de geleidingsblokjes op, maar dan doet het raam het wel alleen gaat scheef naar beneden.
In jouw geval vermoed ik zelf het motortje van het systeem.
Tnx! Of het wel goed heeft gewerkt weet ik niet. Ik heb woensdag jl. een auto ongeluk gehad waarbij mn oude BMW (E36 Sedan uit 1997) helaas total loss is geraakt. Om te zorgen dat ik me alsnog fatsoenlijk kon verplaatsen heb ik deze voor een zacht prijsje weten te halen. Het defecte raam was dus al toen ik em kocht. Als ik het knopje indruk zit er ook totaal geen beweging in.
Hoeveel zou het kosten om zoiets te laten repareren bij een garage? :roll:

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 17 jan 2012, 13:20

Misschien heeft het raam te veel weerstand, en denkt hij dat er een vinger tussen zit, o.i.d.

Msdk
Contacteer:

Bericht door Msdk » 17 jan 2012, 13:35

NielsE36 schreef:Misschien heeft het raam te veel weerstand, en denkt hij dat er een vinger tussen zit, o.i.d.
Hm oke, is een mogelijkheid. Hoe verhelp ik dat?

NielsE36

Bericht door NielsE36 » 17 jan 2012, 13:38

Accu een paar tellen loskoppelen, en daarna de ruiten opnieuw inleren.
Mocht dat niks uitmaken zou ik het deurpaneel verwijderen, en de boel eens inspecteren.
Het is wel een rotklusje om het paneel daarna weer goed te monteren....

Msdk
Contacteer:

Bericht door Msdk » 17 jan 2012, 13:46

NielsE36 schreef:Accu een paar tellen loskoppelen, en daarna de ruiten opnieuw inleren.
Mocht dat niks uitmaken zou ik het deurpaneel verwijderen, en de boel eens inspecteren.
Het is wel een rotklusje om het paneel daarna weer goed te monteren....
Oke tnx voor je reply, ik ga het eens proberen :)

EDIT: Ik denk toch dat ik em 'gewoon' bij een garage laat repareren. Ik heb de reputatie dat ik dingen wel uit elkaar kan halen maar niet in elkaar kan zetten :emo: Dus ik begin er maar niet aan.
Iemand een idee hoeveel dit me gaat kosten?

Glasya

Bericht door Glasya » 17 jan 2012, 16:23

Ligt aan het uurloon en het echte euvel, als je geluk heb is er gewoon een draadje los. Heb je pech dan moet er een nieuwe motor in en ben je al snel richting de 150-200 kwijt. Ik ben zelf ook geen held met auto's maar zelfs ik heb m'n deur paneel er eens af gehaald. Dan is het ene kwestie van multimeter op de motor kijken of ie stroom krijgt, zo ja motor kapot, zo nee waarschijnlijk de schakelaar of kabelbreuk.
E36 316i Coupé (1994 - 308.000km Verkocht)
Momenteel E46 320i sedan (1998 - 190.000km)

dw70

Bericht door dw70 » 17 jan 2012, 17:19

bekleding eraf en een 2e man erbij halen. Kijken of het raam mooi recht in het mechanisme zit en bekijken of het mechanisme nog in orde is.
1 man drukt op omlaag en de ander helpt het raam mee naar beneden (niet met grof geweld aub...). Daarna geleiders van het raammechanisme goed schoonmaken en de rubbers rondom het raam ook. Wat veel weerstand door vervuiling kan een oorzaak zijn dat de beveiliging voor de motor ingrijpt.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Msdk
Contacteer:

Bericht door Msdk » 27 jan 2012, 17:47

Aangezien het raam aan de passagiers kant wel werkt, en die aan de bestuurderskant niet. Is het dan mogelijk om het motortje over te plaatsen?
Zo ja, waar zit dit motortje wat het elektrisch raam bedient?

EDIT: Bleek dat het raammechanisme kapot was. Het ijzer was doorgescheurd, geen idee hoe dat is gekomen.
Voor de reparatie was ik 197,53 kwijt.

Tnx voor het meedenken allen =)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”